4 567 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Någon som har lite elektroniska kunskaper?
Sätt dit ett fjäderbelastat spjäll som stänger när fläkten stannar (kallrasskydd).
Skitbra!!!Mikael_L skrev:
Precis vad jag var ute efter.
Vad innebär NTC-sensor? Förmodar att det är något med negativ temperatur eller nåt sånt.
Om jag köper två sånna och två relän så är väl problemet löst. Eller kan man koppla två sånna till ett relä? Blir det kortis då? Skulle ha varit intressant med ett kopplingsschema.
Hmm - tyvärr är det sällan det är varmare än +8 grader i norrbotten under vintern så jag tror att jag klarar mig från det problemet.magic_gbg skrev:
NTC förklaring:vojma skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Negative_Temperature_Coefficient
Det hela anspelar på vilken sensor som sitter i byggsatsen, var lugn den medföljer
Redigerat:
Det sitter redan ett relä på kortet.vojma skrev:
Jag tror att du kan koppla så här (om jag inte räknat fel):
Då ställer du ena att slå om relät vid, säg 3°C och den andra vid 8°C.
Mellan 3 och 8 grader så ligger båda ledningarna till fläkten på 12V, fläkten står still.
Under 3 grader så växlar relä 1, och fläkten börjar snurra baklänges och dra in varm luft i lådan.
Över 8 grader så växlar relä 2 istället, fläkten går framlänges och drar in kall luft.
GoForIt skrev:
Hur som helst så har problemet löst sig nu.
På jobbet fick jag tag på en 15 år gammal (men oanvänd) mekanisk diff-termostat med tre microbrytare som gör jobbet åt mig. Nu ska jag bara ta och slakta en dator så jag får tag på två (isf en) fläktar som jag har beslutat mig för att använda.
Kanske lägger upp någon bild här om någon råkar vara intresserad.
Tack än en gång för alla tips
/V
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden