Nyfiken på var gränsen för blanda då går. Exvis om man bygger till och tidigare har dold installation i vp-rör. Får man då inte förlägga EKK utan rör i tillbyggnaden? Finns det något sagt om var gränsen går vid utanpåliggande och dold? För då blandar man ju också, eller?elmont skrev:
Vad man inte får blanda är löst förlagd kabel i väggar och rör/slang.
Utökar man en byggnad skall man använda samma metod, men gör man en klart avgränsad tillbyggnad torde det inte vara några problem med lös kabel i väggen (om det nu skulle vara någon som tycker det är en bra ide med "lös kabel")
Tillägg
Utanpåliggande och infällt får man blanda som man vill
Utökar man en byggnad skall man använda samma metod, men gör man en klart avgränsad tillbyggnad torde det inte vara några problem med lös kabel i väggen (om det nu skulle vara någon som tycker det är en bra ide med "lös kabel")
Tillägg
Använder man sunt förnuft så tycker jag man borde kunna blanda bara man håller sig till endera infällt eller utanpåliggande i rum för rum. Det är ju inte helt ovanligt att folk renoverar sitt hus stegvis. Kan tänka mig att en stor del av sveriges befolkning har kulo exempelvis i vardagsrummet och infällt montage i sovrummet
Du får gärna precisera var du hittar denna paragraf i elinstallations reglerna ( Bara intresserad av att läsa det, misstror dig inte på nåt sätt)elmont skrev:Vad man inte får blanda är löst förlagd kabel i väggar och rör/slang.
Tillägg
Bäst att vara övertydlig på såna här forum
När och om tid gives ska jag leta lite på kontoret, någonstans bland alla "böcker, pärmar, häften och lösa blad" har jag det på pränt, men mitt svar grundar sig på minnesbilder från div. "kurser" där frågan varet uppe vid ett flertal tillfällen. För egen del har det aldrig varet aktuellt med monteringssättet, därför så jag har inte full koll.
Per72 skrev:
Tråden gäller att blanda olika sorters infällda installationer. Fortsätt med ditt sunda förnuft! Är övertygad om att elmont vet att kulo och FK/VP-rör i samma bygge är helt okej.
elmont skrev:När och om tid gives ska jag leta lite på kontoret, någonstans bland alla "böcker, pärmar, häften och lösa blad" har jag det på pränt, men mitt svar grundar sig på minnesbilder från div. "kurser" där frågan varet uppe vid ett flertal tillfällen. För egen del har det aldrig varet aktuellt med monteringssättet, därför så jag har inte full koll.
Helt OK! Men detta svar låter inte som det kommer från nån som inte har full koll - "Du får väl leta mera, man får INTE blanda förläggningssätt."
Klicka här för att svara