Håller på och tittar på att fixa en arbetsbrytare 3 fas. Elbutik.se har en med spec 3+1 pol 16A 7,5kw.

Jag får det till att 3x16A borde ge 11kw. Vad är det som inte stämmer

Dom har väl räknat med att den ska kunna styra en 7,5kW motor, och klara av startströmmen?

7,5kW är nog max belastning per pol. Brytförmågan brukar anges i A vid AC22 och AC23 belastningar.

Kontakterna tål 16 A
Kontakterna tål att bryta 7,5 kW (och då oftast motorbelastning)
Kontakterna tål troligen 400 V (står inget i tråden men kan även vara 690V)

Kontakterna måste INTE tåla 16A x 400V, tillverkaren har satt in sina begränsningar efter vad brytaren tål.

Jag konstruerar mycken elektronik och en transistor kan tåla 100 V, 10 A men inte samtidigt då maximal effektförlust är 120W.

I databladet (och det kan stå direkt på brytaren) står vad den ska tåla i olika belastningsfall (enfas- trefas) vid olika spänningar.

Protte

Om det nu är en säkerhetsbrytare varför behöver man då speca effekten separat? Den ska ju bara i extrema undantagsfall (fel användning) klara att bryta någon effekt. Effektspecen har väl huvudsakligen att göra med livslängd mätt i antalet brytningar under belastning?

Lite luddigt vad hempularen menar, då han skriver säkerhetsbrytare i ämnesraden, men skriver arbetsbrytare i texten.. :)

Det hette väl säkerhetsbrytare förr i världen men har bytt till arbetsbrytare då den ska användas vid arbete på anläggningen.

Jag tycker att arbetsbrytare är fel då man tror att brytaren ska bryta arbetsström.

I högspänningskretsar heter det frånskiljare och det är kanske mera rätt.

Protte

Säkerhetsbrytare får ej användas för start och stopp. Arbetsbrytare då menade jag typ Lastfrånskiljare/Effektbrytare.. Jag kan ju ha fel dock.. brukar aldrig säga arbetsbrytare :)

Jag tänkte inte på att specen gällde per kontakt. Fick för mig att den av någon för mig obegriplig anledning inte fick ha mer än 7,5 Kw igenom sig totalt.

Specen gäller inte per kontakt, det är 7,5 kW totalt ( över alla 3 faserna).

Se övrigt vad jag skrev i post #4

Protte

Reviderar och håller med protte. 7,5kW är max total last AC3 dvs motor vid typ cos 0,6 (riktigt taskigt).

Om man köper en säkerhetsbrytare idag så brukar det ligga en klisterlapp i kartongen med "SÄKERHETSBRYTARE FÅR EJ..............O.S.V." så den är oftast användbar till annat också då själva brytaren tekniskt sett brukar vara en lastfrånskiljare d.v.s. den pallar med att bryta med last också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.