En vad får man göra fråga.

Jag lyckades såga av ett VP rör i väggen med inneliggade kablar. Blev svart när jordfelsbrytaren slog ifrån och frun kom och undrade vad jag höll på med :-$.

I vilket fall så började jag fundera på vad lagen säger om att byta kablarna själv. Fast installerade brytare och kontakter får man ju byta om man har nödvändig kunskap. Hur är det med skadade kablar?

Får??
Nä och greta är en get.
Kan man laga röret på ett bra sett och bara byta ut de trådar som går i röret med likadana skulle inte jag tveka om att göra detta själv.

Du menar får får får? Nej får får inte får, får får lamm. Men om får inte får får så är ju frågan vad man får om man inte får. För om man inte får så får man inte men ibland så får man fast man inte får för att man inte får tag på nåt får... eh elektriker ska det va. Men egentligen får man inte så då får det vara tills man får tag på nån som får.

Konstigare än så är det inte! ;)

:eek: Många får blev det.;) :D
Kanske dax att skaffa vallhund?

Redigerat:
Har redan en! Men hon är rätt slö för att vara en Border Collie! :D

• mimmislappar.jpg
pefo skrev:
Du menar får får får? Nej får får inte får, får får lamm.
Jag som trodde att just på Gotland så var det lamm som fick lammunga... ;-)

Jao! Här finns inga får, bara lamm. Men eftersom jag ursprungligen är från Stockholm så må jag vara ursäktad... ;)

Denna diskus om vad man får och hur får inte får får borde klistras *S*
Pefo's inlägg är helt outstanding.

/Kent

Linnex>Använd skarvhylsa vid skavning av röret och dra om trådarna så fixar det sig nog.

/Kent

*Host*

Frågan var inte vad jag skall göra utan vad man får göra ;-)
Min fundering var väl att jag personligt tycker att dra nya trådar inte är svårare än att byta ett utag. Och om man i samband med ett byte av uttag anser att en tråd är dålig så borde man få byta dem oxå men så är det alltså inte....

Det beror väl på att "bara byta en tråd" kan i värsta fall, om man har otur, leda till en rätt omfattande operation.

"bara" byta en tråd är inte alltid så lätt eller bra, bättre att byta ut alla i vp-röret isåfall, klart man får byta ut dom (om man har elbehörighet)! ;)

Att röra en tråd i ett rör kan röra till det i röret så att det blir en enda röra.

LIte pefo inspirerat

:)

.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.