Jag är totalt novis inom El-området, men när tanten tyckte att jag skulle byta lampknappar i de rum vi målade om i nyinflyttade villan tyckte jag att det borde jag väl klara... Väl där så fungerade vissa uttag medans andra inte fungerade alls. Som sagt var kan jag nästan inget om detta så jag skrev bara upp vilka färger det var på de olika kablarna och om de satt uppe eller nere i de gamla lampknapparna. Det var olika färger på kablarna i de flesta uttag så när jag väl kopplat in de nya och testade så fungerade 2 knappar av 5 möjliga ( ett av de ej fungerande är dubbeluttag, utebelysning och halllampa.)

De gamla kontakterna hade inte samma märkningar som de nya så jag tänkte att jag hade kopplat något fel så testade alla möjliga kombinationer men fick ändå inte alla uttag att fungera.

Ett uttag har exempelvis bara tre kablar (får inte det att fungera ändå (medan ett annat har 6 kablar varav en är mellan de två kontakterna på lampkontakten.

Svårt att förklara hur det ser ut men det kanske finns några generella tips att få annat än att såklat dra ur proppen vilket jag gjort =)

Jag ser inget mönster i det hela då det i vissa uttag bara är t.ex. vita och bruna sladdar medans det i ett annat är brun, gul, svart, vit, grön. Finns det några uppgifter som kan hjälpa er att hjäpa mig så säg till..

enklaste är om du skriver ner vilka symboler det fanns på de gamla knapparna där trådarna satt, och vad som står på de nya knapparna, så kan man ju översätta dem.
sen så om du vet vilken tråd som satt var i de gamla knapparna så kan man ju ge ett svar på vilken tråd som ska sitta var i de nya knapparna, bilder på baksidan av knapparna hjälper ju en hel del

I Elkos elbok s 137 kan du läsa om vad det finns för varianter på strömbrytare. Klurigast är kanske dubbeltrappbrytaren, med minst fem anslutningar, att reda ut i efterhand.

du skrev att det fanns vita och bruna kablar i ett uttag, en av dem är fas och den andra tändtråd
skruva bort ett vägguttag och titta vilka kablar som finns där, borde finnas vit eller brun i uttagen.
finns det brun men ingen vit så är brun fas eller finns det vit men ingen brun så är vit fas

Fasen skall sitta på L markeringen på strömställaren. resten av kablarna på pil ut.

Nu är jag ingen elektriker, men det har fungerat för mig :-)

Det där med färger ska man aldrig ta för givet. Det är inte ens säkert att det är konsekvent kopplat.

Nä så sant, men det va bara ett tips som man kan kolla först...för att vara på den säkra sidan så skall man mäta upp det.

Vad gäller strömbrytare så kan du titta efter på de gamla brytarna om det står någon siffra på baksidan, t.ex är 6 en trappomkastare.

I övrigt har de flesta nya brytare anslutningar märkta X, de anslutningana är rena kopplingspunkter (som att peta in en sockerbit löst i dosan), X har alltså ingen fuktion för brytaren.

Se till att du får rätt typ av strömbrytare, bara för en brytare har två knappar behöver inte den ha samma funktion som en annan med två knappar.

Och du borde nog anlita en elektriker innan du eldar upp huset eller skadar dig själv!

Tack för alla snabba svar, har tyvärr inte hunnit kika så mycket på mitt problem för har varit upptagen med annat. De gamla kontakterna var inte helt lika, försökte knäppa kort på dem men de blir för dåliga så försöker förklara så gott det går istället:

Så här såg det ut när jag började, tänkte tyvärr inte så långt som att skriva upp i vilka hål sladdarna satt utan bara på vilken sida de satt.

Kontakt 1: (märk med en 6:a) en sladd i hål med bemärkningen "P" två sladdar i hålen märkta med en nedåtpil

Kontakt 2: (Märkt med en 7:a) Här är båda sidorna märkta med pilar neråt vilket kändes väldigt ologiskt. två sladdar i vardera sida.

Kontakt 3: (Märkt med en 6:a) en sladd i hålet märkt P och 3 sladdar i hålen med nedåtpil.

Kontakt 4: Lika som kontakt 2, samma färger på dessa kablar, två vita och två bruna, men de satt tvärtemot kontakt 2.

Kontakt 5: Denna är en kontakt med två knappar, de andra har bara en. Denna ser annorlunda ut motför de andra då den enda märkningen är en skruvliknande bild på ena sidan. På denna sitter det totalt 6 sladdar, en av sladdarna går vidare från ena hålen över till dem andra.

Svårt att förklara och säkert ännu svårare för er att förstå =) Men fortsätter försöka

Kontakt 1, 2, 4 och ena på 5 styr samma lampor.
Just nu fungerar kontakt 3 och ena på 5 (inte den som de andra hör till). Jag har testat alla möjliga och omöjliga kombinationer men får inte till det.

Tacksam för ytterligare hjälp så som att lösa de beteckningar som de gamla har så jag i varje fall vet vilken sida de ska in på på de nya kontakterna.

De nya är märkta med L på ena sidan och nedåtpil på den andra.

Tillägg angående de nya kontakterna, de har 2 hål vid P-märkningen och 4 vid nedåtpilen (utom såklart dubbelkontakten som har fler). Spelar det någon roll i vilket av de två på t.ex. P jag sätter sladden?

uj vart ska man börja...

1 är en trappomkastare
2 och 4 är en kors
5 är en dubbeltrapp

De ska fungera principiellt såhär:
1 sladd är ren fas och går in i hela systemet från säkringen, den börjar sin resa på P (eller L), i en trapp. Därifrån går 2 sladdar UT, ur varsin anslutning.
Dessa två går IN på varsin anslutning i en '7', kors. Därifån går det 2 sladdar UT, och sedan IN på ännu en '7'.
Sedan UT ur samma, och IN på nästa trapp, från den går det en sladd till lampan/uttaget.

Det var principen, men du har en DUBBELTRAPP i början. Tråden som byglas över är en ren fas, som sätter startpunkten för 2 olika 'slingor'.
Jobba dig baklänges från dubbelkontakten.
2 sladdar med samma färg betyder IN/UT (vilket som är in och ut spelar ingen roll så länge samma färg delar sida)
När du kommer till din kontakt nummer 1 så är den enamma sladden UT, och går ifrån knappen till en lampa eller uttag.

äh fyfan får svara det här nu och läsa igenom själv..se om det går att tyda :p
Så, för enkelhet börja på din dubbelkontakt, sladden som går emellan två L är troligtvis färgen på de sladdar som ska in där. Övriga ska in på varsin sida så att säga, jag tror du förstår.

eer skrev:
Tillägg angående de nya kontakterna, de har 2 hål vid P-märkningen och 4 vid nedåtpilen (utom såklart dubbelkontakten som har fler). Spelar det någon roll i vilket av de två på t.ex. P jag sätter sladden?
Varje anslutning har vanligtvis 2 hål.

Detta för att kunna 'skarva' vidare till andra saker.

Alltså de 2 hålen vid P (antar att du menar L om det är en ny kontakt?), går båda till just L.
De 4 hålen på undersidan går 2 till varje anslutning.

Din kontakt 3 är en trapp som borde vara i kombination med dubbeltrappen.
Den ensamma sladden ut därifrån går till en lampa/uttag.

eer skrev:
De nya är märkta med L på ena sidan och nedåtpil på den andra.
Du fasen, är ALLA dina nya sådana? I så fall har du fel knappar..tänk på det innan du försöker få ihop det ;)

Du vill ha 2 trapp, 2 kors, 1 dubbeltrapp.

Danne031 skrev:
Du fasen, är ALLA dina nya sådana? I så fall har du fel knappar..tänk på det innan du försöker få ihop det ;)

Du vill ha 2 trapp, 2 kors, 1 dubbeltrapp.
Aj då, är det så så känns det onödigt att kämpa vidare innan jag köpt nya knappar =) Jag har en med dubbla knappar men alla de andra 4 är likadana. Kanske bäst att koppla tillbaka de gamla knapparna (om jag nu får det att fungera haha)

Om jag köper fler nya knappar, och testar de olika kombinationer som finns, när jag väl har fått en knapp att fungera, är det säkert att den är OK då eller kan det fortfarande vara felkopplat så nästa knapp inte fungerar?

(Skriver upp i anteckningsblocket: Inte pula med ELen, ta hjälp direkt haha)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.