Vi renoverar köket och jag upptäckte att matningen till diskmaskinen är dragen från spisuttaget (3x16A). Den gamla spisen tog två faser och diskmaskinen en. Problemet är att alla nya hällar ska ha minst två faser och ugnen ska ha en, diskmaskinen blir då utan. Eller kan den dela med ugnen? Vi ska köpa en enkel ugn utan grill och sånt, men jag hittar ingen vettig information om förbrukningen på vare sig diskmaskin eller ugn.

Antar att jag trots allt måste dra nytt från centralen till diskmaskinen, snyggt med klamrad kabel genom hela lägenheten :(

Om det görs rätt enligt konstens alla regler så kan diskmaskinen och ugnen dela fas, för du lär väl knappast laga mat och köra en maskin samtidigt eller?

Nej, det är ju inte troligt, men man vet ju aldrig, men 16A fasen ger ju 3680W och jag tvivlar på att en enkel ugn och diskmaskin kan dra mer än så tillsammans, visserligen kanske diskmaskinen ska avsäkras med 10A, satan att folk inte kan installera sina prylar ordentligt, vilket nästa eventuelle boende kommer tänka om oss också :). Men det vore ju fint om Riksbyggen kunde uppdatera sina lägenheter för nutiden, däremot har vi trefas för tvättmaskinen, hur många tvättmaskiner ska ha trefas...

Hmm Vågar inte säga nått om Riksbyggen;s folk där du bor, men här uppe i Karlstad så hade deras installatörer knappast gjort en sådan nyinstallation med diskmaskin matat från spisuttaget.
Men om det redan är gjort så, så kan du ju fortsätta på den kulan. Men se då till för allt i världen att få allting rätt, enligt alla regler o lagar.
Du skulle ju kunna dra ut en EKLK 3G2,5 från spisuttaget, lite som det är gjort idag, men sätta en kappsling med en 10A säkring o ett uttag i, i skåpet där du vill ha uttaget för diskmaskinen. Har en känsla av att den gamla spisen var säkrad 16A och den överblivna fasen, den till diskmaskinen var säkrad 10A , eller ?

Nej, knappast en elektriker som gjort den kopplingen. Hoppas jag.

Idag är alla tre faser säkrade med 16A, inte så bra. Jag antar att där spisuttaget sitter idag kan jag sätta en dosa och sen koppla vidare till uttag för ugn, uttag för häll och uttag för diskmaskin med en säkring i mellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.