Nu börjar det äntligen bli dax att ta tag i tvättstugan. Jag har totalrenoverat hela huset och bytt all el i hela huset. Jag har dragit allt själv och sedan har elektrikern varit och kontrollerat och kopplat in. men nu när jag kommer till tvättstugan blev jag lite osäker på reglerna. vad gäller?? ip 44 och eklk eller ekk har jag förstått. är det något annat som är viktigt att tänka på? skall tvättmaskin och tumlare ha varsin egen fas???
jag är tacksam för all input.
tack så länge...

Det är nog ganska lämpligt att köra separat matning till tumlare och TM. De drar typiskt ca 2 kw vardera, så kör du på samma så går säkringen.

I övrigt kan jag inte tillägga något om regelverket för tvättstuga, mer än att rent praktiskt kan det vara bra att tänka på uttag för strykning och kanske mangel redan från början.

Snackar vi ren tvättstuga med maskiner eller någon form av dusch-slang också? För ifall vattnet går att rikta så gäller en hel del andra saker som var du får placera kontakter.

Annars är det inte mycket till regler som skiljer mot resten av huset.

En tvättstuga i bostad klassas vanligtvis som torrt utrymme

Utdrag ur föreskrifterna om torrt utrymme

750.512.2 Elektrisk materiel skall ha kapslingsklass IP2X eller IPXXB.
Materiel i grovkök och klädtvättrum som är så placerad att den befaras bli utsatt för
spolning med vatten skall dock ha kapslingsklass IPX4.

Dra dit en 5x1,5 och fördela dina belastningar via kopplingsdosa på 3 faserna. 3 st 2300 W 230 volt-vägguttag brukar räcka.

Tack för hjälpen. vad är 2300 w230 volt-väggutag???
det låter som en bra idé att dra en 5x1,5. det kommer att finnas en vask med tillhörande kran. väggen där maskiner och vask finns ser ut så här: längst till vänster vask, jämte den tvättmaskin och jämte den tumlare. skall kanske välj ip44 på de två utagen då...

Redigerat:
Vanligt vägguttag.
Ta IP44 om det är risk för att det kommer vatten på dom.

Jag har förstått att det sätts en säkerhetsbrytare innan tvättmaksinens utag. varför gör man det? skall man göra det???

Har du ett uttag så finns det ingen anledning att sätta brytare. Den sätter man i det fallet maskinen kopplas in fast. Man måste kunna stänga av maskinen säkert vid service. Men en utdragen kontakt är också en ganska tydlig avstägning.

Säkerhetsbrytaren behövs bara om du har den fast ansluten i dosa eller brytare. Har du vanlig stickpropp, som är det vanligaste i dagsläget, behöver du ingen separat brytare.

Edit: Hempularen var en aning snabbbare. ;-)

tänkte nästan att det var något åt det hållet. tack...

Annars så räknas vanliga diazed-säkringar, samt även de flesta automater som godkänd brytställe.

Om man har en tvättmaskin utan stickpropp, Vad säger reglerna om att sätta dit egen stickkontakt eller måste det vara en pressad från när man köpte maskinen?

Det är tillverkaren som avgör. Det kan ha att göra med om man måste hålla reda på fas och nolla i maskinen.

Protte

Spelar ju ändå ingen roll då man kan vända stickproppen... Så länge vi pratar 1-fas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.