Denna anslutningsplint är väldigt vanlig i lysrörsarmaturer.
Och hur man ansluter och lossar ledarna som matar armaturen är ju lätt, bara att trycka på "knappen".
Men vad är knepet för att lossa på andra sidan, de vita?
På bilden ser ni lite koppar som rest och bevis på mitt misslyckande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur man ansluter och lossar ledarna som matar armaturen är ju lätt, bara att trycka på "knappen".
Men vad är knepet för att lossa på andra sidan, de vita?
På bilden ser ni lite koppar som rest och bevis på mitt misslyckande.
Tryck in något smalt i det lilla hålet?
(Förlåt för att jag bara killgissar när du egentligen behöver hjälp av någon som kan...)
PS. Jag ser nu att det är 2 små hål. Ett i linje med knappen och ett ovanför de två där de vita ledarna går in...
(Förlåt för att jag bara killgissar när du egentligen behöver hjälp av någon som kan...)
PS. Jag ser nu att det är 2 små hål. Ett i linje med knappen och ett ovanför de två där de vita ledarna går in...
Jag vet två sätt,
1: näbbtång, nyp, snurra det som är kvar dra samtidigt lätt utåt.
2: tryck med en liten pinne i hålet mitt för "tryckknappen" för matande ledning. Ev rikta trycket åt det hållet som ledaren sitter åt. Dra samtidigt lätt med en näbbtång i ledaren
1: näbbtång, nyp, snurra det som är kvar dra samtidigt lätt utåt.
2: tryck med en liten pinne i hålet mitt för "tryckknappen" för matande ledning. Ev rikta trycket åt det hållet som ledaren sitter åt. Dra samtidigt lätt med en näbbtång i ledaren
tips Ta inte hålet närmast direkt ovanför ledarna.Nyfniken skrev:
Då kan verktyget fastna. Har själv provat det
Det finns ju 2st små hål att välja på, ett mitt på plinten, typ mellan de två sidorna man ansluter ledarna på, syns rätt på i min bild.H HSP skrev:
Dessa har jag fått för är till för att mäta i .
Sen finns det ett litet hål precis bredvid, "ovanför" där de interna ledarna är anslutna, så de två hålen för ledarna och detta bildar typ en triangel.
Jag har gjort samma misslyckande som du. Det slutade med att jag bytte ut plinten mot wago..Mikael_L skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer