Jag har haft elektrikern i huset för att byta inkommande kabel (jordfel i den gamla p.g.a en vinglig grävmaskinist).
I samma veva så ville jag byta ut min gamla central (som egentligen var 4 st utbyggda i etapper) mot en ny med jordfelsbrytare. Jag vet att det kan vara lite vågat att sätta in jordfelsbrytare i en gammal installation, men jag räknade med att vi skulle kunna hitta alla eventuella jordfel och även åtgärda dem.
Men vi stötte på andra fel som varken jag eller elektrikern kunde förklara. Alla 3-fasgrupper (spis, hydroforpump och cirk.pump) fungerar felfritt, men med vissa 1-fasgrupper fick vi problem. Bl.a. den grupp som går till kylen. Den har en egen matning och hur vi än mäter – vi har meggat och ohm-mätt på alla sätt som går – så hittar vi inga fel. Trots det så löser jorfelsbrytaren när vi kopplar in kylen. Andra 1-fasgrupper beter sig på liknande sätt, dvs när vi börjar koppla in laster så löser JFB. Eftersom 3-fasgrupperna går utan problem men JFB löser när vi lastar på 1-fasgrupperna, så börjar jag fundera på om det är någon konstig snedbelastning som orsakar detta. Exakt hur det skulle gå till förstår jag dock inte. Kan någon komma med några bra idéer?

Vad händer om du kopplar bort 3-fasgrupperna för att sedan koppla in 1-fas grupperna, löser den då med?

Det kan ju vara så att 3-fas grupperna har så pass hög läckström att JFB löser, är det gamla saker så är det höre läckströmmar.

Felet kan vara nästan var som helst, det behöver inte vara i nån av dom grupper man tror. För att hitta felet måste du nog lossa jord och nolla, grupp för grupp, och megga mellan jord och nolla. Där ska du ha "oändligt" motstånd, lycka till

Har inte något liknande fel varit uppe förut och då va lösningen att någon av 3 fas belastningarna hade en gammal ful jord ute vid uttaget. Ful-jord=jord från nolla vid uttaget.

Tycker det låter precis som när jord och nolla helt enkelt är hopkopplade någonstans (efter JFB). Så länge du kör symetrisk 3-fas eller mellan 2 faser (spisplattor 400V) så blir det ingen ström i nollan alls och summan blir även noll. Men när du kopplar in en 1-fas last så får du ström i nollan som delvis tar genvägen via jord och därmed en differans. Hopkopplingen kan vara precis var som helst i anläggningen. Det som tyvärr motsäger detta är att ni faktiskt har meggat anläggningen och då förmodar jag att meggningen inkluderade nollan (eller?).

Pen

gamla kylar brukar vara ett problem.
sen kan lysrörsarmaturer också vara problem, fas och nolla kan vara förväxlade.
finns mycket som kan vara fel, men börja med att megga alla faser och nolla ihopbundna, då ser ni om jord å nolla ligger ihop nån stanns, visar det sig vara så är det bara att lägga ur grupp efter grupp tills ni hittar vilken det är.

sen är det bara gå igenom uttag, dosor och se om man kan hitta felet.

eller mäta läckströmmen för varje grupp med tångamperemeter( måste vara en med bra noggrannhet). man mäter då fas/faser samt nollan, med belastningen inkopplad så ska strömmen helst vara noll, dvs dom "tar ut " varann, får ni då tex 10mA per grupp i 4 grupper i läckström så löser jfbn ut.

Du skriver att ni har meggat "på alla sätt som går". Har ni kopplat loss en nolla i taget och meggat den mot jord, och dessutom meggat fasledaren til grupperna mot jord? Det där med att koppla loss nollorna och mäta är nästan nödvändigt om man skall hitta ett sådant fel. Observera att losskopplad nolla kan ge oerhört farliga (kan bli slumpartade spänningar från 0-400V i uttagen = brand) och svårbegripliga fel om man skulle glömma skruva dit den igen innan man slår på strömmen. Så detta är absolut inget för en hempulare att ge sig på.

Tack för alla svar, jag tror jag fått en del idéer. Framförallt så tror jag på att mäta läckströmen grupp för grupp. Likaså ska vi nog kolla upp 3-fasgrupperna lite noggrannare och fortsätta leta fula överkopplingar mellan nolla och jord.
Huset är gammalt och elinstallationen är allt från 0-50 år gammal och det finns både jordat och ojordat, så det finns lite att bita i. Spis, kyl och frys och mycket annat är relativt nytt, men en hel del kablar och dosor är riktigt gammalt.

Vi fick i samband med badrumsrenovering, JFB installerad för våran 30 år gamla el-installation. För oss var det Infravärmen på altanen som bråkade. Skyddsplåten hade böjts emot värmestaven tror jag elektrikern sa. Bara ett tips om du har slut på ideer vart man kan felsöka.

Första steget måste rimligen vara att slå ifrån JFB och därefter megga/ohmmäta alla 3 utgående faser och nolla från JFB mot jord med samtliga säkringar påslagna/isatta. Har ni gjort denna enkla mätning? Har ni verkligen gjort detta och det visat sig OK så kan jag inte se att det går att hitta felet genom att megga per utgående grupp heller utan då är det ett mer sofistikerat fel än så.

Skulle det däremot visa sig NOK så är det bara att börja per grupp istället.

I bastuaggregat och infravärmen så består värmeelementen av ett sandliknande matriel som drar åt sig fukt och kan orsaka jordfel. Om dessa inte har nyttjats på lång tid.
Bara en liten parantes..

Elektrikern och jag ska göra en mer systematisk genomgång, men jag har börjat en visuell kontroll av alla dosor. Denna kontroll gav i alla fall en felkälla. Hittade en ful överkoppling mellan jord och nolla längst ut i en av trefasgrupperna. Hur detta kan få till följd att JFB åker ur när man lastar på andra grupper har jag inte riktigt klart för mig, och jag trodde nog att det skulle vara bättre selektivitet. Men som sagt, en lite mer systematisk genomgång är nog det som behövs och vi hade lite för bråttom att få in den nya kabeln och centralen. Nu när vi har allt på plats kan vi ta felsökningen på ett mer kontrollerat sätt.

Det förklarar säkert felet (fast det kan ju finnas fler). Jag antar att det var en jord på något som var kopplat till nollan?

Den nollan är ju ihopkopplad med resen av alla nolledare i centralen. När du då drar igång något som ger ström i nollan (3-fas apparaten är troligen rent deltakopplad, dvs ingen ström i nollan från den apparaten). Strömmen i nollan från ex. en lampa kommer att dels gå igenom nollan ut genom jfb, men en del av strömmen kommer att leta sig ut till ditt 3 fasuttag, och om apparaten har kontakt med riktig jord (ex, en el panna med inkommande vatten ledningar) så går en del av strömmen ut i jord den vägen, då löser jfb.

Hempularn:

Det behöver inte vara "riktig" jord. Är det överkopplat mellan skyddsjord och nolla så finns en väg förbi jordfelsbrytaren. Strömmen kommer att fördela sig mellan den riktiga genom JFB och förbifarten, storleken på fördelningen beror på resistansen i ledarna.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.