1 172 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
koppla ihop golvvärme i badrum
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Som jag ser det så är det inget för en "nybörjarhempulare". Det gäller att dels ta reda på exakt hur det får läggas, avstånd mellan trådarna, avstånd till golvbrunn, avstånd till brännbart (där sklijer det en del mellan fabrikaten). Säkerställa att inget kommer att monteras ovanpå (då kan det överhettas). Och säkert en hel del till som jag inte vet eller kommer på just nu.
Och gör man det själv så måste man köpa eller låna en isolationstestare, det duger inte med en vanlig multimeter.
Och gör man det själv så måste man köpa eller låna en isolationstestare, det duger inte med en vanlig multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du kan ju alltid försöka få någon att göra de. Vi blå-nekar iaf alltid då någon ringer (händer några gånger / månad) och vill ha inkopplat golvvärme som de själv eller någon plattläggare har monterat.
Kom ihåg att den måste matas via jordfelsbrytare.
Kom ihåg att den måste matas via jordfelsbrytare.
ja det vet jag, är det svårt att göra det själv, kan du inte guida mig igenom det hela Rrrrr?Rrrrr skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Behörig att göra detta blir man inte av en snabbkurs över nätet.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Men den skall isolationstestas igen (i princip så skall man isolationstesta innan man lägger ut den, efter utläggning och efter spackling). Fast ur säkerhetssynpunkt så är ju det viktiga att det görs innan man tar den i drift. De tidiga mätningarna är bara till för att minimera den ekonomiska skadan av en defekt kabel.
Så det är nu det är viktigt att den mäts.
Så det är nu det är viktigt att den mäts.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden