Jag kopplade på dosa efter dosa efter att ha bytt från gammal papperskulo till ny och roade mig med att mäta isolationen allt eftersom. De gamla bakelitdosorna drar ner värdet ju fler som kopplas in. Ny kulo visar "oändligt" vid mätning medan gammal kulo med plastisolerade ledare visar sämre värde. Efter ett antal dosor och en liten bit äldre plastkulo var mätvärden nere på 1000 Mohm. Sedan kopplade jag in ett rum med papperskulo och plötsligt var det under 50 Mohm. Jag mätte rummet för sig och fortfarande var det knappt 50 Mohm.
Jag ångrar att jag inte mätte slingan när det bara var papperskulo. Men 1Mohm räcker ju för godkänt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.