Jag funderar på att sänka (regla ner) innertaket i köket för att kunna bygga in elen där. Som det nu ser ut så kommer det till taklampan ut ett pansarrör som slutar några millimeter utanför innertaket, en mycket vanlig eldragning i ett hus av denna årgång (-48).
Min fråga: Får man ta upp ett hål i botten på en ny takdosa, sätta den över det gamla röret och dra ner nya FK (tändtråd+tändtråd+nolla+jord) till den genom det det gamla röret? Finns det kanske till och med takdosor med röringång från botten?

Enklast är att köpa en vanlig takdosa, bryta ut eller borra upp ett hål i botten och montera på en bottenstuts typ "1422750 Bottenstuts RM16 , ATI 14 " Förenklat en 16mm muff i ena änden och en gängad del med mothåll och mutter i andra änden.

Däremot är förmodligen ditt gamla pansarrör inte 16mm, varför du måste se till att muffen mellan pansarröret och den lilla biten rörslang till dosan (eller om avståndet är sådant att du rentav kan ta bottenstutsen direkt mot pansarröret) sitter ordentligt. Ett gammalt beprövat knep är att ta vulktejp eller gängtejp och dra några varv på den gammla röret, så tajt att man nästan får slå dit muffen med hammaren.

Och hur ska Stefan få plats med det, kommer han att regla ner 100-150 mm?

I frågan verkar det som om dosan skulle sitta kloss mot taket och då är nedreglingen 45 mm, typ.

Ta hål i botten på dosan, täta runt röret och tryck dit dosan (tight hål)

Protte

Just det, min tanke är att sätta takdosan kloss mot det gamla masonitetaket, med pansarröret rakt ner i den nya dosan. Min tanke är att borra 15,5 mm, sedan lägga lite latexfog som tätning och trycka upp dosan.

Får väl inte vara ett metallrör inne i en takdosa av plast !!?? Ska du jorda pansarröret??

Du har en poäng där... men om man försöker göra det bästa av situationen kanske man bara kan baka in pansarrörsändan i PL400 eller nåt... jag menar, det sticker på sin höjd in 2 mm i dosan...

Har det inte funnits plastpluttar som sattes in i rörändarna för att skydda tråden mot skavning? Eller var de i metall?

Protte

Hur man än gör så tycker jag att det borde bli bättre och säkrare att sätta en dosa över röret och sedan få ett fast takuttag än att försöka förlänga ut röret och ha lösa FK hängande ut.

Och någon typ av skydd sitter det i mina rör utsläpp i taket men det verkar mera vara en snygg avrundning i metall än av plast eller liknande.

• Gilla
Bjornen12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.