Går det att koppla golvvärmen (180 W) i ett vägguttag (stickpropp) med en utanpåliggande jordfelsbrytare emellan hon och hane?

ja det går men SKALL inte göras. jfbn kanske "lånas" till nåt annat och vips så är värmen istucken utan jfb och någon går och dör! fast anslutning med jfb av golvvärmen!

Jag förstår inte riktigt tanken bakom en sådan montering. Jag anta att det handlar om att du vill hempula din golvvärme utan inblandning av elektriker. Men om du är tillräckligt duktig hempulare för att kunna lägga slingorna, kontrollmäta dem på ett korrekt sätt (med rätt typ av utrustning), då är är installation av en 2 polig jordfelsbrytare för just den gruppen en relativt enkel, och mindre riskabel sak.

Jag betvivlar ju att du har den kunskap och de instrument som behövs för att lägga slingorna korrekt.

Dels gäller det att ha koll på hur slingorna skall läggas så att de inte överhettas och börjar brinna, dels skall slingan kontollmätas med isolationsprovare både före läggning, efter läggningen, och när allt är färdigt. Som hempulare har man oftast inte tillgång till isolationsprovare, det är INTE samma sak som en vanlig resistansmätning med multimeter för 99:50 från Rusta. Isolationsmätning görs med en mätspänning på 1000V.

Att ansluta en stickpropp till slingan är så vitt jag förstår formellt felaktigt, den SKALL kopplas in fast. Men framförallt så är det livsfarligt av de skäl som pellefant angav här ovan.

Att lägga golvvärme är faktiskt en av de saker man som hempulare bör låta bli.

• Gilla
larssad
  • Laddar…
Om jag inte minns fel så är det ett KRAV (se SS 436 47 53) att värmekablar och värmefolier skall vara fast anslutna.
Någon som har föreskriften tillgänglig kan kanske ge ett korrekt besked.

Om installationen dessutom ska ske i våtutrymme är det inte tillåtet för en lekman att ens koppla in en tvättmaskin med fast anslutning..

Mikael_L
Johan F skrev:
Om installationen dessutom ska ske i våtutrymme är det inte tillåtet för en lekman att ens koppla in en tvättmaskin med fast anslutning..
Skulle inte vara tillåtet i ett torrt utrymme heller... ;)
BB2 är väl lägsta behörigheten för detta?

pefo skrev:
Om jag inte minns fel så är det ett KRAV (se SS 436 47 53) att värmekablar och värmefolier skall vara fast anslutna.
Någon som har föreskriften tillgänglig kan kanske ge ett korrekt besked.
Men man säljer ju färdiga värmekablar med monterad stickpropp för tining av rör mm.

Tja, jag är inte säker på vad som gäller för alla olika typer och användning men är ganska säker på att för fast installerad golvärme så gäller fast anslutning. Men ibland minns jag fel! :D

pefo skrev:
Tja, jag är inte säker på vad som gäller för alla olika typer och användning men är ganska säker på att för fast installerad golvärme så gäller fast anslutning. Men ibland minns jag fel! :D
Jo det kan nog stämma för jag tror det står nått i stil med " för tillfällig upptining" på dessa kablar.

värme i golv ska vara fast anslutet via fast monterad JFB.

lasse006 skrev:
Går det att koppla golvvärmen (180 W) i ett vägguttag (stickpropp) med en utanpåliggande jordfelsbrytare emellan hon och hane?
Många som har åsikter men få som svarar på frågan. Golvvärmen är tänkt att läggas i hall under klinkers.

lasse006 skrev:
Många som har åsikter men få som svarar på frågan. Golvvärmen är tänkt att läggas i hall under klinkers.
Tycker du fått klart svar: Nej! Ska anslutas fast via fast jordfelsbrytare av behörig installatör. Denne ska även vara med under hela processen dvs lägga ut värmeslingorna, kontrollmäta mm.

Golvvärme som inte är i i våtutrymme får anslutas via stickpropp. Alleco har t.ex. flera 48V-system för detta ändamål.
http://www.alleco.se/?page=48

Nej. Golvvärmen får inte anslutas till stickpropp. Golvärmen får anslutas till en transformator, godkänd att ansluta i en stickpropp. Då det är 48V krävs heller ingen JFB. Enstor skillnad mot ursprungsfrågan i tråden.

funkis4ever skrev:
Nej. Golvvärmen får inte anslutas till stickpropp. Golvärmen får anslutas till en transformator, godkänd att ansluta i en stickpropp. Då det är 48V krävs heller ingen JFB. Enstor skillnad mot ursprungsfrågan i tråden.
Nu ingår iofs transformatorn i kiten jag länkade till ovan, som sitter ihop med stickproppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.