5 113 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Normkomponenter: Garo vs. Hager
Jag sitter och granskar offerter. Kikade lite på priser på bland annat Elbutik.se för att jämföra vad jag skulle få betala och vad elfirmorna ville att jag skulle betala för samma saker.
Hur står sig Garo jämfört med Hager? Jag såg nämligen att Garos färdigbyggda normcentral kostade betydligt mer än Hager och med tanke på hur mycket positivt som skrivs här om Hager blir jag genastlite nyfiken. Hur bra Garo är i jämförelse när den har en sån prislapp?
Hur står sig Garo jämfört med Hager? Jag såg nämligen att Garos färdigbyggda normcentral kostade betydligt mer än Hager och med tanke på hur mycket positivt som skrivs här om Hager blir jag genastlite nyfiken. Hur bra Garo är i jämförelse när den har en sån prislapp?
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Hager är alltid Hager det är min erfarenhet! När det gäller GARO så har de en mängd olika utseenden tillexempel deras jordfelsbrytare finns det 3 olika utseenden på, en är identisk med Siemens. De handlar upp med olika tillverkare hit o dit och trycker deras märke på. (säger jag med risk för att ha fel)
Men Hager har ett bra rykte, och förmodligen finns det en anledning, de tillverkar sina egna produkter står för utvekling och alla kostnader själva därav kvaliten och priset som brukar ligga en bit dyrare.
Skulle inte vara orolig över att montera upp Garo produkter men om jag fick välja sjläv så skulle det bli Hager just för att det känns bra, sen tror jag ingen tillverkare kan slå deras sortiment när det gäller normprodukter.?
Och när det gäller kapslingar så är det ingen tvekan, Hagers "Quick Connect" Nolla och Jordskenor samt Fasskenor, gör livet som installatör så mkt roligare. (och går snabbare dvs billigare för kunden)
Men Hager har ett bra rykte, och förmodligen finns det en anledning, de tillverkar sina egna produkter står för utvekling och alla kostnader själva därav kvaliten och priset som brukar ligga en bit dyrare.
Skulle inte vara orolig över att montera upp Garo produkter men om jag fick välja sjläv så skulle det bli Hager just för att det känns bra, sen tror jag ingen tillverkare kan slå deras sortiment när det gäller normprodukter.?
Och när det gäller kapslingar så är det ingen tvekan, Hagers "Quick Connect" Nolla och Jordskenor samt Fasskenor, gör livet som installatör så mkt roligare. (och går snabbare dvs billigare för kunden)
Allvetare
· Östergötland
· 4 296 inlägg
Jag har satt upp en färdigbyggd Garo-central. Inte samma kvalitéskänsla
som en hager. Komponenterna kändes lite platsiga och själva kapslingen lite
"ranglig". Men när allt väl sitter på plats så både ser och känns det OK ut.
Jag skulle ta en Hager alla dagar i veckan nästan gång.
som en hager. Komponenterna kändes lite platsiga och själva kapslingen lite
"ranglig". Men när allt väl sitter på plats så både ser och känns det OK ut.
Jag skulle ta en Hager alla dagar i veckan nästan gång.
Intressant läsning, båda svaren hittills verkar förespråka användandet av Hager, och ändå har TS tydligt skrivit att Garo är dyrare än Hager.
Tar även jag mer än gärna emot kommentarer från er installatörer då jag litar på att det är ni om några som kan ge svaret på vad som verkligen verkar fungera till ett vettigt pris.
Tar även jag mer än gärna emot kommentarer från er installatörer då jag litar på att det är ni om några som kan ge svaret på vad som verkligen verkar fungera till ett vettigt pris.
www.hager.se finns på lager
hager vinner...
Garo = finns mindre utbud.
Garo har haft lite produktproblem som dom blundade för några år sedan, så där för ratar jag garo....
Hager säljer även dom mätarskåp.....
hager vinner...
Garo = finns mindre utbud.
Garo har haft lite produktproblem som dom blundade för några år sedan, så där för ratar jag garo....
Hager säljer även dom mätarskåp.....
Jag håller med, Hagers centraler är mycket smidiga att koppla.AndreasiGBG skrev:Hager är alltid Hager det är min erfarenhet! När det gäller GARO så har de en mängd olika utseenden tillexempel deras jordfelsbrytare finns det 3 olika utseenden på, en är identisk med Siemens. De handlar upp med olika tillverkare hit o dit och trycker deras märke på. (säger jag med risk för att ha fel)
Annars är det en smaksak, de olika tillverkarna har positiva respektive negativa egenskaper. Har själv monterat hager-prylar hemma
Men vad ni än gör, håll er borta från Malmbergs produkter
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Montarade ett Garokapsling vars innanmäte gick att fälla ut. Det var en mycket trevlig detalj. Tror Eldon har något liknande. Annars blir det mycket Hager på jobbet. Dock tycker jag Garokapslingen (minns ej vad det heter? plast och med dörr) ser trevligare ut än Hagers Gamma. Men snabbanslutningarna är trevliga hos Hager, om man inte har så många biledare att ansluta.