3 734 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Allpoligbrytare
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
ja en stickproppsanslutning kan ersätta en allpolig brytare, t.ex. för tvättmaskiner osv..
med allpolig brytning menas att man ska bryta alla ledare som är strömförande, och enligt viss litteratur räknas också nollan som strömförande ledare.
med allpolig brytning menas att man ska bryta alla ledare som är strömförande, och enligt viss litteratur räknas också nollan som strömförande ledare.
I ett enfasuttag är ju nollan i allra högsta grad strömförande då last är inkopplad (det går samma ström genom den som genom fasen!), däremot ligger spänningen nära noll (jord), så länge allt är som det skall....så det är logiskt att betrakta den som strömförande...electrocuted skrev:
Att bara bryta fasen skiljer också bort jordfel, så jag vet inte om det är till den allpoligas fördel . Allpolig brytare försäkrar däremot även att utrustningen inte är spänningsförande vid nollfel ....Paulo1 skrev:
Dessutom är en allpolig brytare trevligt när man ansluter/lossar ledningarna till en maskin, som tex när jag bytte värmepumpen igår. Det är mycket lätt hänt att de avskalade ledningsändarna för nolla och jord nuddar varandra under arbetet och då löser JFBn direkt med resultat att det blir mörkt i huset. Med allpolig brytare slipper man detta problem.Paulo1 skrev:
Att jfbn löser vid kortis mellan nolla och jord, när fasen är bortkopplad förutsätter att det finns potentialskillnad mellan dem så det kan flyta en ström...men visst, finns det fler förbrukare på gruppcentralen och, framför allt om det är ett 5-ledarsystem är det ganska troligt att det blir så....men tror inte kravet på allpolig brytning beror på att man vill skydda sig mot att jfbn löser ut, utan skydda sig mot nollfel, samt garantera att man inte blandat ihop nolla och fas så man vid enpolig brytning råkat bryta nollan .
Snälla, tänk efter nu! Nolla och skyddsjord är ihopkopplad någonstans före JFB:n. Att kortsluta nolla och skyddsjord efter JFB:n får samma resultat som att lägga en extra nolledare utanför JFB:n. Någon potentialskillnad behövs inte eftersom det i grunden är samma ledare och strömmen fördelar sig proportionellt mot resistansen i ledarna. Så länge det finns nånting som drar ström efter PEN-förgreningen så kan man lösa den JFB vars nolla kortsluts mot skyddsjord. Bara att plugga på om parallellkopplade resistanser!PST skrev:Att jfbn löser vid kortis mellan nolla och jord, när fasen är bortkopplad förutsätter att det finns potentialskillnad mellan dem så det kan flyta en ström...men visst, finns det fler förbrukare på gruppcentralen och, framför allt om det är ett 5-ledarsystem är det ganska troligt att det blir så....men tror inte kravet på allpolig brytning beror på att man vill skydda sig mot att jfbn löser ut, utan skydda sig mot nollfel, samt garantera att man inte blandat ihop nolla och fas så man vid enpolig brytning råkat bryta nollan .
Elsäkerhetsverket definierar nollan som spänningsförande.mycke_nu skrev:Dessutom är en allpolig brytare trevligt när man ansluter/lossar ledningarna till en maskin, som tex när jag bytte värmepumpen igår. Det är mycket lätt hänt att de avskalade ledningsändarna för nolla och jord nuddar varandra under arbetet och då löser JFBn direkt med resultat att det blir mörkt i huset. Med allpolig brytare slipper man detta problem.
Tyvärr tycker de inte att en allpolig brytare behöver bryta nollan.
När man säger att man har en allpolig brytare så vet man alltså inte om nollan bryts.
Sedan säger Elsäkerhetsverket att en jordfelsbrytare ska utföra "allpolig frånkoppling".
Det skulle vara intressant att försöka godkänna en JFB som inte bryter nollan.
Jag skulle inte köpa en sådan.
Som ni förstår har jag en annan åsikt än Elsäkerhetsverket när det gäller "allpolig brytning/frånkoppling".
Det är rätt att definiera nollan som spänningsförande, och jag tycker därför att det vore
logiskt att den ska brytas vid "allpolig frånkoppling".
/Hasse
Du har nog missförstått lite där Hasse..
Neutralledaren skall alltid brytas vid allpolig brytning.
Det du tänker på är PEN-ledare som inte FÅR brytas överhuvudtaget.
Och en stickpropp är en allpolig brytare samt ett synligt brytställe, vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Står det däremot att installationen skall föregås av allpolig brytare är det nog en fast monterad som gäller!?
Neutralledaren skall alltid brytas vid allpolig brytning.
Det du tänker på är PEN-ledare som inte FÅR brytas överhuvudtaget.
Och en stickpropp är en allpolig brytare samt ett synligt brytställe, vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Står det däremot att installationen skall föregås av allpolig brytare är det nog en fast monterad som gäller!?
Redigerat:
b_hasse har rätt när det gäller frågan om allpolig brytning.
Sätter man tex. en säkerhetsbrytare får man allpolig brytning och det är mycket ovanligt att man även bryter nollan med en sådan. Att det skulle vara nån märkbar säkerhetsökning om man även bröt nollan i en sådan, kan jag inte se. Däremot kan det vara praktiskt i bland men det är ju en helt annan sak.
Sätter man tex. en säkerhetsbrytare får man allpolig brytning och det är mycket ovanligt att man även bryter nollan med en sådan. Att det skulle vara nån märkbar säkerhetsökning om man även bröt nollan i en sådan, kan jag inte se. Däremot kan det vara praktiskt i bland men det är ju en helt annan sak.
Nu handlade iofs inte om vilka brytare folk sätter upp utan att han hade fel i den delen där han skrev att elsäkerhetsverket med allpolig brytning ej inkluderar neutralledaren som ju räknas som spänningsförande ledare precis som fasledarna..
Då tycker jag att du ska läsa på lite. Det står uttryckligen att nollan ej behöver brytas vid allpolig frånskiljning. Exemplet var bara för att ge några exempel på allpolig brytning där man inte bryter nollan.
Så jag vidhåller att b_hasse har rätt
Så jag vidhåller att b_hasse har rätt