Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Installera inbyggnadsugn

1. H
    Medlem · stockholms län · 2 inlägg

hässelby

Medlem
    Hej!
    Behöver tips om hur jag kopplar in en nyköpt inbyggnadsugn.
    I proppskåpet finns 3x10 A säkring märkt "spis". Sedan tidigare finns separat häll och ugn installerad. El är framdraget med fem trådar till två separata uttag, ett under respektive enhet. Exakt hur uttagen är sammankopplade är oklart för mig.
    Hällen är märkt 400 V och är inkopplad med fyra trådar i sitt uttag på markerade plintar jord, R, S och vad jag tolkar som noll. T-plint ej inkopplad.
    Den gamla inbyggnadsugnen, märkt 380 V var inkopplad på exakt samma sätt i sitt uttag, dvs med en kabel med fyra trådar, inkopplad med gul/grön på jord, brun till R, svart till S och blå till vad jag uppfattar som "nolla". T ej inkopplad.
    Nu mitt problem, den nya ugnen är försedd med en vanlig jordad stickpropp.
    Kan jag montera ett vanligt utanpåliggande jordat uttag bredvid befintlig uttag och koppla in detta mot jord, "nolla" och en fas, förslagsvis R i det befintliga uttaget? Har provat detta, men ugnen fungerar ej, varför?
    Är detta feltänkt, hur skall jag göra?
    Tacksam för svar och tips!

2. electrocuted
    Medlem · älvsborg · 2 399 inlägg

electrocuted

Medlem
    troligtvis drar den nya spisen bortåt 20A och då löser väl säkringen för dig..
    kolla om den går att koppla 2-fas plus nolla annars om det är en ren enfasare så står du med skägget i brevlådan..

3. H
    Moderator · Stockholm · 45 696 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Nu var det väl iofs bara fråga om en ugn, de brukar klara sig på 16A.

Det du vill göra bör gå att göra, men det finns en del regler runt det, jag personlig kan inte allt som gäller för en sådan installation, men bla. måste det märkas upp tydligt i båda ändar att detta är en 3 fasgrupp som matar blandat flerfas och enfas enheter. I de flesta fall krävs att du har en 3-polig säkring för gruppen (alla faser måste brytas samtidigt vid fel). Det finns mer som skall uppfyllas.

4. electrocuted

electrocuted

Medlem
    sök gärna, detta var uppe alldelles nyligen!

5. electrocuted

electrocuted

Medlem
  6. H
    Medlem · stockholms län · 2 inlägg

hässelby

Medlem
    Hej igen

Tack för svaren, men blir inte riktigt hjälpt.
    Provade att koppla in inbyggnadsugnen i ett vanligt uttag(10A) och då funkade den utmärkt.
    Säkringarna verkar vara hela, så jag undrar om det finns något annat fel i min ide?
    Fungera det inte att bara koppla in på "nolla", fas och jord?, Något tankefel eller mer att tänka på?

7. snaggletooth
    Medlem · F · 5 280 inlägg
    Nej då, har du vanlig stickproppsanslutning är det bara att jacka i, men ett sånt uttag är vanligtvis bara säkrat 10A (2300W), är dock godkänt för max 16A (3680W) också, men då måste man kolla om kabeln som matar uttaget är tillräcklig.

8. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Ring en elektriker... eller kolla med hyresvärden, någon i huset...

9. D
    Medlem · Västra Götaland · 1 502 inlägg

Danne031

Medlem
    Din "nolla" kan mycket väl vara en fas, så passa dig så du inte bränner sönder elektroniken.
    Det är totalt omöjligt att skaffa tillräcklig hjälp med det här utan att en elektriker har varit och fysiskt tittat på kablaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.