Jag har ett elverk på 4,2 Kwh 19A, max 4,6 Kwh, 380 V

Jag har en multiplasmaskärare på 2,5 Kwh, 15 A, 220V

Jag får ut ca 1,2KWh /220Vmellan faserna på elverket, teoretiskt, om alla faser belastas, reeellt 1Kwh, och 13,4 A. Det är långt ifrån vad plasmaskäraren behöver.

För att fixa detta kan man antingen låta någon bygga en transformator 380=>220 V, men tillverkaren av plasmaskäraren rekommenderar istället att man ska sätta en diod på varje fas, så att de ger bara +-ström, och använda jorden som minus.Mycket billigare att konstruera en sådan konverter.

Det ska inte vara något problem med detta menar de, eftersom plasmaskärarens energiförsörjning ändå är helt elektronisk, den fixar dåliga sinuskurvor ( som troligen blir resultatet av körningen genom dioderna), och behöver heller inte startström, därtill så är halva energiförbrukningen av kemisk karaktär.

Problemet är att det inte finns någon som vill bygga konvertern... De vill inte göra jobb för 500 kr, som kan göra dem ansvariga för min elutrustning..

På Elfa kostar dioderna ca 100 kr styck+ moms, när jag kikar på vad som ska göras så verkar det enkelt: fem trådar från 380 V, tre av dem är fas, en jord och en nolla.

Det skulle alltså vara möjligt att jag skulle kunna fixa detta själv, om jag fick lite vägledning av någon. Kan någon här hjälpa mig ?

Jag vill veta mer om nollan: vad är det den tillför ? Hur vet man att man får ut 220V och inte 380 ? Någon här som vet hur detta ska kopplas ?

Jodå det är inte så svårt, men vad jag ser av dina kunskaper så tror jag inte du går iland med detta. Om du ordnar ett kopplingsschema för både elverket och plasmaskäraren så ska jag titta om det är teoretiskt möjligt. Med tre dioder så får man pulserande likström i elverket och det är inte världsbäst.

Prototypen

Jag skulle INTE göra detta med mindre än att själv plocka isär plasma-skäraren för att se hur elektroniken är konstruerad. Alternativt skulle jag kräva en skriftlig garanti från tillverkaren att de tar garantiansvar för den metod de rekommenderat dig. Det låter inte som någon billig utrustning du har köpt, så det kan bli ett dyrköpt experiment!

Är du kunnig nog att rita ihop ett schema på maskinens nätdel, så skulle jag kunna bedömma om den rekommenderade metoden skulle kunna fungera utan risk (u p a).

Pen
(Elektronikkonstruktör)

Pen skrev:
Jag skulle INTE göra detta med mindre än att själv plocka isär plasma-skäraren för att se hur elektroniken är konstruerad. Alternativt skulle jag kräva en skriftlig garanti från tillverkaren att de tar garantiansvar för den metod de rekommenderat dig. Det låter inte som någon billig utrustning du har köpt, så det kan bli ett dyrköpt experiment!

Är du kunnig nog att rita ihop ett schema på maskinens nätdel, så skulle jag kunna bedömma om den rekommenderade metoden skulle kunna fungera utan risk (u p a).

Pen
(Elektronikkonstruktör)
De jag har talat med säger att den konstiga belastningen kommer att skada såväl elverket som plasmaskäraren. Jag har talat med leverantören av elverket, han tyckte inte att det var en speciellt ljus ide. Bättre vore isf en transformator. Men går det att bygga en transformator växelström till växelström ? Hinner järnkärnan med ? Kan någon göra det till ett rimligt pris ? Victron electronic sade att de kan bygga en för 4500kr.. Det får man ju ett elverk för...

En transformator är alltid växelström-växelström. Så visst himmer järnkärnan med.

Om jag fattar det rätt är ditt elverk 380V 3-fas 4.2kW; stämmer det? Förstår dock inte var du fått 19A ifrån? Är det verkligen stämplat så? Och var kommer 4.6kW ifrån?

Din plasmaskärare är på 220V 1-fas 2.5 kW; stämmer det?

Ett elverk på 2.5kW är ju en konsumentprodukt medan en tranformator i samma effektklass inte är det. Inte för att jag har koll på priserna, men min gissning är att elverket kommer att vara billigare. Det går ju att köpa på vilket gubb-dagis som helst ex.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20831971

Tyvärr reserverar de sig mot anslutning av elektronik, men det gäller kanske även det elverk du har idag.

Pen skrev:
Om jag fattar det rätt är ditt elverk 380V 3-fas 4.2kW; stämmer det? Förstår dock inte var du fått 19A ifrån? Är det verkligen stämplat så? Och var kommer 4.6kW ifrån?

Din plasmaskärare är på 220V 1-fas 2.5 kW; stämmer det?
19 ampere är på trefas. 4.6 kwh är maxeffekten, kan väl tas med en nypa salt på ett kines-elverk.

Pen skrev:
Ett elverk på 2.5kW är ju en konsumentprodukt medan en tranformator i samma effektklass inte är det. Inte för att jag har koll på priserna, men min gissning är att elverket kommer att vara billigare. Det går ju att köpa på vilket gubb-dagis som helst ex.

[länk]

Tyvärr reserverar de sig mot anslutning av elektronik, men det gäller kanske även det elverk du har idag.
Tja, bensinelverk är inte så roliga att ha gående timmar i sträck. De drar samma belastade, som obelastade. Jag bor nära gränsen dessutom, och köper finn-diesel. Ett elverk på 2.5 kwh går att få tag på överallt. Men det har inte 15 Ampere..

På alternativ.nu verkar de ha en del att säga om detta. Tyvärr förstår jag inte all den här kinesiskan:
Går det att bygga en vanlig trafo utan risk ? Vad jag har förstått är det problem med en likriktare, men är trafon säker ?

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=26393;start=0

Verkar som att det går att ansluta en likriktare, om den är dubbelsidig, Har inte helt klart för mig vad det innebär. Verkar vara fråga om ingrepp i multiplaz, då man knappast kan skicka in likström i multiplaz trafo. Dvs ansluta efter trafon. Där är det problem, en som vet vad han gör har förståss inga problem, men vem vet ? Vem har tidigare gjort det ? :-/ Jag ska kontakt med multiplaz igen. Problemet är att jag inte vågar lita på det glada Ryssland. Om man åtminstone kunde stå med andra benet på jorden..

Om du helvågslikriktar (6 dioder) så är du kanske lite snällare mot generatorn men jag är ganska säker på att din plasmaskärare INTE klarar 560V toppar om den är avpassad för 220V växelspänning (310 i toppen). Varför skulle någon ha överdimensionerat den så? Halvvågslikriktar du (3 dioder) så finns det istället en viss chans att din plasmaskärare fungerar, men - som sagt - jag skulle inte göra detta utan att pilla isär apparaten först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.