Hej.
Vet inte om detta är riktigt rätt forum men jag provar så får vi se.
Jag har en motordelstvätt som inte vill funka ihop med jfb, den har stått på ett ställe utan jfb och har funkar utmärkt.
Nu har jag tagit hem den till garaget och skulle koppla in den men då löser jfb direkt när man stoppar i kontakten utan att starta den.
Det sitter en likriktare på den och drar jag ur nollan från likriktaren så löser inte jfb.
Kan likriktaren vara sönder?
Går det att mäta upp den?
Någon som kan tyda vad det är för likriktare?
Elcentral med kabelanslutningar, likriktare och säkringsblock mot orange bakgrund som inte fungerar med jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en likriktare märkt "25HB400 CO0N" med kopplade kablar, mot bakgrund av elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många ledare var den inkopplad med förut 4 st 3 faser och jord, då tas noll ut via jorden i lådan och JFB löser direkt , har du 5 ledare nu så kan det vara sammankopplat i lådan, samma sak händer då med JFB, har du EL-schemat på den, fota och lägg upp
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Likriktaren SKA bara belasta mellan fas och nolla och det löser inte JFB.
Med likriktaren inkopplad men inte fastskruvad löser JFB då?
Löser inte JFB med likriktaren lös så är det mot förmodan fel på isolationen, det är en 25A 400 volt likriktare.

Har man tjuvat skyddsjord som nolla då går det inte att få fungera.

Protte
 
Nollan kan vara tjyvad från jorden någonstans
Nollan och jorden kan vara förväxlade någonstans
 
Är det en ultraljudstvätt? i så fall måste det finnas mer prylar. Vad används likströmmen till?
Resten är ju bara kontaktorer.
En bild från höger så man ser märkningen på plintraden.
Schema ?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Likriktaren SKA bara belasta mellan fas och nolla och det löser inte JFB.
Med likriktaren inkopplad men inte fastskruvad löser JFB då?
Löser inte JFB med likriktaren lös så är det mot förmodan fel på isolationen, det är en 25A 400 volt likriktare.

Har man tjuvat skyddsjord som nolla då går det inte att få fungera.

Protte
Jfb löser när likriktaren sitter lös också.
Har inte riktigt listat ut vad likriktaren går till.
Gjorde ett snabbtest och tvätten funkar utan likriktaren inkopplad.
Det sitter ett motstånd på fasen som går till likriktaren och det ser ut som det har gått lite varmt där.
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en ultraljudstvätt? i så fall måste det finnas mer prylar. Vad används likströmmen till?
Resten är ju bara kontaktorer.
En bild från höger så man ser märkningen på plintraden.
Schema ?

Protte
Är en tvätt med vattenpump och elpatron i.
Tvätten heter Binett 700 och hittar inget elschema eller något om den på nätet.
 
Se #2 och #4, dvs börja med att följa upp att N och PE är särade i vägguttag, stickpropp, anslutningskabel och internt i styrboxen. Ditt symptom tyder på att N och PE är sammankopplade t.ex i stickkontakten, eller att N är fulnollad från PE.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ska likström vara till någon broms av en motor, typ lyfter man på locket ska spolningen tvärnita.

Protte
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se #2 och #4, dvs börja med att följa upp att N och PE är särade i vägguttag, stickpropp, anslutningskabel och internt i styrboxen. Ditt symptom tyder på att N och PE är sammankopplade t.ex i stickkontakten, eller att N är fulnollad från PE.
Dom är särade i uttaget och in i tvätten. Så där ligger inte problemet
 
prototypen prototypen skrev:
Ska likström vara till någon broms av en motor, typ lyfter man på locket ska spolningen tvärnita.

Protte
Det sitter någon magnet som aktiveras när tvätten är igång så inte luckan ska gå att öppna.
 
K K1rr3 skrev:
Det sitter någon magnet som aktiveras när tvätten är igång så inte luckan ska gå att öppna.
Om man ser på din bild verkar det finnas ett tidrelä och två kontaktorer där ena har motorskydd dvs till pumpmotorn och andra ett rent "relä" finns det värme i den kanske det går till elementet. Och så likriktaren med som det ser ut en glättningskondensator efter till låsmagneten.

Prova för uteslutning av låsdelen att koppla loss matningen till likriktaren dvs de två trådar där ena kommer via motståndet och andra går till kontaktorn bredvid säkringen. Den borde inte vara aktiv när du inte kör men är det omvänt gjort med aktiv öppning så kan den ligga bakom ditt problem. De andra delarna som pump är ju inte till när det löser ut så det kan man utesluta. Finns något annat som kan spöka som tex värmeelement? Annars får du kolla på andra yttre delar knapplådor, gränslägen osv vad som nu finns där.
 
Jag provade att koppla bort låsmagneten men då löser jfb men kopplar jag bort matningen till likriktaren går inte jfb och provade att koppla bort kondensatorn fast med matning till likriktaren och då går inte jfb heller. Så något är ju galet där.
Provade att köra elpatronerna ett tag och det funkar fint men kör jag vattenpumpen så löser jfb efter ca 5 sek.
Får nog kalla in en elektriker eller koppla om det 3 fas uttaget utanför jfb.
 
tommib
K K1rr3 skrev:
koppla om det 3 fas uttaget utanför jfb.
Det verkar ju dumt nu när du vet att du har ett jordfel....
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.