Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nollan behöver inte brytas men gör det något om man ändå gör det och bryter samtliga ledare i en koppling? Finns det någon situation över huvudet taget där det blir farligare att bryta även nollan än att låta bli?

elmont skrev:
Det svider allt för mycket i mina, av nervositet svettiga fingrar. Även min lärare i installationsteknik slickade på fingrarna för att känna om det var spänning huuuuva.
Funkar fraktiskt bra som spänningsdetektor, slicka på fingret och dra (snabbt) över ledarytan, då är det nog inget problem att hålla kontakttiden under 30ms, ..

Tungan är ännu känsligare men det kör jag bara med 9 & 4,5V batterier.....:p

Maxwells_Demon skrev:
Nollan behöver inte brytas men gör det något om man ändå gör det och bryter samtliga ledare i en koppling? Finns det någon situation över huvudet taget där det blir farligare att bryta även nollan än att låta bli?
Knappast farligare, men man skulle kunna tänka sig att elektroniska apparater som är känsliga för statisk elektricitet mår bättre av att ha nollan ansluten under servicearbeten.

Annars håller jag bestämt på att man bör bryta nollan oavsett vad Elsäkerhetsverket säger. Poängen med brytaren är att man skall bryta på ett ställe man har uppsikt över, och då vill jag inte lägga mitt liv i händerna på någon slarver som inte kan skilja på fas och nolla eller råka ut för några exotiska backströmmar.

Sedan har jag råkat ut för en allpolig brytare som inte bröt alls, men det är en annan historia som jag skrivit om tidigare. Mät alltid. Både mot nolla och jord.

Oavsett nu om man måste göra de eller ej, så sätter vi alltid 2pol brytare där man ska bryta 1fas maskiner (då det krävs all-polig brytning enligt installationsanvisningarna för en 1fas-maskin kan man ju anta att de menar fasen och nollan? :)), tex fläktar, luftvärmepumpar osv.. Vid 3fas maskiner har jag aldrig någonsin brytigt nollan.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Knappast farligare, men man skulle kunna tänka sig att elektroniska apparater som är känsliga för statisk elektricitet mår bättre av att ha nollan ansluten under servicearbeten.
Och nu är ju inte heller det helt säkert bättre. ;)
Ifall apparaten inte alls har någon galvanisk kontakt med något i omvärlden så lyfter en liten statisk laddning bara upp potentialen till någon ny nivå, men inga, eller iaf låga, strömmar passerar genom kretsarna. Det är strömmen som bränner av saker inne i komponenterna.
(Nu snackar vi iofs uA, nA och kanske tom ännu lägre för att kunna bränna av de interna ledarna i dagens IC-kretsar)

Grejen är att när den glade servicekillen stoppar in fingrarna i elektroniken som har laddats upp statiskt till några MegaVolt så säger det sprak och saker går sönder. Om maskinen hålls på jordpotential så är risken mindre. Förutsatt att servicekillen inte är uppladdad förstås..

Det är det som är vitsen med potentialutjämning, här i liten skala. Innan man plockar upp ett kretskort eller börjar bända med ett i en maskin så tar man i lådan som kortet ligger i eller i chassit. Gör man det till en vana, även om man har hela ESD-utrustningen på, så minskar risken att man lyckas förstöra nånting. Även om elektroniken inte går sönder omedelbart så kan den bli skadad.

Och vitsen med tvåpoliga brytare vid enfaslaster är att tvåpoliga brytare har lägesmarkering ( 1 - 0 ) vilket enpoliga normalt inte har.

Enpoliga brytare är väl oftast växlande också så då blir det lite knepigt med markering.

Snackar vi om ESD så har nollan inget med det att göra om det sitter någon sorts transformator i nätdelen.

Som Pefo skriver så tar man i chassiet eller lådan innan man tar i kretskortet och inga kläder i konstmaterial osv.

Protte

Om man jämför vad trådskaparen frågade om, med vvd tråden handlar om just nu så har dte dragit iväg någon kilometer eller så.

Jag stänger.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.