Hej,
såvitt jag förstått så får eluttag i badrum inte placeras närmare badkar än 60 cm. Gäller detta även för en handdukstork med fast anslutning? Dvs får inte själva elpatronen i torken vara närmare än 60 cm, eller får handdkustorken överhuvudtaget inte vara närmare badkaret än 60 cm?
såvitt jag förstått så får eluttag i badrum inte placeras närmare badkar än 60 cm. Gäller detta även för en handdukstork med fast anslutning? Dvs får inte själva elpatronen i torken vara närmare än 60 cm, eller får handdkustorken överhuvudtaget inte vara närmare badkaret än 60 cm?
Def.
Område 0: invändiga delen av ett badkar
Område 1: begränsas av badkarets kant
Område 2: området från badkarskant och 60cm ut.
Område 3: 2,4m ut från område 2
H-tork benämns som bruksföremål enligt föreskrifterna, och om det håller IP44 i får det placeras i område 1. I omåde 2 kan man gå ner till IP24. Samma gäller för kopplingsdosor där man kan koppla i h-torken.
Som du säger får inte uttag placeras i område 0 & 1. I område 2 får det placeras om det matas över isolertransformator som är begränsad till 50VA.
I område 3 över jordfelsbrytare
Område 0: invändiga delen av ett badkar
Område 1: begränsas av badkarets kant
Område 2: området från badkarskant och 60cm ut.
Område 3: 2,4m ut från område 2
H-tork benämns som bruksföremål enligt föreskrifterna, och om det håller IP44 i får det placeras i område 1. I omåde 2 kan man gå ner till IP24. Samma gäller för kopplingsdosor där man kan koppla i h-torken.
Som du säger får inte uttag placeras i område 0 & 1. I område 2 får det placeras om det matas över isolertransformator som är begränsad till 50VA.
I område 3 över jordfelsbrytare
MickeM,
stort tack för ett klockrent svar!
stort tack för ett klockrent svar!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
MickeM skrev:Def.
Område 0: invändiga delen av ett badkar
Område 1: begränsas av badkarets kant
Område 2: området från badkarskant och 60cm ut.
Område 3: 2,4m ut från område 2
H-tork benämns som bruksföremål enligt föreskrifterna, och om det håller IP44 i får det placeras i område 1. I omåde 2 kan man gå ner till IP24. Samma gäller för kopplingsdosor där man kan koppla i h-torken.
Som du säger får inte uttag placeras i område 0 & 1. I område 2 får det placeras om det matas över isolertransformator som är begränsad till 50VA.
I område 3 över jordfelsbrytare
Det är höjdbestämmelser oxå, tror det var 1.75 på uttag.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Varför är alla uttag högt uppsatta då?
Förr när det inte var så vanligt med j.f.brytare, så var det ett visst minimått från badkar och golv till uttag, så gamla uttag sitter högt. Idag får man inte montera uttag utan j.f.brytare, så nu kan man montera dom i badkaret om man vill det ;D 
Men om det som MickeM skriver stämmer så måste ju uttag med jordfelsbrytare sitta 2.4m från badkaret (eller vilket avstånd som nu angavs)...sfinxen skrev:
Att de sitter högt upp beror kanske på att man kommer ju längre från badkaret om man sätter dem högt upp
Såå... kan någon summera var ett vägguttag i badrum får placeras?
Det ska vara jordat och föregås av jordfelsbrytare, sen då?
Jag bodde tidigare i en nyproducerad lägenhet och där var det en sån lysrörsramp ovanpå badrumsskåpet. I rampen fanns ett vanligt jordat uttag, men det var inga 2,4 m till duschen/badkaret.
Det ska vara jordat och föregås av jordfelsbrytare, sen då?
Jag bodde tidigare i en nyproducerad lägenhet och där var det en sån lysrörsramp ovanpå badrumsskåpet. I rampen fanns ett vanligt jordat uttag, men det var inga 2,4 m till duschen/badkaret.