10 189 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Koppla golvvärme m stickpropp
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Jag förstår inte riktigt tanken bakom en sådan montering. Jag anta att det handlar om att du vill hempula din golvvärme utan inblandning av elektriker. Men om du är tillräckligt duktig hempulare för att kunna lägga slingorna, kontrollmäta dem på ett korrekt sätt (med rätt typ av utrustning), då är är installation av en 2 polig jordfelsbrytare för just den gruppen en relativt enkel, och mindre riskabel sak.
Jag betvivlar ju att du har den kunskap och de instrument som behövs för att lägga slingorna korrekt.
Dels gäller det att ha koll på hur slingorna skall läggas så att de inte överhettas och börjar brinna, dels skall slingan kontollmätas med isolationsprovare både före läggning, efter läggningen, och när allt är färdigt. Som hempulare har man oftast inte tillgång till isolationsprovare, det är INTE samma sak som en vanlig resistansmätning med multimeter för 99:50 från Rusta. Isolationsmätning görs med en mätspänning på 1000V.
Att ansluta en stickpropp till slingan är så vitt jag förstår formellt felaktigt, den SKALL kopplas in fast. Men framförallt så är det livsfarligt av de skäl som pellefant angav här ovan.
Att lägga golvvärme är faktiskt en av de saker man som hempulare bör låta bli.
Jag betvivlar ju att du har den kunskap och de instrument som behövs för att lägga slingorna korrekt.
Dels gäller det att ha koll på hur slingorna skall läggas så att de inte överhettas och börjar brinna, dels skall slingan kontollmätas med isolationsprovare både före läggning, efter läggningen, och när allt är färdigt. Som hempulare har man oftast inte tillgång till isolationsprovare, det är INTE samma sak som en vanlig resistansmätning med multimeter för 99:50 från Rusta. Isolationsmätning görs med en mätspänning på 1000V.
Att ansluta en stickpropp till slingan är så vitt jag förstår formellt felaktigt, den SKALL kopplas in fast. Men framförallt så är det livsfarligt av de skäl som pellefant angav här ovan.
Att lägga golvvärme är faktiskt en av de saker man som hempulare bör låta bli.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jo det kan nog stämma för jag tror det står nått i stil med " för tillfällig upptining" på dessa kablar.pefo skrev:
Tycker du fått klart svar: Nej! Ska anslutas fast via fast jordfelsbrytare av behörig installatör. Denne ska även vara med under hela processen dvs lägga ut värmeslingorna, kontrollmäta mm.lasse006 skrev:
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Golvvärme som inte är i i våtutrymme får anslutas via stickpropp. Alleco har t.ex. flera 48V-system för detta ändamål.
http://www.alleco.se/?page=48
http://www.alleco.se/?page=48
Nej. Golvvärmen får inte anslutas till stickpropp. Golvärmen får anslutas till en transformator, godkänd att ansluta i en stickpropp. Då det är 48V krävs heller ingen JFB. Enstor skillnad mot ursprungsfrågan i tråden.
Nu ingår iofs transformatorn i kiten jag länkade till ovan, som sitter ihop med stickproppen.funkis4ever skrev: