El
el_richard: Och ska man vara riktigt skinkig så ska man inte montera en koppligsdosa för tvättmaskinen´s anslutnings punkt. :-)
Mats: Instämmer med ovanstående. En uppbruten anläggning ÄR farlig och därmed ska ordentliga säkerhetsåtgärder vidtagas.
pefo: Glöm inte att varje kabel för sig skall klara säkringen bara. Genomgående EKKJ 3x10/10 klarar väl tillräckligt för att en vanlig villaägare inte ska behöva oroa sig. :) Problem kan väl uppstå när "herr händig" tex hakar på en 3G 1.5 till en belysningsstolpe eller liknande...
Hyttmyra: Då får dom dra dit en elektriker och dra om elen.. kan dom ju få som dom vill på en gång....
el_richard: men det är ju 12 volt, så igentligen kunde man köra med IP21 i hela badrummet. Tycker jag, vill gärna höra några mot argument........
el_richard: [citat] Puckarna med 10 Watt har en ljuskälla av "G4" sockel, den finns endast i max 20 Watt. Montera 20 Watt lampor med "riktig" reflektor, d.v.s av metall, inte IKEA som har plast "lackad" reflektor. Använd inte Järnkärnetrafo, anledning: Klumpig, tok dyr dimmer.
Floppman: de uttagen kostar så mycket... vitt får du för typ 250:- tror jag... De ska väl ändå knappt synas där i hörnan.
Kjell_G: Behörig är han, många år i yrket även om han just nu jobbar som lärare på ett elprogram. Vi har diskuterat igenom det igen och hans argument är starka, dessutom är han mycket välmenande och tänker ett steg längre känns det som. En liten detalj i sammanhanget är också att när man ser spegeln i Julas katalog så är den uppsatt i ett sovrum, den har ju dessutom stickpropp, men i
Per72: [citat] Det tänkte jag inte på..Ursäkta : ) För att det ska fungera bör man ha en jordfelsbrytare i mätarskåpet men långt i från alla har ju det.
hempularen: Tråden har spårat ur, jag rensar och stänger.
elmont: Och det är inte alla uttag som är godkända för 16 Ampere
Buuzzz: Tack för alla svar och en intressant diskussion :) Efter samråd med elektrikern så hav vi mätat och "summrat" de delar där han ville säkerställa mina dragningar. Fick t.o.m godkänt på min dokumentation :cool: (hängslen, livrem, krockkudde mm) så att han kunde följa mina kopplingar i detalj. Han kommer på fredag och bryter strömmen för att färdigställa det.
Daydreamer: Hej, har tänkt köpa "tubrör" varianten på armatur att ha utomhus på väggen, men med uppåt/nedåt riktade lampor blir förbrukningen 2x35W (halogen). Ska man då ha 4st på fasaden blir det en del watt. Såg att Silvan säljer en variant med LED, se bild. Är det nån som köpt/använt nån liknande (drar 1,2W). Blir det för "kallt" ljus? DD
Hågge: En ganska vanlig lösning är ju annars att man sätter en Hand-0-Auto -brytare i centralen. Ett exempel är Hagers med E-nr: 21 087 32. Detta förutsätter ju givetvis att man har en normcentral och att den sitter hyfsat inom räckhåll om man vill fippla på brytaren mycket..
hempularen: Det är 3 saker man behöver kolla. Dels att man inte överskrider dimmersn maxeffekt, MEN även att man inte har för lite last. En dimmer brukar ha en angivles i stil med 60-200w eller liknande. Då måste man ha minst 60w anslutet annars fungerar den inte ordentligt, brukar visa sig som att det blinkar. Sedan som 3 punkt så måste man ta hänsyn till vilken typ av last det handlar om, vissa
Marex: Steinel har armaturer som i alla fall erbjuder "soft start", men det kanske inte hjälper dig... http://www.steinel.de/en/produkte_fuer_heimwerker/sensorleuchten/design_edition/l_262_s
hempularen: Njaa.. Hempularen är också elektronik konstruktör, fast jobbar mest med mjukvara numera. Det finns 2 huvudgrupper av dimmers, antingen så klipper de bort framkanten eller bakkanten av växelspänningen. Om jag minns rätt så klipper en "vanlig" dimmer bort en lämpligt stor del av framkanten av perioderna. Men av någon anledning så vill de flesta "elektroniska transformatore" att man
petersv: Ovanstående gäller för LVD (Low Voltage Directive), dvs el. För utrustning som faller under radiodirektivet krävs testning hos en ackrediterad firma.
kellyk: Vi har lågt innertak och vi saknar tid och ork att riva ner innertak för att montera infällda spotar, Söker därför spotar, gärna 12v för utanpåliggande montering, ej av typ hide a lite eller likande (puckar) utan ställbara på fot (?). En variant är c track som säljs av www.elbutik.se , har monterat dessa i hallen med lyckat resultat, vill nu ha spottar, helst utan skena. Tips?
elmont: Vill man vara säker och det är en dammig miljö bör man använda Ex. klassat matr.
Smuts: Då får den bli där den är. Av utrymmesskäl är det besvärligt att flytta den, ville väl bara kolla om det fanns någon substans i de farhågor jag hade. Tack för hjälpen! /Smuts
gravedigger: Då tänker jag på den i stället. Inte världens bästa lösning i och med att den är rätt styv. 25mm rör med eklk i är lockande. Nu gäller det bara att komma överens med kärleken om armaturerna.
Mats: Det är även min erfarenhet så den gamla regeln gäller- Tro inte, mät
phl: Ja, det kanske jag ska tillägga -- jag har eftermonterad jordfelsbrytare i mitt 60-talshus. En brytare för hela huset, har aldrig strulat men tanken är att sektionera det hela när vi i sinom tid byter centralen.