10 202 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Dubbla sladdar i lamputtaget och magisk el
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
1. Ni har inte skyddsjord på halva köket, de gul gröna ska också kopplas ihop inte bara de blå.
2. Ta dit någon som vet.
Protte
2. Ta dit någon som vet.
Protte
Nja inte helt säkert. Om den icke inkopplade gul/gröna är den som går till den andra lampdosan så är det ingen större fara. Men jag lyckas dock inte se på bilden i vilket rör tråden går in.prototypen skrev:
Men protte har en viktig poäng. Låt aldrig en okänd skyddsjord hänga löst, ens temporärt. Nollan är också lika viktig. Detta gäller nu inte bara för TS utan alla som inte tänkt på detta tidigare.
Men åter till kopplingen. Såvitt jag kan se och tänka verkar er första ide om att låta de ihopparade trådarna fortsätta vara ihop men kopplade till den nya armaturen helt riktig.
Frågan är då varför JFBn löser. Det kan faktiskt bero på att själva armaturen har läckström (fel på den!?)
Om ni vill testa detta utan att behöva och trassla i takdosorna kan ni helt enkelt montera armaturen till en vanlig jordad stickpropp och koppla in detta i ett jordat uttag. För visst är JFBn inkopplad på hela anläggningen?, isåfall ska den lösa ut även nu om det är fel på lampan.
Jag kopplade ihop jordkabeln direkt; det kan ju inte skada iallafall.
Jag testade faktiskt med just den armaturen i stickpropparna i taket innan jag började mickla, och då löste ingen jordfelsbrytare ut. Själv tror jag mest på hypotesen med de utstickande blanktrådarna just nu (skall det verkligen vara så där?). Men det är ju lätt att testa igen. Det enda frågetecknet som finns kvar är i så fall om den där metallskenan i takuttaget kan ha någon annan funktion än jag tror.
Jag testade faktiskt med just den armaturen i stickpropparna i taket innan jag började mickla, och då löste ingen jordfelsbrytare ut. Själv tror jag mest på hypotesen med de utstickande blanktrådarna just nu (skall det verkligen vara så där?). Men det är ju lätt att testa igen. Det enda frågetecknet som finns kvar är i så fall om den där metallskenan i takuttaget kan ha någon annan funktion än jag tror.
Du råkade inte förväxla skyddsjorden och nollan när du kopplade in lampan? Jag kan inte se någon rimlig anledning till varför jordfelsbrytaren skulle lösa ut bara för att du kopplar in lampan direkt. Så lite som kardelerna (som det heter) sticker ut så tror jag inte att det borde kunna bli någon kortis.
Klicka här för att svara