6 130 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Seriekoppla 12V DC
Har denna tråden i minnet, http://www.byggahus.se/forum/el/101054-parallell-el-seriekoppla.html
Fick funderingar på en produkt som denna för Punktbelysningar i trädgården/ på huset:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11263
Produkten är 12V AC/DC, 1W högeffekt LED, med inbyggd driver.
Det skulle alltså i teorin fungera att seriekoppla 20 st av dessa LED:s till att drivas av ett 230V "uttag" ?
I Teorin skulle jag alltså kunna dra en enledare till första lampan, sedan fortsätta vidare runt huset, göra en tripp ut på staketet för att sedan komma tillbaka till mitt "uttag" med slutet av enledaren.
Är detta överhuvudtaget möjligt? Finns det enledare för utomhusbruk? Finns det minikopplingslådor där jag ansluter mina LED:s till min seriekopplingsslinga? Löda och krympslang alternativ, tex http://www.krympslang.nu/krympslangar_cpa100.asp ? Hur lång slinga kan jag ha?
Antar att jag får bekymmer om en LED pajjar, svårt o hitta vilken som är sönder?
Fick funderingar på en produkt som denna för Punktbelysningar i trädgården/ på huset:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11263
Produkten är 12V AC/DC, 1W högeffekt LED, med inbyggd driver.
Det skulle alltså i teorin fungera att seriekoppla 20 st av dessa LED:s till att drivas av ett 230V "uttag" ?
I Teorin skulle jag alltså kunna dra en enledare till första lampan, sedan fortsätta vidare runt huset, göra en tripp ut på staketet för att sedan komma tillbaka till mitt "uttag" med slutet av enledaren.
Är detta överhuvudtaget möjligt? Finns det enledare för utomhusbruk? Finns det minikopplingslådor där jag ansluter mina LED:s till min seriekopplingsslinga? Löda och krympslang alternativ, tex http://www.krympslang.nu/krympslangar_cpa100.asp ? Hur lång slinga kan jag ha?
Antar att jag får bekymmer om en LED pajjar, svårt o hitta vilken som är sönder?
Redigerat:
Hej
Deet du talar om är precis samma precis som en "Julslinga" är uppbyggd på
Där koplas lågspänningslampor efter varandra som i slutändan drivs av 230V.
Det är fullt görbart. Men när det gäller dioder så känns det kanske inte lönt om du nu inte ska köra med högeffektsdioder. (Behöver grövre kabel pga av effekten)
tar du t ex vanliga dioder som drivs av 3-10 volt så kan du kopla 25-70 st på en och samma seriekoplad slinga. dock är det kanske inte att önska ur felsökningssynpunkt. Dioder vill gärna också ha likström. Köplar du dem direkt på växelspänningen så kommer de "blinka"
/d
Deet du talar om är precis samma precis som en "Julslinga" är uppbyggd på
Där koplas lågspänningslampor efter varandra som i slutändan drivs av 230V.
Det är fullt görbart. Men när det gäller dioder så känns det kanske inte lönt om du nu inte ska köra med högeffektsdioder. (Behöver grövre kabel pga av effekten)
tar du t ex vanliga dioder som drivs av 3-10 volt så kan du kopla 25-70 st på en och samma seriekoplad slinga. dock är det kanske inte att önska ur felsökningssynpunkt. Dioder vill gärna också ha likström. Köplar du dem direkt på växelspänningen så kommer de "blinka"
/d
danielr112 skrev:Hej
/d
Som synes så är den produkten om man läser på DX troligen en högeffekt-LED med inbyggd driver , vilket borde ge rätt bra med ljus, och den kan matas med både AC och DC.
Jag vill slippa en massa transformatorer.
Låt oss anta att jag vill ha en slinga på ~ 60 meter, så för vi diskussionen vidare på det.
Ahh sorry.
Ja de kan du seriekopla för att driva med högspänning. Jag rekomenderar att du drar 2 trådar ändå så du kan köra flera slingor efter varandra. Precis som vanlig sådan utebelysning har. Då kommer du få flera slingor.
Att köra lågspänning 1watts lampor och sådant avstånd kräver grövre kablar.
Ja de kan du seriekopla för att driva med högspänning. Jag rekomenderar att du drar 2 trådar ändå så du kan köra flera slingor efter varandra. Precis som vanlig sådan utebelysning har. Då kommer du få flera slingor.
Att köra lågspänning 1watts lampor och sådant avstånd kräver grövre kablar.
Beror ju helt på hur många lampor du nu ska ha och vilken du har tänkt mata dem med?
Jag är för trött idag.
Du kan ju alltid köra med en 2.5mm2 2 ledare och köra ut 12v i. Eller bara köra en 0.75mm2 kabel och mata ut 220 volt.
Sedan om du får eller inte kan jag nite svara på.
Du kan ju alltid köra med en 2.5mm2 2 ledare och köra ut 12v i. Eller bara köra en 0.75mm2 kabel och mata ut 220 volt.
Sedan om du får eller inte kan jag nite svara på.
Problemet är ju vad som händer om en lampa/lysdiod/enhet i kedjan går sönder. Om det blir avbrott är det inget problem men om den blir kortsluten ökar spänningen på de kvarvarande och risken för att de går sönder torde därmed öka. Resultatet kan bli en kedjereaktion där de flesta enheterna går sönder före säkringen löser ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det sitter driver i "lysdioden" med någon form av switchmodeomvandlare så kommer det inte att fungera, regulatorerna kommer att regler upp och ner och hit och dit.
En "ren" lysdiod går alldeles utmärkt att seriekoppla och den ska då matas med konstant STRÖM från en konstantströmgenerator. Lysdioden har ett spänningsfall som varierar med temperatur mm och konstantströmgeneratorn tar upp variationerna mellan LEDspänningen och drivspänningen. Blir det kortslutning i en LED (väldigt sällsynt) så kompenserar konstantströmgeneratorn detta.
Protte
En "ren" lysdiod går alldeles utmärkt att seriekoppla och den ska då matas med konstant STRÖM från en konstantströmgenerator. Lysdioden har ett spänningsfall som varierar med temperatur mm och konstantströmgeneratorn tar upp variationerna mellan LEDspänningen och drivspänningen. Blir det kortslutning i en LED (väldigt sällsynt) så kompenserar konstantströmgeneratorn detta.
Protte
Är det inte tveksamt om den där belysningen har rätt isolationsnivå för att matas med 230V?
Om du vill seriekoppla, gör som prototypen är inne på: köp dioder utan inbyggda drivare och seriekoppla, sen kopplar du hela slingan till en konstantströmsgenerator.
Det här med isolationen är intressant, många julbelysningar tillexempel har enkelisolerad tråd, sliter man av den på fel ställe så har man ganska hög potential mot jord...
Det här med isolationen är intressant, många julbelysningar tillexempel har enkelisolerad tråd, sliter man av den på fel ställe så har man ganska hög potential mot jord...
Jo, mycket.Fluidistor skrev:
Den måste klara samma krav som vilken 230V-appat som helst om den ansluts direkt till nätet.
Använd en riktig trafo!!
Är de möjliga att seriekoppla så kör 2 och 2 eller 4 och 4 på 24 eller 48 volt så behöver du inte ta i så hiskeligt i area.
Det är rätt lustigt med seriekopplade lysdioder då det verkar vara den svagaste länken som får ta allt stryk. Var med om en julgransslinga med seriekopplade lysdioder av olika färg. Efter ett tag visade det sig att dioder började gå sönder. Visst händer det ju att även lysdioder ger upp, och det var ju bara att byta det, men döm om min förvåning när fler gick sönder efter en stund och det endast var de blå som gick sönder.
Men men, i detta fall är jag fundersam på om seriekoppling ens är möjligt. Det ser verkligen ut att vara riktigt tunna ledare till den, och då de behöver klara samma belastning som kabeln du ansluter mellan dem blir jag skeptisk. Sedan har vi ju som flera är inne på även isolationsnivå. Visare nämner TS planer på att låta slingan ta en tripp ut på staketet. Betyder detta att den ska ner i marken, och är det isf jordkabel som krävs?
Nej, jag skulle nog gå ner i spänning från första början, så blir det dessutom något som man får koppla om själv. För övrigt, kortslutningssäkra trafos eller säkringar på kretsen är inte fel...
Men men, i detta fall är jag fundersam på om seriekoppling ens är möjligt. Det ser verkligen ut att vara riktigt tunna ledare till den, och då de behöver klara samma belastning som kabeln du ansluter mellan dem blir jag skeptisk. Sedan har vi ju som flera är inne på även isolationsnivå. Visare nämner TS planer på att låta slingan ta en tripp ut på staketet. Betyder detta att den ska ner i marken, och är det isf jordkabel som krävs?
Nej, jag skulle nog gå ner i spänning från första början, så blir det dessutom något som man får koppla om själv. För övrigt, kortslutningssäkra trafos eller säkringar på kretsen är inte fel...
Lysdioder skall ha likström. Inte för att de inte skall blinka, utan för att de inte tål backspänning nåt vidare bra. De l.e.d. slingor som tex Rusta säljer har en likriktarbrygga på inkopplingssladden. Dessa blnkar då faktiskt ändå, eftersom det knappast sitter någon stabilisering eller glättningskonding i en ljusslinga.
Direkt ansluten till nätet blinkar dioderna i slingan med 50Hz (Tills de ev går sönder), med en helvågslikriktarbrygga blinkar de med 100Hz.. Vifta snabbt framför ögonen med en diodslinga för 230V så syns det tydligt...
Strömbegränsningen sker ofta med resistorer, ofta uppdelat i 2 st en i vardera änden av slingan.
Att ledningarna är "klena" beror helt enkelt på att det är en begränsad ström som går i dem (Typ 30mA för vanliga vita/blå dioder, eller knappt 1A för 3W högeffektsdioder.)
Direkt ansluten till nätet blinkar dioderna i slingan med 50Hz (Tills de ev går sönder), med en helvågslikriktarbrygga blinkar de med 100Hz.. Vifta snabbt framför ögonen med en diodslinga för 230V så syns det tydligt...
Strömbegränsningen sker ofta med resistorer, ofta uppdelat i 2 st en i vardera änden av slingan.
Att ledningarna är "klena" beror helt enkelt på att det är en begränsad ström som går i dem (Typ 30mA för vanliga vita/blå dioder, eller knappt 1A för 3W högeffektsdioder.)
Klicka här för att svara