5 739 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Spisuttag
Sida 1 av 3
Vill kolla om någon här vet vad som gäller enl el. föreskrifter.
Jag har en väggdosa där 3-fas ,noll, jord är inkopplade till spisen. Jag vill nu ha ett nytt jordat uttag för 220V till kylen bredvid uttaget för spisen. Är det tillåtet att ta ut en fas,nolla,jord från dosan med 3-fas kopplingen till kylen? Centralen har en jordfelsbrytare och har 3st diazed säkringar för spisen.
Var finns föreskrifter att läsa om vilka regler som gäller?
Jag har en väggdosa där 3-fas ,noll, jord är inkopplade till spisen. Jag vill nu ha ett nytt jordat uttag för 220V till kylen bredvid uttaget för spisen. Är det tillåtet att ta ut en fas,nolla,jord från dosan med 3-fas kopplingen till kylen? Centralen har en jordfelsbrytare och har 3st diazed säkringar för spisen.
Var finns föreskrifter att läsa om vilka regler som gäller?
Nja, du får göra denna splitt i en dosa, men inte i uttaget.
Nej.
Om en trefasgrupp ska delas till 1-fasuttag ska säkringen vara trepolig, dessutom är jag osäker på om vanliga vägguttag får säkras högre än 10A i bostäder.
Dra en egen grupp till kylen, är det långt och bökigt så lägg den på en belysningsgrupp.
Om en trefasgrupp ska delas till 1-fasuttag ska säkringen vara trepolig, dessutom är jag osäker på om vanliga vägguttag får säkras högre än 10A i bostäder.
Dra en egen grupp till kylen, är det långt och bökigt så lägg den på en belysningsgrupp.
om jordfelsbrytaren omfattar spisuttaget så får du koppla in kylen där, det ska märkas upp på gruppförteckningen att det är kombinerad 3/1-fasgrupp.
samt att du får säkra ett vanligt vägguttag 16A om vägguttaget är klassat för det (nästan alla är det) och att du har 2.5kvmm.
samt att du får säkra ett vanligt vägguttag 16A om vägguttaget är klassat för det (nästan alla är det) och att du har 2.5kvmm.
Observer att denna lösningen är den sista utvägen... Borde finnas ström någon annanstans...
Rummet bakom? i taket? våningen ovanför?
Rummet bakom? i taket? våningen ovanför?
Egentligen varför? Det går att göra en säker lösning om man bara gör det riktigt. Jag skulle hellre välja det än att man får en ologisk elinstallation med grupper som går kors och tvärs där man till slut inte har någon som helst koll på hur grupperna går. Sk "spagettiinstallation".el_richard skrev:
Själv skulle jag dra fram en egen grupp till uttaget. Men det är ju jag det 
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Som påpekas i inlägg 2. Det har framgått i tidigare diskussioner i ämnet här att man inte får göra denna utgrening direkt från spisuttaget. Den skall göras från en kopplingsdosa. Varför har jag ingen aning om.
och i vissa fall gå ju VP röret direkt från centralen till spisdosan (skulle gissa att det är 9 fall av 10 som det inte finns nån mer dosa mellan centralen och spisdosan när det gäller spismatningen) och då är ju perilexens dosa den första dosan, och en dosa för vägguttag får även användas som kopplingsutrymme om det finns tillräckligt med plats, då kan man sätta en förhöjningsram och gå in med en EKLK 3g2.5 där och bort till 230-uttaget. vill man vara extra tydlig så kabn man förutom att märka upp på gruppförteckningen, även märka på spisuttaget "obs vidarematning till 1-fasuttag"
och på kylens enfasuttag "obs matas av 3-fasgrupp spisuttag"
uttagen är ju ändå dolda bakom resp vitvara så det gör väl inget att gå lös med en smalspetsig tuschpenna
och på kylens enfasuttag "obs matas av 3-fasgrupp spisuttag"
uttagen är ju ändå dolda bakom resp vitvara så det gör väl inget att gå lös med en smalspetsig tuschpenna
Konstruktionen på uttaget i sig självt tillåter inte mer än en tråd på varje anslutning.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det var just detta som har sagts av behöriga i tidigare trådar här att man inte får göra. Som sagt ingen aning om varför.
har uttaget skruvanslutning där ledaren ska formas som ett U och skruvas fast så går det inte med mer än en kabel nej, man vad hindrar en att använda wago eller torix i botten på dosan och grena av där?snaggletooth skrev:
sen finns det perilex med modern hissklämma, där får man in 2st 2,5kvmm.
En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas.
Kylskåpet har slocknat, men fortfarande 2-faser kvar i vägguttaget som kan vara strömförande.
Därför skall man dela upp 3-fas matningar i dosor och inte i vägguttag, detta enligt gällande föreskrifter. dock hittar jag dom inte just nu.
Detta gäller bara i bosstäder, på kontor mm är det oftast yrkesfolk som byter vägguttag mm, och dom har ett annat kunnande. (oftast)
Kylskåpet har slocknat, men fortfarande 2-faser kvar i vägguttaget som kan vara strömförande.
Därför skall man dela upp 3-fas matningar i dosor och inte i vägguttag, detta enligt gällande föreskrifter. dock hittar jag dom inte just nu.
Detta gäller bara i bosstäder, på kontor mm är det oftast yrkesfolk som byter vägguttag mm, och dom har ett annat kunnande. (oftast)