Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Spå vitt jag förstår reglerna, men jag är ijnte behörig.
Som jag tror (med betoning på tror) så anser man att på det avståndet kan inte trycket från strälen bli så stort att den kan tränga igenom en IP44 tätning.
Tänk också på det som nämns i ett par av inläggen högre upp, att tillverkarens begränsningar gäller. Vissa specar längre avstånd än vad dras IP klassning ger.
Som jag tror (med betoning på tror) så anser man att på det avståndet kan inte trycket från strälen bli så stort att den kan tränga igenom en IP44 tätning.
Tänk också på det som nämns i ett par av inläggen högre upp, att tillverkarens begränsningar gäller. Vissa specar längre avstånd än vad dras IP klassning ger.
När vi i vårt förra hus satte in utdragbar handtag/dusch vid diskhon var vi tvungna att ta bort lampan som satt på väggen bredvid pga att avståndet blev för kort. Som jag förstod det så är det från den utdragna slangen man skall mäta.
Samtidigt skulle det betyda att de flesta badrum skulle vara område 1 med en slang på 1,5 m (om man inte har ett väldigt stort badrum vill säga). Skulle då vara i princip omöjligt att installera tex uttag mm. Tittar man på Svensk Elstandard (SS 4364000) verkar man bara utgå från själv placeringen av duschen (http://www.elstandard.se/hamta_fritt/index.asp .
Lämpligen utgår man från den placering duschhandtaget har när man står i duschen om man inte har en dushkabin eller duschvägg. Är det så illa att det kan tänkas att man med duschen sprutar vatten över hela badrummet kan man nog anse att det är IP45 som gäller!Stockdoc skrev:Samtidigt skulle det betyda att de flesta badrum skulle vara område 1 med en slang på 1,5 m (om man inte har ett väldigt stort badrum vill säga). Skulle då vara i princip omöjligt att installera tex uttag mm. Tittar man på Svensk Elstandard (SS 4364000) verkar man bara utgå från själv placeringen av duschen ([länk] .
Den anslutningsdosan har inte IP44 från början, utan kräver en speciell tätning bakom för att klassas som IP44. Sen ska dosan märkas "IP44" med en liten klisterlapp om det är det. Utan tätningen(som heter E1931829) håller dosan bara IP20.
Klicka här för att svara