2 325 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Funderingar kring UPS
Hej,
Jag har skaffat en UPS som jag tänkte använda till att driva cirkulationspumpen som laddar ackumulatortankarna. Vi har ofta strömavbrott och det är inte kul när pumpen stannar och man eldar 40kW... UPSen ska enl. spec. klara 700VA / 405W så det borde ju funka fint att driva pumpen på 100W tyckte jag, men icke! Pumpen bara morrar och upsen piper för överbelastning, även på pumpens lägsta effekt. Annan utrustning funkar finfint med inte pumpj...ln. Vad är det för fel med min smarta idé??
Denna UPS är det http://www.dustinhome.se/pd_5010098139.aspx
Jag har skaffat en UPS som jag tänkte använda till att driva cirkulationspumpen som laddar ackumulatortankarna. Vi har ofta strömavbrott och det är inte kul när pumpen stannar och man eldar 40kW... UPSen ska enl. spec. klara 700VA / 405W så det borde ju funka fint att driva pumpen på 100W tyckte jag, men icke! Pumpen bara morrar och upsen piper för överbelastning, även på pumpens lägsta effekt. Annan utrustning funkar finfint med inte pumpj...ln. Vad är det för fel med min smarta idé??
Denna UPS är det http://www.dustinhome.se/pd_5010098139.aspx
jag förstår inte riktigt vad du är ute efter här, en online-UPS som ska driva en pump ok? Vad har pumpen för märkeffekt då, vem sa till dig att 100 W är tillräckligt? Den kanske kräver minst 200-300 W eller mer?
Du tror inte det kan vara som så att pumpen dra mer ström vilket överbelastar UPSen, skriv upp märkeffekten här får vise.
Har jag förstått dig rätt vill du inte att pumpen ska kunna stanna, någonsin, är detta rätt? Du förstår detta att den inte klarar att hålla igång en pump särskilt många minuter vid strömavbrott, eller du har mest kortvariga avbrott kanske=?
Du tror inte det kan vara som så att pumpen dra mer ström vilket överbelastar UPSen, skriv upp märkeffekten här får vise.
Har jag förstått dig rätt vill du inte att pumpen ska kunna stanna, någonsin, är detta rätt? Du förstår detta att den inte klarar att hålla igång en pump särskilt många minuter vid strömavbrott, eller du har mest kortvariga avbrott kanske=?
Pumpens märkeffekt är 100W och enl. data ska UPSen klara 15min vid 200W. I min lilla värld så skulle jag ha all tid i världen att fumla mig ner till pannrummet och stänga luckorna till pannan utan spottande säkerhetsventiler.
Jo, jag hade tänkt köra upsen mot rökgastermostaten och inte direkt mot pumpen. Pumpen går bara när man eldar, kanske 3-4 timmar per dag när det är svinkallt.
Jo, jag hade tänkt köra upsen mot rökgastermostaten och inte direkt mot pumpen. Pumpen går bara när man eldar, kanske 3-4 timmar per dag när det är svinkallt.
Redigerat:
Känner inte till UPSen i fråga men om pumpen har 100 watt borde det gå, såvida det inte är startströmmen som är problemet . den kankse drar en 800-1000 W vid startögonblicket, har du kollat detta? Har du lyckats driva pumpen från UPSen över huvud taget eller? Hur har du kopplat detta, har du satt en stickpropp från motorn eller har du kopplat in de nfel på nåt sätt?
Redigerat:
Fixade en beg. APC 450 till en bekant som har en Calmar V65 panna, funkar utmärkt att driva både cirk.pump & fläkt (kommer inte ihåg märkströmmen på dessa, UPS:en levererar 1,95A / 450VA), dock ska man ha i åtanke att batteriet måste vara friskt, annars går det inte, så vi kopplade på ett 12V/60Ah fritidsbatteri så går det c:a 1,5 timme.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kanske snaggeltoot kan svara dig bättre i så fall, han lyckas med att driva en fläkt o pump med hjälp av en UPS som bara har hälften av kapaciteten av din, har har nog gjort något för att reducera startströmmen i så fall? Sen undrar jag vad som händer när du får strömavbrott och pumpen stannar, jag är nyfiken på vad för problem du får då?
Redigerat:
Ok, det är jag som är dum nu... Det funkar finfint...
Den ska tydligen pipa som den gör när den slår över till batteridrift och det är UPSen som morrar märkte jag vid en närmare inspektion... Det var bara jag som inte hade läst manualen nog bra. Sånt som händer när man är ivrig! Det lät precis som om det durrade från pumpen. Tack för hjälpen iallafall!
Problemen då pumpen stannar när pannan är full med ved är att trycket stiger rätt fort. Av en liter vatten blir det 1000liter vattenånga och med 40kW vedeffekt kan det bli rätt dimmigt och varmt, det vill man undvika så långt det går.Slugge skrev:Kanske snaggeltoot kan svara dig bättre i så fall, han lyckas med att driva en fläkt o pump med hjälp av en UPS som bara har hälften av kapaciteten av din, har har nog gjort något för att reducera startströmmen i så fall? Sen undrar jag vad som händer när du får strömavbrott och pumpen stannar, jag är nyfiken på vad för problem du får då?
Om din UPS är begagnad så sätter jag en slant på att batteriet har gjort sitt. "min" APC har c:a 10 år på nacken, kanske klarar startströmmar bättre? Eller pröva med ett kraftigare batteri?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden