Hej! Vi har köpt ny lägenhet och planerar att göra en renoveringen direkt när vi flyttar in.

Vi ska slå ut väggen på bilderna men kommer då att behöva flytta elen (kontaktuttag /lampknapp).. En elektriker kommer i slutändan utföra jobbet men tänkte höra här först om tips om hur detta bör göras på bästa sätt.


Som jag ser det är det antingen flytta dessa till betongväggen vid fönstret alt låta några centimeter av gipsväggen vara kvar för kontaktuttag och lampknapp. Men kanske är helt fel?

Är dåligt med uttag så hade helst undvikit att ta bort de helt.


Hur hade ni gjort det detta?
 
  • Smartphone-skärm, mobilgränssnitt överlagrat på bild av matplats med bord, stolar, fönster och röd kryssmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning, röd hylla, konst, köksutsikt, modernt, skandinavisk design, trägolv, stor tavla, neutrala väggfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skulle behöva veta hur rören går. Det är väl skaplig risk att det går ett rör från ex. takdosan för lampan till väggen. Skall du då få den till betongväggen måste det spåras i taket, eller om man väljer en sniklösning med synlig kabelkanal i taket.
 
  • Gilla
Leo999
  • Laddar…
Jag har förstått att det finns olika läger på forumet ang. Plejd så förstår att det kan bli diskussion efter detta inlägg men i detta fall kan Plejds trådlösa brytare fungera. Jag har låtit installera dem hemma och för mig fungerar det smidigt och jag slapp dra nya rör från lampa till brytare.
 
  • Gilla
Leo999 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Har du en planlösning att dela med dig av?
Lampknapoen måste ju sitta vettigt i förhållande till hur man kommer in i rummet (köket?) Så man inte behöver ta sig till andra ändan av rummet för att tända.

Är det ont om eluttag så är det väl lämpligt att be elektrikern sätts upp några nya?
 
Ögonen fastnar på boxarna i köket (en i taket och en på väggen), skulle tippa på att det går vatten ledningar i dem. Kan man tända taklampan på fler ställen i köket?
Är taket sänkt i köket (lägre) eller luras man bara av bilderna?
 
  • Gilla
Leo999
  • Laddar…
A
L Leo999 skrev:
Hej! Vi har köpt ny lägenhet och planerar att göra en renoveringen direkt när vi flyttar in.

Vi ska slå ut väggen på bilderna men kommer då att behöva flytta elen (kontaktuttag /lampknapp).. En elektriker kommer i slutändan utföra jobbet men tänkte höra här först om tips om hur detta bör göras på bästa sätt.


Som jag ser det är det antingen flytta dessa till betongväggen vid fönstret alt låta några centimeter av gipsväggen vara kvar för kontaktuttag och lampknapp. Men kanske är helt fel?

Är dåligt med uttag så hade helst undvikit att ta bort de helt.


Hur hade ni gjort det detta?
Enligt installationsreglerna ska det finnas ett dubbelt uttag per varje 3,75 m vägg, dörröppning och liknande inkluderat. Även en tändning för belysning ska finnas. Rörelsevakt är godtagbart som strömställare.

Kanske det enklaste och billigaste är att bara lämna en liten bit vägg för dessa om du inte har tändning och uttag på annat ställe i rummet.
 
  • Gilla
Leo999
  • Laddar…
Panor82
Det stå väl ändå i SS 437 01 02 och inte i Elinstallationsreglerna?
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.