8 173 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Färg på RK mellan fasadmätarskåp och elcentral?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och vem bryr sig om fasföljden i t.ex. en villa??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nu har jag lite mer än en villa, så jag har en fasföljdsmätare och då är allt mycket enklare. Inkommande servis är inte i följd men det kan bero på att vi är inne på minst 6:e servisen (inklusive alla modifieringarna)
Protte
Protte
Inte bara fasföljden som kan vara av intresse. Även att L1-L2-L3 är lika i alla byggnader då det underlättar felsökning när man har snedbelastning. Har svurit en del när jag jagat hur det är kopplat. Kommer att få ny serviskabel inkopplad 'vilken dag som helst (tm)' och oddsen är väl typ 10 mot 1 för att elbolaget lägger på kabeln fel. Frågan är väl om man ska kräva att de lägger på den rätt och sedan får man se till att alla pumpar går åt rätt håll sedan. Lagen om alltings jävlighet gäller klart även fasföljden...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det elbolaget som byter för att den gamla är murken så ska de se till att du behåller rotationen. Elbolaget ska se till att du inte drabbas av "följdfel", en installation med många trefasmotorer kostar ju mycket att vända allt rätt igen. Det är ju ganska enkelt att kontrollera medan bolaget är kvar och de får ändra direkt.
Prototypen
Prototypen
De lyckades med att koppla fel när vi byte från "byggström" till den fasta anslutningen. Och vi var inte hemma när det gjordes.prototypen skrev:Är det elbolaget som byter för att den gamla är murken så ska de se till att du behåller rotationen. Elbolaget ska se till att du inte drabbas av "följdfel", en installation med många trefasmotorer kostar ju mycket att vända allt rätt igen. Det är ju ganska enkelt att kontrollera medan bolaget är kvar och de får ändra direkt.
Prototypen
Först efter ett antal dagar kom felet. Fel på pelletsmatningen. Skruven i pelletsförrådet (som drivs av 3-fas motor) hade fastnat. Det dröjde ett tag innan vi kom på att den gick åt fel håll och att det var det som gjorde att den fastnade. Allt beskymmer bara för att elbolaget hade anslutit fasföljden fel.........
Installationen som frågan gäller är i en vanlig villa. Går det lika bra att märka kablarna på något annat sätt eller saknar det betydelse vilken fas som är vilken? (Det enda som kan tänkas påverkas är värmepumpen?)