El
el_richard: men är det en konventionell trafo, så kan priset på dimmer springa iväg till 800-1200 kr....
DjAlbert: Ajj Sorry Mitt fel. Huvudsäkringnarna i kåken var 20 A ... Kabeln skulle ligga direkt på dem. För jag frågade honom om han hadde berättat för elektrikern att han hadde 20A huvuds, men det hadde han tydligen. Men likt förbannat låd där en 2,5 kabel .... Svagt nät och 20A säkringar för en 2,5 tkr jag inte är så bra ... Men om nån annan har nått annat att lägga till så varsegod ,
el_richard: det är bara att skippa det sjätte stiftet, 63 och 125 A har det, men nu undrar man om han ska säkra av 63 A uttaget med 63 A säkring och ha kvar 6 kvadrat´s kabeln? Men så kan det ju inte vara, för det blir ju lite tokiga utlösningsvillkor mm.... Knappast har det varit 16 kvadrat´s kabel till 32 A uttag.... det är trångt....
Modig: Jag är också lite nyfiken på spotarna, vad är det för armaturer? (För det är väl bara själva lampan som är Osram, antar jag?) Är de ipluggade i kronkontakter? Är det någon som har andra tips på spotar som man kan plugga i kronkontakter?
elmont: Gör ett hål i väggen på sidan om den befintliga dosa som är så stor att du kan montera dit ett rör/slang. När du är färdig med det sätter du några bitar av trä på insidan av väggen, dom fäster du framifrån med skruvar med försänkt skalle sedan kan du skruva fast den bit, som du tog bort för att komma åt dosan, i träbitarna. Lite spackel över skruvskallarna lite färg eller
it-snubben: Du behöver kanske inte montera dosan dikt an mot gipset. Montera dosan 7mm inåt så hamnar den ju i liv med väggen när gipsen kommer på. Eller så kan du använda ROT-dosor. De påverkas inte av tjockleken på gipset.
it-snubben: [citat] Att göra något "fackmannamässigt" behöver inte betyda att man ÄR fackman. Bara att resultatet av ens arbete är utfört på samma sätt som om en fackman skulle ha gjort det.
Fotografen: Du kan sätta in det du vill ha men kommer inte att kunna köra allt på max effekt samtidigt.
petersv: Jag vet inte hur det är med kopplingsdosor / apparatdosor för infällt montage men i externa kopplingsdosor har jag sett det stå information om största antal ledare och största antal kopplingar tillverkaren rekomenderar.
Floppman: mmm, annars får man väl ta 230V spottar med lägre effekt och slippa kabellängdsproblemet.
hempularen: Din ursprungliga fråga handlade så vitt jag förstår om vilka kopplingsellement som är lämpliga med avseende på temperaturen. Om du kör med 20W spottar så bör inte temperaturen kunna bli något problem för kopplingarna oavsett vilken du väljer. Däremot skall du se till att kopplingstypen är lämplig för den kabel/trådtyp som du väljer. Men det där med 6meter får fu kolla upp om
borge: Ni har rätt jag kan inte de fina uttrycken som 2 polig strömbrytare!
andersw: Nej, jag tror inte alla faserna används. Det verkar som bara två av dem behövs för hällen. men, alla tre är framdragna till perilex-kontakten. Så, någonstans i huset verkar man ha skarvat fasen så att den går både till häll och till ugn. Det kanske är normal? Anledningen till felsökningen var att säkringen gick och jag blev lite nyfiken när jag tilltade på beskrivningen i
Fotografen: [citat] Yes. Har kört 230 i ohm-läget på ett 100-kronorsinstrument, det bokstavligen exploderade i handen på mig.
sverre: [citat] Den standarden är inte tvingande på nått sätt, du får sätta uttag och strömbrytare på andra höjder, likaså får du ha andra antal. Detsama gäller matning till centraler. Syftet med den standarden är att om man handlar upp en entreprenad mot den så vet du exakt vad du får, alla lägenheter blir likadana. Den har INGEN koppling mot elsäkerheten som SS4364000 har, och gör du
el_richard: 10 watt kan du också ha , finns till och med på IKEA 10 st för en spott styvel, men dom vanligt med lågpris spottar inge kvalite.....
el_richard: En billig apparat dosa "brukar" oftast sakna clips som säkerställer att vp-röret eller slangen inte lossnar när man drar i kabel . samt att deras dosringar, enklare kan lossna, då dessa är gjorda i en sämre/mjukare plast. Då är det värt med en "dyrare" dosa. För att spara in dyrbar tid. Men även vi yrkesfolk köper dom sämre dosorna om man exempelvis ska Mura/gjuta in dessa, då
MejaCopah: okej, tack så mycket för ett snabbt svar!
Styx: [citat] För sent ;) Jag har redan installerat det och min elektrikerkompis som var förbi på fika idag tyckte det såg "bättre än jag hade gjort det själv" ut. :)
Sawsaw: [citat] Ja, det var så jag menade och visst bör du ha en C-brytare till pumpen.
hempularen: Det är en av svårigheterna i jobbet. Att bedömma om det är en utomhus installation eller ej (jag är inte elektriker så jag kan inte ge ett säkert besked). MIn gissning är att utrymmet kan klassas som torrt vad gäller IP klass etc. Men att man ändå måste ta hänsyn vid materialvalet. Skall tåla minusgrader och UV strålning. Finns troligen fler detaljer att tänka på. Men som sagt
Floppman: Du kopplade om från 400 till 230V, snurrar långsamamre, kyler mindre...
elis@sevalla: [citat] Hejsan Hade kopplings dosan suttit i en vägg så hade det varit ok med lösa kablar i dosan enligt EL Installations reglerna. EL Installations reglerna 522.8.9 Ledningssystem med flexibla kablar skall anordnas så att dragpåkänningar på ledare eller anslutningar undviks, kabelmanten eller andra skydd skall vara säkert fästade i båda ändarna. Färdig utbildad elektriker 7/9-2007
Floppman: fjärren består av 1 kretskort, 2 motstånd, röd+grön diod (av/på). 4 tampar röd svart blå grön. forskar vidare i eftermiddag, men det är inte bara en vanig manuell brytare, utan den sluter/bryter genom en impuls. Skulle egentligen bara ha reda på vilken tamp som ger den impulsen, och koppla den på tändningen. Eller? Problem blir det ju om den bara ska ha 5V, har det mellan vissa
DjAlbert: Det kan vara så okså , prototypen, att nån bara har mekat dit ett trepoligt motorskydd för att dom inte har haft nått annat tillhanda. Skulle nog inte rekomendera dig att koppla tillbaka med "kreativ" koppling ... Hur många trådar kommer det ner till motorskyddet ?
phl: Få inte för dig att trycka in fogskum i rören för då lär du aldrig kunna rubba kablarna i dem. Använd i stället latex, precis som ByggaNytt föreslår.
Fotografen: Jag har sett installationer där man huggit in apparatdosor i väggen och sedan gått in i dessa med kulo men törs inte svara på om detta är tillåtet enligt den allra sista paragrafen.