1 534 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur fäster jag upp ledningen?
Del två i spruta-isolering-på-vinden:
Innan den riktiga vinterkylan slår till kommer jag att spruta lösullsisolering på vinden. Idag ligger där en matarkabel som går från mätarskåpet, över vinden och sedan ner till bostaden. Det är nog en dålig idé att begrava den tjocka ledningen i isolering, så jag tänkte mig att jag ska klamra upp ledningen på något vis.
Hur och på vad? Kan jag klamra den direkt mot takstolarna eller behövs det någon läkt under?
Vinden har idag 80 cm höjd som bäst, så det blir inte framkomligt efter att isoleringen kommit på plats (med mindre än att man skottar ut fluffet ...).
Innan den riktiga vinterkylan slår till kommer jag att spruta lösullsisolering på vinden. Idag ligger där en matarkabel som går från mätarskåpet, över vinden och sedan ner till bostaden. Det är nog en dålig idé att begrava den tjocka ledningen i isolering, så jag tänkte mig att jag ska klamra upp ledningen på något vis.
Hur och på vad? Kan jag klamra den direkt mot takstolarna eller behövs det någon läkt under?
Vinden har idag 80 cm höjd som bäst, så det blir inte framkomligt efter att isoleringen kommit på plats (med mindre än att man skottar ut fluffet ...).
går bra att spika fast denna mot takstolarna...
Farexband och skruv (montage band med hål i)
Farexband och skruv (montage band med hål i)
Är det mellan takstolarna ledningen ska gå, så är det ju inte lämpligt att den hänger med 120cm mellan klamringarna.GunnarM skrev:
Då är t.ex. en glespanelbräda eller spikläkt eller likn, fastsatt längs ledningens väg en snygg lösning, sen klamrar du mot brädan som vanligt.
Är det längs en takstol kan jag inte se något behov av en extra bräda under.
edit: Om du sätter en bräda, så släng på en hyfsad en, t.ex. 22x120, så håller den även om någon vinglar till på vinden och måste ta stöd av bräden.
Redigerat:
Klicka här för att svara