1 688 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vilken elmätare ska jag köpa?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag vill kunna läsa av hur mycket el som vår pool, våra elbilar och husets värmepump förbrukar var för sig. Elektrikern som kommer på onsdag föreslår att jag själv köper in elmätare eftersom de som de själva har är ruskigt dyra.
På elnätbolagets hemsida kan jag se hur mycket el vi förbrukat historiskt och med hjälp av Tibber appen (vi är inte längre Tibber kunder) kan jag med hjälp av Pulse se hur mycket vi förbrukar i realtid och 24h tillbaka.
Jag antar att jag måste införskaffa en separat elmätare för poolen (får ett eget elskåp), en annan för elbilarna (har redan ett eget elskåp) och en tredje för värmepumpen. Helst så vill jag kunna se detta i samma system i min mobil, dvs slippa gå in i olika system, och slippa gå ner i källaren en viss tid och läsa av.
Jag har blivit instruerad att googla på trefasmätare men det hjälper mig föga. Någon har sagt att jag borde skaffa Shelly, det hjälper mig inte heller.
Vad behöver jag köpa? Kan någon lotsa mig?
Bör jag skaffa 3 st Shelly 3EM och installera Home Assistant?
På elnätbolagets hemsida kan jag se hur mycket el vi förbrukat historiskt och med hjälp av Tibber appen (vi är inte längre Tibber kunder) kan jag med hjälp av Pulse se hur mycket vi förbrukar i realtid och 24h tillbaka.
Jag antar att jag måste införskaffa en separat elmätare för poolen (får ett eget elskåp), en annan för elbilarna (har redan ett eget elskåp) och en tredje för värmepumpen. Helst så vill jag kunna se detta i samma system i min mobil, dvs slippa gå in i olika system, och slippa gå ner i källaren en viss tid och läsa av.
Jag har blivit instruerad att googla på trefasmätare men det hjälper mig föga. Någon har sagt att jag borde skaffa Shelly, det hjälper mig inte heller.
Vad behöver jag köpa? Kan någon lotsa mig?
Bör jag skaffa 3 st Shelly 3EM och installera Home Assistant?
Redigerat:
Du behöver inte HA om du kör på Shelly, de har en egen helt ok app (man kan även köra via webbläsaren) och fri molntjänst.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Ok, låter bra om jag inte behöver installera Home Assistant dag 1 utan bara kan använda Shelly appen initialt.
Men vilken Shelly variant behöver jag? Är det Shelly 3EM som gäller för mätning av 3x16A?
Eller ska jag köpa Shelly Pro 4AM eller någon annan modell?
Alla de saker jag vill mäta kräver upp till 16A, poolpump & poolvärmepump, husets värmepump (luft/vatten) och elbil (som har eget skåp och egen jfb).
Men vilken Shelly variant behöver jag? Är det Shelly 3EM som gäller för mätning av 3x16A?
Eller ska jag köpa Shelly Pro 4AM eller någon annan modell?
Alla de saker jag vill mäta kräver upp till 16A, poolpump & poolvärmepump, husets värmepump (luft/vatten) och elbil (som har eget skåp och egen jfb).
Jag köpte en sån här och är väldigt nöjd: https://energyintelligence.se/shop/product/p1-till-mqtt-adapter
Det är typ en färdiggjord gör-det-själv-lösning, som har en inbyggd MQTT-server. Det gör att den kopplar ihop sig lätt och smidigt med min Home Assistant. Den kör lokalt över wifi, och strömmatas av elcentralen själv.
Det är typ en färdiggjord gör-det-själv-lösning, som har en inbyggd MQTT-server. Det gör att den kopplar ihop sig lätt och smidigt med min Home Assistant. Den kör lokalt över wifi, och strömmatas av elcentralen själv.
Den där gör ju samma sak som TS Tibber pulse.magicus skrev:
Den kan såvitt jag ser inte mäta en specifik last.
Klicka här för att svara