El
rsjowa: Lågenergilampor är kul för plånboken men mindre kul att titta på. Blir ett helt annat ljus med lågenergi jämfört med en halogen-spott, tyvärr... 10-20 watts halogen behöver inte bli så dyrt heller. Har ett tag testat med 1.8 w LED GU10 lampa utomhus. Skenet är förhållandevis svagt, och kallt blått, inte helt bra... Har även testat en kompakt lågenergi GU10 lampa, och inte heller
Miafia: Jag har nästan samma problem som du eller det håller på att lösa sig. I min nya lägenhet finns i dag ingen riktigt spis utan bara en häll med 2 zoner, ingen ugn alltså. Men det finns plats för spis. Jag fattar typ inget av det här som elektrikern säger men det som ska göras hos mig är att det är 230 v i huset , alltså är det enfasspis som gäller. En sån är inköpt, sen kom
Floppman: Är du säker på att det är en gummikabel? Är den gjord för att ligga i marken lär de förhoppningsvis förberett med en kabel som får ligga i mark. Så vitt jag vet ska man väl inte heller ha gummikabel som permanent installation.
Pen: [citat] OK och tack. Just det numret är inte klickbart och sökbart på Ahlsells web-katalog (varför?) men jag hittade närliggande nummer som hade 4-polig brytning. Tack än en gång. Pen
hahel: Borde väl gå att använda samma lösning som föreslås i den här tråden: http://forum.byggahus.se/el/73216-utebelysning-med-dimmrad-roerelsedetektor.html /Håkan
spindel: IP 20 är ok, men IP 30, dvs med lucka är bättre, då kan man sätta gruppförteckning och märkning på insida av lucka.
Sawsaw: Det framgår inte att radiatorerna är för 400V men däremot att dina nya termostater är till en 400V-radiator. Huruvida termostaten kommer fungera om du har 230V-radiatorer vågar jag inte uttrycka mig om.
petersv: Ekrk får väl inte läggas dolt, utan bara synligt? Eklk får användas på de flesta vanliga vis utom direkt förläggning i mark.
Floppman: Låter som att du ska installera datorns 12-volts chassifläkt i badrummet. Kommer snurra som bara den, en liten stund...
spindel: De flesta markiser senaste tiden spänningmatas bara och manövreringen sköts via fjärrkontroll. Dra ut rör/slang 200-300 mm ovan fönster på en av sidorna. Bäst är om ni kollar med marisfirman. Be sedan er elektriker avsluta slangen med en vrídbrytare (med dragavlastning) på fasad.
anis16: Bytte elcentral för ett år sedan i standardvilla byggd 1978. Nytt skåp med 22 grupper + 2st JFB + 14 timmar elektriker. Nota 16.000:- (OBS: Stockholm...)
thobjo: Jag tycker att Jungs dimmrar i aluminiumutförande är riktigt snygga, men på tok för dyra. Kan man med framgång använda Jungs ram, vred och täckplatta med en dimmerinsats från någon annan tillverkare? I sådana fall, vilken dimmerinsats? Med anledning av ovan undrar jag även hur Jung-ramen sitter fast. Sätter man först dit ramen och klämmer fast den mot väggen med dimmerinsatsen
prototypen: Trafon är med största säkerhet sparkopplad (det blir billigare så) Nollan är troligen bara rakt igenom (det är bara att mäta). MEN, fas (även styrd), nolla och skyddsjord ska komma från samma grupp och följas åt. Det går inte låna nolla och skyddsjord från något annat uppe på vinden. Är det så att ström finns på vinden så behöver inte nollan gå ner till kåpan och upp igen
elmont: Sätter du en Pax vertikalt ska du INTE använda en med kallrasskydd, om man gör det kommer man att få fukt i det övre lagret och därmed en lagerskada.
vedeldaren: [citat] Har haft samma i ca 4 år på två ställen och båda funkar perfekt. Det enda som hände är att om man kommer hem med helljus på bilen så slocknar lampan en stund. Vad man skall tänka på är att sensorn sitter i ganska långt ner på lampan och detta kan kanske vara ett problem i vissa armaturer. Tänk på att det kan vara viktigt hur man vrider lampan också, om sensorn är vriden
Elbogen: Dom här säljer diverse led belysningar. http://www.molectric.com/
pdais97: Gunne, Vart fick du tag på dina led lampor? Ser ju jättesmidigt ut.
x man: "Det är svårt att sätta i stickproppen" varför då? Har själv monterat ett sådant i ett badrum. Som sagt, kanon att kunna ladda tandborste och rakapparat och ändå ha det jordade uttaget ledigt till tex. en hårfön. Sen tycker jag att denna är mer estetisk än ett vanligt dubbeluttag. //Janne
Sawsaw: Om du bara väljer meteriel efter förstånd så bör det inte vara någon fara. Många hempulare köper billigast möjliga vilket många gånger kan bli helt fel. Köp en armatur som är F-märkt (ett F i en uppochnervänd triangel), halogenlampor med framåtriktad värmestrålning och en STOR infällnadsburk så kan du säkert sova gott om natten.
RoTe: [citat] Av princip handlar jag ingenting på tradera efter att ha blivit lurad på 2000kr där av en säljare. Men clasohlson var intressant!
FlyFear: Det har funnits. Hager hade förut en skena som man kunde montera på deras äldre dvärgbrytare. Men den finns in kvar längre. På grosisten säger de att det var därför att Hager inte kunde stå för att den uppfyllde kravet för flerpolig brytning.
Styrman_jansson: OT: Lux är ett mått på belysningsstyrka
m-f4: [citat] hmm, låter bra.. http://www.byggahus.se/forum/el/72552-klar-med-el-utb.html tänk dig nu att snickarna kommer och gipsar, ser att det buktar pga dinna doser, sliter lås dosan och låter sen hänga i slangarna/vp rör och säger "det lämnar jag över till elektrikern"