8 173 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Färg på RK mellan fasadmätarskåp och elcentral?
Så kan det vara. Du har garanterat bättre koll på detta än jag!elmont skrev:
Jag tänker på industrin, om man tittar in stora elcentraler där så brukar det vara rätt mycket ledare som är , ja bara svarta ... fast med märkning.
Men jag har inte kollat ordentligt (jag var inte tillräckligt intresserad på den tiden) om det fanns svarta med gul/grön märkning.
Nu är ju rubriken "Färg på RK mellan fasadmätarskåp och elcentral"...
men ang. industrin så har jag för mig att man i kablar som har mer än 5 ledare (som alla har samma färg) får man använda (och märka) en sån ledare som jord.
FLKR
men ang. industrin så har jag för mig att man i kablar som har mer än 5 ledare (som alla har samma färg) får man använda (och märka) en sån ledare som jord.
FLKR
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
Jobbar som elektriker och det är inte ofta fasföljden stämmer...suck. Världens enklaste sak att kontrollera för en elektriker med verktyg. Irriterande att inte proffs kopplar rätt från början, många värmepumpar/ byggsågar/ etc man har fått åka ut för att skifta fas på.
Kör med 3st svarta L1L2L3 men se till att du får dem på rätt ställe. PE och PEN får inte vara annan färg än gulgrön PEN skall tejpas med blå tejp i bägge ändar. Men det görs aldrig i verkligheten.
Kör med 3st svarta L1L2L3 men se till att du får dem på rätt ställe. PE och PEN får inte vara annan färg än gulgrön PEN skall tejpas med blå tejp i bägge ändar. Men det görs aldrig i verkligheten.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
Jo här med, inte så tungt att bära med sig lite blå tejp, men när man är ute som serviceelektriker så är det inte ofta man stöter på det, tyvärr. Slarvas mkt därute.
Klicka här för att svara