2 744 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
T2 blå med större avstånd än rek...
Jag har ett rum på bottenplan där det ligger 3-4 cm frigolit mot bottenplattan, sedan är det reglat och en 22mm spånskiva på vilken det nu ligger ett parkettgolv. På vintern upplever jag det som lite kallt på golvet i rummet. Det är ett hobbyrum och jag skulle vilja ha möjlighet att sätta på lite golvvärme. Dock räcker ett minimun av komfortvärme vid behov.
På Bauhaus säljer de T2 blå kabel billigt såg jag och funderar på om jag kunde riva upp parketten, lägga golvgips, därefter T2 med 150-200mm avstånd i flytspackel och klinkers på det. Rekommenderat avstånd är 100mm, men "experten" på Bauhaus menade att det med mitt värmebehov skulle räcka att lägga den med det större avståndet. Då skulle jag nämligen kunna köpa två paket med två termostater som skulle täcka upp de 20-25 kvm golvyta jag skulle vilja ha golvvärme på.
Är detta en bra lösning tror ni???
På Bauhaus säljer de T2 blå kabel billigt såg jag och funderar på om jag kunde riva upp parketten, lägga golvgips, därefter T2 med 150-200mm avstånd i flytspackel och klinkers på det. Rekommenderat avstånd är 100mm, men "experten" på Bauhaus menade att det med mitt värmebehov skulle räcka att lägga den med det större avståndet. Då skulle jag nämligen kunna köpa två paket med två termostater som skulle täcka upp de 20-25 kvm golvyta jag skulle vilja ha golvvärme på.
Är detta en bra lösning tror ni???
3-4 cm isolering mot plattan låter i mina öron väldigt lite.
/Kent
/Kent
ja det går bra att öka avståndet, det du får är ju en minskad kvadratmetereffekt, men ha inte 2 termostater!! jag köpte också T2 blå på bauhaus till mitt badrum och den s.k. experten tyckte jag skulle ha 2 termostater, men det tyckte inte jag så jag la båda slingorna på samma termostat, har du 2 termostater så får du med all säkerhet ojämn värme då båda inte kommer jobba lika.
OK - tack för era svar. Extra isolering blir lite svårt med en relativt snål budget, då måste väl allt rivas ned till bottenplattan, golvet höjas med allt vad det innebär etc...
Eller finns det någon "mirakelisoleriande" skiva som man kan lägga istället för golvgips?
Med den lösning som jag tänkt mig så ligger det efter golvvärmen: en gipsskiva, 22mm spånskiva, en luftspalt om 3-4 cm, en 3-4 cm frigolitskiva. Är detta alltså för litet avstånd och dålig isolering även för golvvärme som används sporadiskt och med låg effekt?
Eller finns det någon "mirakelisoleriande" skiva som man kan lägga istället för golvgips?
Med den lösning som jag tänkt mig så ligger det efter golvvärmen: en gipsskiva, 22mm spånskiva, en luftspalt om 3-4 cm, en 3-4 cm frigolitskiva. Är detta alltså för litet avstånd och dålig isolering även för golvvärme som används sporadiskt och med låg effekt?
Det är absolut fullt tillräckligt, golvvärme lägger man ofta direkt på platta som spacklas.
1 golvyta = 1 termostat!
Något annat är helt galet, speciellt när det instalelras för komfort i första hand och inte rumsuppvärming.
1 golvyta = 1 termostat!
Något annat är helt galet, speciellt när det instalelras för komfort i första hand och inte rumsuppvärming.
Klicka här för att svara