Hej,

såvitt jag förstått så får eluttag i badrum inte placeras närmare badkar än 60 cm. Gäller detta även för en handdukstork med fast anslutning? Dvs får inte själva elpatronen i torken vara närmare än 60 cm, eller får handdkustorken överhuvudtaget inte vara närmare badkaret än 60 cm?
 
Det där har nog med IP-klassningen på handdukstorken att göra.
 
Def.
Område 0: invändiga delen av ett badkar
Område 1: begränsas av badkarets kant
Område 2: området från badkarskant och 60cm ut.
Område 3: 2,4m ut från område 2

H-tork benämns som bruksföremål enligt föreskrifterna, och om det håller IP44 i får det placeras i område 1. I omåde 2 kan man gå ner till IP24. Samma gäller för kopplingsdosor där man kan koppla i h-torken.

Som du säger får inte uttag placeras i område 0 & 1. I område 2 får det placeras om det matas över isolertransformator som är begränsad till 50VA.
I område 3 över jordfelsbrytare
 
MickeM,

stort tack för ett klockrent svar! :D
 
Men men även om detta står i föreskrifterna så ska man följa fabrikanterns anvisningar först, satt upp några som är IP 44 men ej godkännda för mer än område 2 ändå, så fabrikanterns anvisningar först !
 
MickeM...område 3 får du montera uttag (jordat) men du bör ha jordfelsbrytare, eller måste man?
 
Måste!
 
MickeM skrev:
Def.
Område 0: invändiga delen av ett badkar
Område 1: begränsas av badkarets kant
Område 2: området från badkarskant och 60cm ut.
Område 3: 2,4m ut från område 2

H-tork benämns som bruksföremål enligt föreskrifterna, och om det håller IP44 i får det placeras i område 1. I omåde 2 kan man gå ner till IP24. Samma gäller för kopplingsdosor där man kan koppla i h-torken.

Som du säger får inte uttag placeras i område 0 & 1. I område 2 får det placeras om det matas över isolertransformator som är begränsad till 50VA.
I område 3 över jordfelsbrytare


Det är höjdbestämmelser oxå, tror det var 1.75 på uttag.
 
Uttag i badrum måste föregås av jordfelsbrytare.

Det finns inga höjdregler i badrum enligt gällande Svenska Föreskrifter.
 
Varför är alla uttag högt uppsatta då?
 
Förr när det inte var så vanligt med j.f.brytare, så var det ett visst minimått från badkar och golv till uttag, så gamla uttag sitter högt. Idag får man inte montera uttag utan j.f.brytare, så nu kan man montera dom i badkaret om man vill det ;D :P
 
sfinxen skrev:
Förr när det inte var så vanligt med j.f.brytare, så var det ett visst minimått från badkar och golv till uttag, så gamla uttag sitter högt. Idag får man inte montera uttag utan j.f.brytare, så nu kan man montera dom i badkaret om man vill det ;D :P
Men om det som MickeM skriver stämmer så måste ju uttag med jordfelsbrytare sitta 2.4m från badkaret (eller vilket avstånd som nu angavs)...

Att de sitter högt upp beror kanske på att man kommer ju längre från badkaret om man sätter dem högt upp :)
 
Frågan är om han inte blandar ihop gamla och nya regler och bestämmelser lite? med jordfelsbrytare så får
du montera dom nästan vart du vill,, okey i badkaret är kanske lite väl knäppt men..... :P
 
Sfinxen: Helt fel det är fortfarande strikta regler vad det gäller områdesbestämmelserna i badrum. Däremot får du nuförtiden överhuvudtaget installera vägguttag i badrum, det var tabu förr.
 
Såå... kan någon summera var ett vägguttag i badrum får placeras?

Det ska vara jordat och föregås av jordfelsbrytare, sen då?

Jag bodde tidigare i en nyproducerad lägenhet och där var det en sån lysrörsramp ovanpå badrumsskåpet. I rampen fanns ett vanligt jordat uttag, men det var inga 2,4 m till duschen/badkaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.