6 565 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
spot för infällnad i takbjälke
Hej,
Jag håller på och inreder vinden till boyta, där jag har takbjälkar som går över rummet.
Tjockleken är 4 tum runt 10 centimeter och 7 tum hög.
Det jag vill göra är att fräsa ut och sätta in infällda spottar i takbjälken på undersidan. Där jag har att jobbat med 4 tum. Jag tänkte sätta dit en 2tum4 regel och fräsa ut för spottarna.
Samt borra hål i takbjälken för kabel.
För jag vill undvika spotskena.
Går detta att köra med tanke på brandrisk? Vill undvika LED lampor om dom går, känns så svaga.
Tacksam för svar och smart lösning.
Mvh
tw
Jag håller på och inreder vinden till boyta, där jag har takbjälkar som går över rummet.
Tjockleken är 4 tum runt 10 centimeter och 7 tum hög.
Det jag vill göra är att fräsa ut och sätta in infällda spottar i takbjälken på undersidan. Där jag har att jobbat med 4 tum. Jag tänkte sätta dit en 2tum4 regel och fräsa ut för spottarna.
Samt borra hål i takbjälken för kabel.
För jag vill undvika spotskena.
Går detta att köra med tanke på brandrisk? Vill undvika LED lampor om dom går, känns så svaga.
Tacksam för svar och smart lösning.
Mvh
tw
De möbelspottarna jag monterat är på 10W med just nollavstånd uppåt mot brännbart material.
5 stycken sådana klarar mitt badrum utan problem, nerfräsning i gips och limmade mot ovanliggande panel.
De flesta bör kunna plocka hem sådana , om inte messa mig så skall jag se vad jag kan göra.
/Kent
5 stycken sådana klarar mitt badrum utan problem, nerfräsning i gips och limmade mot ovanliggande panel.
De flesta bör kunna plocka hem sådana , om inte messa mig så skall jag se vad jag kan göra.
/Kent
Det här har ingenting med el att göra men jag trodde bjälkar oftast var bärande konstruktioner. Hur bra är det börja fräsa ut hål i dem i så fall?
Jag tolkade ursprungsinlägget som att han skulle sala på 2"x4" som han skulle fräsa i.
Däremot kan det vara dumt att borra i takbjälken så kanske snyggare att fräsa längsgående spår i 2"x4" som ledningen kan gå i.
/Kent
Däremot kan det vara dumt att borra i takbjälken så kanske snyggare att fräsa längsgående spår i 2"x4" som ledningen kan gå i.
/Kent
Finns mycket väl utvecklade regler för hur man får ta hål i bärande konstruktioner. Tyvärr har de flesta rörpulare inte en susning om vad som gäller!Maxwells_Demon skrev:
Som jag fattar det så tänker TS sala på en 2x4" och fräsa i den. Ett hål mitt igenom orginalbjälken för sladden påverkar inte bjälkens hållfasthet. Däremot skulle jag tänka två ggr innan jag fräste i bjälkens ytterlager då det i högsta grad påverkar hållfastheten. Såg förresten för många år sedan hur några snickare hackat ur en limträbalk i underkant i ena änden för att få upp den på upplaget. Hoppas att konstruktören överdimensionerat...
Självklart ska jag inte fräsa och borra i orginalbjälke. Den är en 2tum7. Sen har jag sala på en 2tum7 och det är i den jag ska borra. Sen som sagt sala på en 2tum4 i nederkant för att fräsa ut för spottarna.
Tillbaka till spottarna.
Så en 20w möbelspot funkar. Är det någon speciell sort som jag måste köpa. Skicka gärna ett förslag på en som skulle funka med mina mått. Billig och prisvärd. Finns det på ikea eller hornbach/bauhaus?
Tackar.
Mvh
TW
Tillbaka till spottarna.
Så en 20w möbelspot funkar. Är det någon speciell sort som jag måste köpa. Skicka gärna ett förslag på en som skulle funka med mina mått. Billig och prisvärd. Finns det på ikea eller hornbach/bauhaus?
Tackar.
Mvh
TW
Till exempel en sådan här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=111226&search_page=twtwtw skrev:
Designlight D-860 funkar också (22 mm inbyggnadsdjup). Kostar ungefär som ovanstående.
Om du vill göra det enkelt för dig kan du annars ta fram hålsågen och köra hål rakt igenom 2x4:an. Den lär hålla med de 15-20 mm du får kvar kring hålet eftersom den inte bär något, också får du väldigt bra marginal på luftspalten 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden