4 120 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Sitter fast
Sida 1 av 2
Håller på att byta ut elen i huset vi köpt.
Nu till mitt problem, det sitter gammal tjärtråd i pannsar-rör och på vissa sträckor får jag inte loss tråden.
Är det någon som har idé om hur man fixar loss dessa trådar, huset är byggt -49.
Mvh
Thomas
P.S Är elektriker.
Nu till mitt problem, det sitter gammal tjärtråd i pannsar-rör och på vissa sträckor får jag inte loss tråden.
Är det någon som har idé om hur man fixar loss dessa trådar, huset är byggt -49.
Mvh
Thomas
P.S Är elektriker.
Dra hårt som fan :/ Usch tycker inte om såna gamla trådar, man blir så jädra smutsig 
Testat att mata på med stålfjäder och snurra runt i ena änden och dra i andra samtidigt? Fast troligtvis har kablarna redan gått av in i röret vid det här laget... Annars kan man ju testa med sån där mega-tunn dragfjäder i kolfiber tror jag det är. Får du bara igenom ny fk relativt smidigt så gör det ju ingen skada att de gamla ligger kvar i väggarna.
Är inte avundsjuk på dig..
Testat att mata på med stålfjäder och snurra runt i ena änden och dra i andra samtidigt? Fast troligtvis har kablarna redan gått av in i röret vid det här laget... Annars kan man ju testa med sån där mega-tunn dragfjäder i kolfiber tror jag det är. Får du bara igenom ny fk relativt smidigt så gör det ju ingen skada att de gamla ligger kvar i väggarna.
Är inte avundsjuk på dig..
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Råkade ut för samma sak för ett tag sedan......
Skulle bygga ut en grupp med 2 nya uttag, skruvar ur säkringen och mäter.
Tar bort uttaget och lossar tåtarna, mäter igen på tåtarna = 0V.
Ska sätta dit det nya uttaget och får mig en sketen i näven......VAFAN......
Mellan metalldosans hölje och nollan = 230V. Skit oxå..
Spänningen försvann när säkring för grupp 2 togs bort.
Meggade grupp 2 och där var ju självfallet isolationsfel.
Bytte all gammal ledning mot ny FK och från sista dosan in till köket så satt det fast.....
Drog så att knogarna blev vita........
Visade sig att ett köksskåp var uppsatt med 4-tumsspik och 1 spik gick rätt igenom metallröret och mitt i dom lindade ledarna och kom åt fasen.
Metallrören för grupp 1 och 2 låg imot varandra i centralen.
Jag kommer i alla fall vara mer försiktig med gamla infällda installationer med metallrör o dosor.
Skulle bygga ut en grupp med 2 nya uttag, skruvar ur säkringen och mäter.
Tar bort uttaget och lossar tåtarna, mäter igen på tåtarna = 0V.
Ska sätta dit det nya uttaget och får mig en sketen i näven......VAFAN......
Mellan metalldosans hölje och nollan = 230V. Skit oxå..
Spänningen försvann när säkring för grupp 2 togs bort.
Meggade grupp 2 och där var ju självfallet isolationsfel.
Bytte all gammal ledning mot ny FK och från sista dosan in till köket så satt det fast.....
Drog så att knogarna blev vita........
Visade sig att ett köksskåp var uppsatt med 4-tumsspik och 1 spik gick rätt igenom metallröret och mitt i dom lindade ledarna och kom åt fasen.
Metallrören för grupp 1 och 2 låg imot varandra i centralen.
Jag kommer i alla fall vara mer försiktig med gamla infällda installationer med metallrör o dosor.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Brukar funka att ta 6-8mm PW-slang och blåsa in talk i röret med kablarna .
sedan är det bara dra ,blåsa in mer talk, och dra, blåsa in mer talk.
Detta moment är skitroligt.
Om inget hjälper så blir det att dela de gamla pansarrören om man kommer åt dem.
Kulo funkar ju om man inte vill gipsa om.
sedan är det bara dra ,blåsa in mer talk, och dra, blåsa in mer talk.
Detta moment är skitroligt.
Om inget hjälper så blir det att dela de gamla pansarrören om man kommer åt dem.
Kulo funkar ju om man inte vill gipsa om.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad tror ni om att köra så hög ström att ledaren blir varm och tjäran mjuknar??
Man behöver inte använda 230 volt, 6 V 30 A räcker till 8 m fram och tillbaka.
Protte
Man behöver inte använda 230 volt, 6 V 30 A räcker till 8 m fram och tillbaka.
Protte
Tack för svar.
Har nu 3 st rör där tråd f-n sitter fast, kommer att prova med att blåsa in potatismjöl.
Känns inte roligt att börja spika kulo.
Har även en dold k-dosa i vägg i det rum som bara har listning kvar, det sitter lock av plåt så jag tänker försöka med en kraftigare magnet.
En fundering, kan man blåsa in hetluft och se med en flirkamera vart rören går tro?
Väggarna har porösboard samt brädvägg.
Har nu 3 st rör där tråd f-n sitter fast, kommer att prova med att blåsa in potatismjöl.
Har även en dold k-dosa i vägg i det rum som bara har listning kvar, det sitter lock av plåt så jag tänker försöka med en kraftigare magnet.
En fundering, kan man blåsa in hetluft och se med en flirkamera vart rören går tro?
köp en sån här billig regelsökare som även känner metall funkar oftast braimported_Thomas skrev:Tack för svar.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Off topic men hur smart är det på en skala 1-10 att använda PS då man skriver på en dator? De allra allra flesta brukar liksom känna till att en av fördelarna med datorer är att man kan använda piltangenter och redigera redan inskriven text, och skulle man missa så går det att redigera inlägg i efterhand.
Sen väcker inlägget en hel del andra funderingar men det gissar jag att några andra kommer att kommentera rätt snart.
/Kent
Sen väcker inlägget en hel del andra funderingar men det gissar jag att några andra kommer att kommentera rätt snart.
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag kanske också haft tur, jag har bytt en del gammal tyg/tjärisolerad tråd. De har aldrig suttit speciellt hårt.
De gånger jag haft problem så har det visat sig sitta en spik genom tråden, eller vara en knäck på röret. Jag har en gång råkat ut för att isolering hade limmat fast sig i röret, men då var det något som såg ut som tidig FK tråd. Var gjort ngn gån 59-61. Men jag undrar om inte det var ett hempul (gjort av min pappa som inte lever längre). Och att han hade kört med lite "man tager vad man haver" vid val av trådar, dvs jag är inte säker på att trådarna var PVC isolerade.
De gånger jag haft problem så har det visat sig sitta en spik genom tråden, eller vara en knäck på röret. Jag har en gång råkat ut för att isolering hade limmat fast sig i röret, men då var det något som såg ut som tidig FK tråd. Var gjort ngn gån 59-61. Men jag undrar om inte det var ett hempul (gjort av min pappa som inte lever längre). Och att han hade kört med lite "man tager vad man haver" vid val av trådar, dvs jag är inte säker på att trådarna var PVC isolerade.