F
Floppman: [citat] Om du kollar med nätbolaget vilket brytdatum du har på fakturan så kan du lämna MS dagen innan, då ska de inte kunna "beräkna" fel.
17 svar · 6,8k läst
D
dragkroken: Tror att jag kommer dra slang bakom muren och borra upp hål på lämpliga ställen i mure... Men att putsa på klamrad kabel låter ju inte så dumt.
12 svar · 4,3k läst
S
smallbone: Det blir 20W med dimmer, så kan jag alltid regelera själv.
5 svar · 4,1k läst
H
hasse_f: Jag har Giras radiobussystem i mitt hus och är lite sugen på att komplettera med en "centralenhet". Innan har jag köpt kopplingsaktorer och dimmrar från tyskland där priset varit ungefär halva det i Sverige, men när det gäller centralenheten är prisskillnaden t.o.m. ännu större! 13000 pix på elbutik.se jft € 619 på voltus.de! Problemet är bara att man då får tyska menyer i
0 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Den här tråden har spårat ur. Allmänt så bör man vara försiktig med råd om hur man kan koppla eller dra ledningar såvida man inte vet säkert att rådet är korrekt. Men jag stänger den här tråden nu.
53 svar · 36,2k läst
·
H
HansJ: [citat] Jo så kan det vara. Samtidigt så är min erfarenhet (och kanske även elfirmas) att temportära lösningar tenderar ibland att bli permanenta. :rolleyes: Men så skall det inte bli i detta fall. Däremot så kan det mycket väl ta minst ett år, säker upp emot två-tre innan det är dags för att dra om den sista elen i nedre våningen. Vi kommer att renovera undervåningen ett eller
14 svar · 8,2k läst
J
JohanKson: Ok, jo jag mäter med ett Clas Ohlson Deluxe instrument. Tackar för snabba svar!
4 svar · 4,1k läst
Snailman
Snailman: jag funderar starkt på knx (ihc) fortfarande, men det baserar jag på att jag isåfall, får dra de flesta rören själv, och köpa apparaterna från england eller tyskland enligt tidigare tråd, isåfall vill jag även kunna styra larm typ fönster, dörrar och även stänga av vattnet. ska jag betala svenska priser på detta så lär jag göra på annat sätt... Programmera det räknar jag med
10 svar · 4,1k läst
R
rockles: [citat] Har kontrollerat med nya SS och den har samma text i dessa delar. Om nu leverantörerna till dessa slangar säger att de inte uppfyller slaghållfastheten så duger de inte att använda som kabelskydd. Jag har även sett detta på flera ställen om man söker på kabelskyddsrör och kikar på tillverkarna eller grossisternas sidor.
18 svar · 9,8k läst
J
jakim: Jag ska till att börja spika upp ytterpanelen på mitt nya hus och funderar lite på uttagen ute som kommer förr eller senare. Finns det infällda uttag som man kan använda utomhus eller är det alltid påputs som gäller på utsidan av huset? Finns det några nackdelar med att montera infällt i panelen? Om det inte är den bästa lösningen att ha infällda uttag, finns det då nått smart
0 svar · 3,3k läst
jbr
jbr: Det där är ju en intressant fråga... En metallkopp har ju en ganska liten volym och så länge armaturen/ljuskällan inte är i direkt kontakt med koppen borde ju värmen fördela sig relativt jämt i metallen även om armaturen inte är helt centrerad. Men, jag kanske har helt fel. Man borde ju egentligen testa att mäta temperaturerna vid lite olika installationer. Med en skyddskåpa i plast
6 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: Det skulle betyda nya ledningar i befintligt rör eller en kabel utanpåliggande från elcentralen till spisen. Det är överkommligt och framtidssäkrar köket. Prototypen
4 svar · 2,4k läst
pellefant
pellefant: [citat] vad jag vet finns det inget krav på trepolig säkring, dock skall dom 1-poliga säkringarna föregås av jfb, har man ingen jfb så skall det vara 3-polig säkring till 3*1-fas.
8 svar · 3,4k läst
S
spindel: Riktigt att inte EKRK (kulo) är tillåten i våtutrymen men EKLK är inte ända kabeln utan här går det bra med RKK och EKK. vanligt med EKK i kanal. Problemet med det dåliga ljuset vid några möbelspottar är vanligt, lägg ett litet platt, 8 -13 W lysrör ovan, för uppljus, brukar räcka.
2 svar · 2,8k läst
magnusss
magnusss: Här kan du se lite olika modeller http://www.elco.se/nav13893_567416C30D064500B3BAB580696292D2
2 svar · 3,5k läst
Müssli
Müssli: [citat] Bra skrivit! Jag får ofta frågan om jag kan tänka mig "stå för jobbet" när någon har lagt rör och dragit kablar själva. Hittills har jag tackat nej och det tänker jag fortsätta med. Hur ska jag veta om kabeln ligger mot något vasst eller liknande? Samma sak om någon har lagt in golvvärme. Ofta har golvläggaren lagt värmekabeln och spacklat in den själv, kunden vet ju inte
8 svar · 3,9k läst
M
Mats: Raderade 3 inlägg angående ett råd som var synnerligen olämpligt på ett publikt forum /Mats Moderator
2 svar · 5,1k läst
·
X
x man: Kanon! Då är allt solklart för min del. //Janne
21 svar · 6,3k läst
·
F
frohike: Du har redan valt.. Så informationen nedan är för andra som funderar. Om man börjar såhär. Skall du ha ett enkelt larm, som kräver lite programering från början och som talar klartext. Då finns det bara 1 larm. Galaxy. Du programerar en galaxy utan manual och lite baskunskaper vilken dag du vill,, Bosch 7200 och 7400 serie är också trevliga anläggningar att jobba med. Dock så är
5 svar · 4,3k läst
E
elmont: Uttag får man sätta NÄSTAN vart man vill, bara man följer kapslingsklass. Så i en klädkammare ser jag inga problem med uttag i taket.
1 svar · 4,1k läst
E
elmont: Legrands centralmatr. tillhör det bättre och nått annat av deras fabrikat har ej hellre sett.
2 svar · 2,3k läst
E
elmont: Om oljan håller värmen längre tar det även längre tid att värma upp den, så energimässigt har det inga fördelar men som jag sagt måååånga gånger lite nackdelar, som tex inte lika följsam värmeavgivning = trögare både vid start och stopp har man en bra termostat är det till nackdel har man en dålig spelar det mindre roll. För mer info sök på forat.
6 svar · 10,5k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] Det gäller val och montering av infällnadsburk, rörförläggning, kabelvalet, arean, kabellängder, samförläggning etc, ja. Själva inkopplingen är ju "bara" två ledare som ska anslutas på plint men det vågar hempularen inte göra själv medans det i själva verket är allt annat arbete som är det viktigaste.
7 svar · 5,0k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] Inlägget du refererar till refererar i sin tur till "Blå boken" som är den tidigare föreskriften. Den får inte användas vid nyinstallationer/ombyggnader längre. Nu gällande föreskrift säger bara att installationen ska vara säker för människor, husdjur och egendom vid normal drift, vid ett fel i installationen och vid rimligt fall av felbetjäning. Nu gällande föreskrift
15 svar · 10,9k läst
·
S
spindel: Som vanligt råder jag dig att ta dit din huselektriker, han fixar detta, om det är glapp. Om det handlar om spänningsfall är det inte mycket att göra åt, då är det frammatande nät (före hus) som är klent.
4 svar · 3,7k läst
phl
phl: Har du den på inställd på "solen" ska inställningarna på uret med största sannolikhet inte påverka temperaturen i huset någon gång under dyngnet. Det borde finnast två temperaturinställningar på termostaten, den ena för nattemperaturen och den andra för dagsditon. Om du pillar upp dagstemperaturen så borde dina element sparka igång.
4 svar · 4,2k läst
Sawsaw
Sawsaw: Isåfall blir svaret att den 1-poliga kan bara användas till belysning där du bara kan tända på 1 ställe. Trappdimmern kan du använda istället för den ena trappomkopplaren när du vill kunna tända/släcka på två.
3 svar · 3,2k läst
F
Floppman: närmsta "tillåtna" är väl att dra jordkabel från en ny säkringsgrupp i garaget och ansluta till ett fast uttag på väggen på maskinhallen. Skulle nog ändå lägga en tusenlapp till och få en central i maskinhallen, om inte annat för framtida bruk. Det är skillnad på "kopplingsbox"/uttagsdon och handske. med handske blir det ju ingen fast installation.
6 svar · 7,4k läst
O
OlaF: Troligast har de blivit fuktiga innan jag monterade upp dem. De låg på altangolvet och är nu monterade mot tätt undertak. När jag testade idag så fungerade de iaf. precis som de skulle och JFB slog inte ifrån på den halvtimmen jag hade dem igång. Detta utan att koppla bort JFB eller fula utan jordning. Så enkelt kan det vara ibland. Tack för hjälpen.
11 svar · 4,6k läst
F
Floppman: takdosan sitter i zon3
13 svar · 13,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.