Redan på handskriftstiden använde man ofta P.S. för att få fram en stilistisk valör i sitt brev, en speciell betonad avrundning av meddelandet. Det betydde inte nödvändigtvis att man verkligen kommit på något först sedan man skrivit klart. Därmed vill jag säga att den som klarar av att använda P.S. må göra det, det är smart.snickarboden skrev:Off topic men hur smart är det på en skala 1-10 att använda PS då man skriver på en dator? De allra allra flesta brukar liksom känna till att en av fördelarna med datorer är att man kan använda piltangenter och redigera redan inskriven text, och skulle man missa så går det att redigera inlägg i efterhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Nu tycker jag vi avlutar den litterära diskussionen och håller oss till ämnet.
Dra, dra, går det inte så får man dra en utanpåliggande kabel.
eller fräsa in nya rör i väggarna...
eller fräsa in nya rör i väggarna...
Får du igenom en dragtråd eller kan få in dragtråden halvvägs. I såfall sätt fast en liten tygbit som du dränker med silikonspray innan du trycker in dragtråden med tygbiten först. Så gjorde jag när jag skulle dra en coaxkabel i en lång flexslang som snirklade sig fram genom väggar i två plan. Innan jag gjorde detta så var det omöjligt att ens få igenom dragtråden men efter den silikondränkta tussen fått smörja röret så var det bara att dra igenom hela dragtråden med coaxialkabeln hur lätt som helst. Det kanske skulle fungera i detta fall med.
Jag sliter och drar men den sitter likt förbenat fast, rör sig ca: 3cm åt båda hållen.
Känns mer och mer som att det finns en dosa någonstans. Dragfjäder går in ca: 1m
sen är det kört. Det är en trappkoppling, över och undervåning.
Har aldrig varit med om något liknande har ändå varit elektriker sedan -80 och har egen firma sen -97.
Tur att det är hemma hos mig och inte en kund.
Snart hämtar jag motorsågen och kör hål i väggen, tråden ska ur.
Känns mer och mer som att det finns en dosa någonstans. Dragfjäder går in ca: 1m
sen är det kört. Det är en trappkoppling, över och undervåning.
Har aldrig varit med om något liknande har ändå varit elektriker sedan -80 och har egen firma sen -97.
Tur att det är hemma hos mig och inte en kund.
Snart hämtar jag motorsågen och kör hål i väggen, tråden ska ur.
Hjälpte en polare för ett antal år sedan med en köksrenovering och skulle dra lite ny tråd, men de gamla trådarna satt stenhårt, gick att rucka nån decimeter, efter en timmes svärande lyckades vi lokalisera ett i ljud i taket, så upp på vinden och rota i spånen en stund, och där låg en lös apparatdosa snyggt ihoptejpad mitt på en raksträcka med en skarv i!
Och så undrar en del varför elektriker skall kosta så mycket för? *S*
Det är fullkomligt omöjligt att bedöma i förväg hur mycket sådant man skall råka ut för.
Hur ser resten ut dvs ytorna? Är de original sen den tiden? Annars så försök lokalisera ljudet och kör med något annat än en motorsåg, en multimaster är t ex rätt bra för att ta upp hyfsat diskreta hål i väggar. Som Snaggletooth säger bör det gå att höra var dosan eller vad det nu är som strular finns nånstans.
/Kent
Det är fullkomligt omöjligt att bedöma i förväg hur mycket sådant man skall råka ut för.
Hur ser resten ut dvs ytorna? Är de original sen den tiden? Annars så försök lokalisera ljudet och kör med något annat än en motorsåg, en multimaster är t ex rätt bra för att ta upp hyfsat diskreta hål i väggar. Som Snaggletooth säger bör det gå att höra var dosan eller vad det nu är som strular finns nånstans.
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden