Ska ha RK 10mm2 mellan fasadmätarskåpet och elcentralen. Kan/bör man ha svart RK till alla 3 faserna eller bör man ha svart + brun + vit/grå?

J
Svar brun vit/grå är att föredra, eftersom det blir lättare att få fasföljden rätt då

Och vem bryr sig om fasföljden i t.ex. en villa??

prototypen skrev:
Det är väl aldrig fel att göra rätt från början även om det är en villa (om det nu är en villa).

prototypen skrev:
Man kan ju ha en värmepump som bryr sig. Även om det är enkelt att skifta två faser så har det sina fördelar att de ligger i 'rätt' ordning.

Nu har jag lite mer än en villa, så jag har en fasföljdsmätare och då är allt mycket enklare. Inkommande servis är inte i följd men det kan bero på att vi är inne på minst 6:e servisen (inklusive alla modifieringarna)

Protte

Inte bara fasföljden som kan vara av intresse. Även att L1-L2-L3 är lika i alla byggnader då det underlättar felsökning när man har snedbelastning. Har svurit en del när jag jagat hur det är kopplat. Kommer att få ny serviskabel inkopplad 'vilken dag som helst (tm)' och oddsen är väl typ 10 mot 1 för att elbolaget lägger på kabeln fel. Frågan är väl om man ska kräva att de lägger på den rätt och sedan får man se till att alla pumpar går åt rätt håll sedan. Lagen om alltings jävlighet gäller klart även fasföljden...

Är det elbolaget som byter för att den gamla är murken så ska de se till att du behåller rotationen. Elbolaget ska se till att du inte drabbas av "följdfel", en installation med många trefasmotorer kostar ju mycket att vända allt rätt igen. Det är ju ganska enkelt att kontrollera medan bolaget är kvar och de får ändra direkt.

Prototypen

prototypen skrev:
Är det elbolaget som byter för att den gamla är murken så ska de se till att du behåller rotationen. Elbolaget ska se till att du inte drabbas av "följdfel", en installation med många trefasmotorer kostar ju mycket att vända allt rätt igen. Det är ju ganska enkelt att kontrollera medan bolaget är kvar och de får ändra direkt.

Prototypen
De lyckades med att koppla fel när vi byte från "byggström" till den fasta anslutningen. Och vi var inte hemma när det gjordes.

Först efter ett antal dagar kom felet. Fel på pelletsmatningen. Skruven i pelletsförrådet (som drivs av 3-fas motor) hade fastnat. Det dröjde ett tag innan vi kom på att den gick åt fel håll och att det var det som gjorde att den fastnade. Allt beskymmer bara för att elbolaget hade anslutit fasföljden fel.........

Installationen som frågan gäller är i en vanlig villa. Går det lika bra att märka kablarna på något annat sätt eller saknar det betydelse vilken fas som är vilken? (Det enda som kan tänkas påverkas är värmepumpen?)

Använder man samma färg tycker jag att man ska märka ledarna med L1 L2 L3 samt ljusblå o gulgrön

elmont skrev:
Använder man samma färg tycker jag att man ska märka ledarna med L1 L2 L3 samt ljusblå o gulgrön
Så du menar att det är okej att använda 5st svarta ledare bara man märker upp dom?

//A

AoA skrev:
Så du menar att det är okej att använda 5st svarta ledare bara man märker upp dom?

//A
Tror nog elmont menade svart L1-L2-L3. Svart jord är inte tillåtet, svart nolla vet jag inte men det skulle vara som gjort för misstag.

Mikael_L
Skyddsjorden får inte vara annan färg än grön/gul, såvitt jag vet.
Nollan är kanske tillåtet att märka med blå tape/slang i bägge ändar.

Till PEN kan man väl använda grön/gul med blå märkning i bägge ändar, eller hur ?

Är det inte så att man kan använda vilken färg som helst till jord och nolla om man märker på rätt vis, men man får inte använda gulgrön till nått annat än jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.