Halloj!

Har installerat en massa downlightkåpor och det är nu dags att dra lite kabel i dessa. Till de små lådorna som jag satt upp följde det med skyddsslang som man trär på kabeln som senare skall anslutas (av behörig elektriker) till downlighten. Jag har även satt upp större boxar i vilken det även skall ligga en transformator. Frågan är nu var man kan få fatt i skyddsslang att trä på sladdarna som dras in i dessa stora boxar. Det följde nämligen inte med sådan slang till dessa boxar.

Är det någon som har något tips om vart man kan få tag på dylik slang? Har hittat ett ställe på nätet som säljer (miltronic), men de verkar bara sälja till företag.

Känns som att det vore en bra idé att skydda kablarna även i de stora boxarna även om det är stor plats i dessa.

/H

Blir det så varmt runt transformatorn att det behövs skyddslang på ledarna då havererar nog trafon i förtid.

Protte

Det som är är ju att jag i den stora boxen även skall ha en downlight på ena sidan så lite värme lär det nog bli ändå. men omkring trafon lär det väl inte bli så varmt.

Så det känns som om man måste ha tag i sådan silikonslang eller liknande ändå. Så frågan är vart man får tag i det?

/H

Det har säkert elektrikern som han kan ta med sig.

Jag skriver det igen
Blir det så varmt runt transformatorn att det behövs skyddslang på ledarna då havererar nog trafon i förtid.

Protte

är det inte så att sladden närmast spoten kan bli väldigt varm samtidigt som trafon kan ha svalare vid stor kopp?

Köper värmebeständig kabel istället och använder silikonslangen som "blir över" från de små kopparna till sladdarna som matar in i de stora pottorna. Då borde man vara på safe side tycker jag.

/H

JanneSjo skrev:
är det inte så att sladden närmast spoten kan bli väldigt varm samtidigt som trafon kan ha svalare vid stor kopp?
Då får det vara en riktigt stor potta i så fall! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.