Byggahus.se

åskskydd

1. E
    Medlem · 4 191 inlägg
  2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · 8 163 inlägg
    Ännu bättre är att faktiskt installera det. ;)
    Annars är sommaren bästa tiden att ha ett fungerande åskskydd. Efter semestrarna har vi alltid högvis med datorer med åskskador på serviceavdelningen.

Typ1, 2 och 3 bör väl motsvara grov-, mellan- och finskydd? Som finskydd kan jag annars rekommendera APCs grenuttag som har en medföljande försäkring som täcker skador på 20.000 €. Om man fyller i och skickar in formuläret vill säga.

3. Rrrrr
    Medlem · 4 880 inlägg
    Försäkringsbolagen brukar inte gilla sådana där grendosor med inb. åskskydd. De skyddar apparaten mot åska, men börjar sen att brinna och tar med sig hela huset i lågorna.. Så kanske inte så värt :)

4. pefo
    Medlem · 2 810 inlägg
    Det är väldigt vad allting brinner i din värld! :)

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · 8 163 inlägg
    Det beror nog på fabrikat. APCs variant är rätt stöddigt byggd. Hur som helst är det ett finskydd som skall kompletteras med mellan- och grovskydd.

Mitt försäkringsbolag (LF) gillade det i alla fall. Har numera 0:- självrisk på åskskador och LF betalar rubbet som har gått sönder (jaja, värdeminskning, ja vet). Även ominstallation av ev. förbrukade grovskydd.

6. Rrrrr
    Medlem · 4 880 inlägg
    Jag har blivit uppskrämd av försäkringsbolag på diverse kurser/föredrag :)

7. pefo
    Medlem · 2 810 inlägg
    Jo, försäkringsbolagen vill ju helst att man duschar utomhus och på sin höjd har en läslampa ansluten till elen. :rolleyes:

8. mycke_nu
    Medlem · 12 285 inlägg
    Nu när Skanova plockar ner kopparnätet här på landsbyggden slipper vi i alla fall teleskydden.. Frågan är vad som skyddar oss mot Telia..

9. pefo
    Medlem · 2 810 inlägg
    Vitlök? :D

10. mycke_nu
    Medlem · 12 285 inlägg
    :D:D