Hej,
Vi renoverar vårt badrum och har fått ett problem med El-uttaget till handdukstorken. Dosan är placerad i vinkel 90 garder bort ifrån badkaret men inom zon 2. Dessutom sitter den lägre än 170cm... :eek: Det är ingen överhängande risk för överspolning men zon 2 är zon 2 oavsett - antar jag!
Finns det något sätt att skydda uttaget? Kan man ta bort kontakten och ansluta direkt i dosan, en dosa som man sedan skyddar med ett fast skydd och tätar med cilikon? För att slå av och på kan man koppla till en strömbrytare i zon 3.
Det är tyvärr svårt att flytta dosan då kaklingen redan är gjord.
Hjälp!
J
Vi renoverar vårt badrum och har fått ett problem med El-uttaget till handdukstorken. Dosan är placerad i vinkel 90 garder bort ifrån badkaret men inom zon 2. Dessutom sitter den lägre än 170cm... :eek: Det är ingen överhängande risk för överspolning men zon 2 är zon 2 oavsett - antar jag!
Finns det något sätt att skydda uttaget? Kan man ta bort kontakten och ansluta direkt i dosan, en dosa som man sedan skyddar med ett fast skydd och tätar med cilikon? För att slå av och på kan man koppla till en strömbrytare i zon 3.
Det är tyvärr svårt att flytta dosan då kaklingen redan är gjord.
Hjälp!
J
Man kan lugnt säga att det var "skit bakom spakarna", dvs jag som inte läst på tillräckligt. Som tur är så kommer en riktig elektriker och gör slutjobbet så i värsta fall så får vi sätta igen dosan och ta strömen från en annan längre bort...Inte lika snyggt men säkert!
Men om han godkänner IP44 doslocket så kör vi på det.
Tack
J
Men om han godkänner IP44 doslocket så kör vi på det.
Tack
J
Det du vill ha kallas "anslutningsdosa", om du säger till elektrikern att ta med en sån i IP44 så vet han vad du menar och problemet är löst. Man klipper då bara av stickproppen och monterar kabeln fast in i den dosan som dessutom har dragavlastning.
Klicka här för att svara
