Jag hyr en villa. Byggd ca 1970
Vid elcentralen ligger en gruppförteckning. Den stämmer dock inte alls så den är
inte till någon hjälp när en säkring gått t.ex.

Jag har påtalat detta för hyresvärden och hon säger att jag själv får bekosta om en elektriker
om jag vill ha den kontrollerad.

Angående min oro för att det kan bli en olycka om man tar bort en säkring i tron att
man gjort något spänningslöst, och det ändå är spänning, så säger hon att det är bättre jag
slänger den och man är helt utan förteckning.

Min fråga är?
Finns det krav på att det ska finnas en förteckning, eller är det upp till var och en att kolla
vad varje säkring är kopplad till?

/Janne

B
ingen aning, det kan ju vara bra att gå igenom (testa uttag genom att dra en säkring i taget).. tar sin lilla tid.. ibland kan ju grupperna inte alltid vara så logiska..

bordet det inte vara "krav" på gruppförteckning? fast å andra sidan, kan man ju misstolka vad som står också, ska det var riktigt ska ju samtliga uttag och brytare märkas med vilket grupp det är, så är det väl ofta i kommersiella lokaler.

Den fasta instllationen, dit gruppförteckningen hör, är fastighetsägarens ansvar. Som hyresgäst ansvarar du för dina lösa appareter och att anmäla fel till hyresvärd/ägare.

Det är inget krav och jag litar INTE på nån gruppförteckning den är aldrig så detaljerad att man med säkerhet kan se vad som tillhör vilken säkring. Vid arbete, bryt spänningen och kontrollmät INNAN arbetet påbörjas

elmont skrev:
Det är inget krav ...
Då är det mao ändrat, var krav när jag härjade i branchen.

Vid nya anläggningar ska det finnas vid besiktningen, men efter den är det ju upp till innehavaren.

Håller med din vaktmästare, det funkar inte så att du kan lita till 100% på någon förteckning, förstår inte varför du har detta behovet?
Denna förteckning är bara för att spara tid, du måste alltid kontrollera vad du brutit i vilket fall.

VARFÖR jag vill ha det ?

1. Om en säkring går ofta så underlättar det om man ser vad som är kopplat till den säkringen.

2. Om jag ska ansluta en större förbrukare så är det också bra med en överblick över hur det är kopplat så att jag inte ansluter till en grupp som redan har hög förbrukning.

3. När jag flyttade in så hade man ersatt bottenplattorna (heter det så?) med mynt, och då
var det inte lätt att veta hur stora säkringar jag skulle sätta dit när alla säkringsstorlekar passar.

När jag påtalade detta med mynten så svarade hyresvärden att hon hört det var "ett gammalt elektrikerknep".

Redigerat:
Rekommenderar att man skaffar en sparbössa i stället! :D

1. Om en säkring går sönder ofta vet man väll vad som blir svart??
2. nja men i en lägenhet räknar man knappt med mycke mer än 10A per rum utom kök med elspis. Har man en storbrukare i ett rumm får man räkna med att sätta nästa i ett annat. Och går säkringen vet man vilka uttag som sitter ihop.
3. Detta är helt fel utfört men inget som har att göra med förteckning över säkringarna.

Om det nu är ett så stort problem förstår jag inte varför du inte tar 1timme i anspråk och kollar upp hur det ser ut. Gjorde detta själv på föräldrarnas sommarställe och upptäckte att 2 grupper va ihopkopplade i en dosa och då gav 20A säkring. :S

SS 436 40 00 Elinstallationsreglerna:

514.5 Dokumentation

514.5.1
Där så behövs, skall ritningar, scheman eller tabeller finnas, i enlighet med SS-EN 61346-1 och SS-EN 61082-serien. Dokumentationen skall särskilt visa:
– art och uppbyggnad av kretsar (matningspunkter, antal ledare, ledararea och kabeltyp)
– uppgifter som är nödvändiga för att identifiera apparater för brytning eller frånskiljning samt om deras placering.
I enklare elinstallationer kan informationen ges i en förteckning.

SS 436 46 61 Kontroll före idrifttagning

611 Inspektion

611.3
Inspektion skall när så är tillämpligt åtminstone omfatta kontroll av följande:
–..........
–..........
– att det finns ritningar, scheman, varningsskyltar och annan liknande information (se SS 436 40 00, avsnitt 514.5)
–..........
–..........

Så enligt "god praxis" så ska det finnas en gruppförteckning åtminstone.

en tom förteckning med plastram kostar runt en tjuga på elbutiken, och runt en timmes arbete så är den ifylld också.. jag har äntligen fått upp min gruppförteckning nu, det var över 2 år sen jag drog ny el och har väl hunnit utöka i efternhand så det räcker nu.. då kändes det att det va läge för en förteckning.

"en tom förteckning med plastram kostar runt en tjuga på elbutiken, och runt en timmes arbete så är den ifylld också.. "

Hmm...så snabb är inte jag i alla fall. Det är ju 2 våningar + altan + garage och elradiatorer. 4st 3-fas uttag.
Jo, visst kan jag göra jobbet, men vågar man ha den uppsatt vid elcentralen ifall man gjort något fel ?
Men att egenhändigt göra en sådan innebär kanske inget ansvarförhållande vid elolycksfall...hoppas jag.

iofs så visste jag redan innan vilka säkringar som va vad då jag har kopplat in de själv.
men varför skulle det inte vara tillåtet att göra gruppförteckning? du får väl skriva med tuschpenna under säkringarna vad dom är till för ddå lär du kunna få göra en förteckning också..

Något du måste komma ihåg är att man ALDRIG kan eller får lita på att något är stömlöst innan man gör någon typ av arbete. Så risken att något ska hända för att det står fel i förteckningen finns inte om den som ska utföra ett jobb gör det han ska. Viss förteckningar är så dåliga att man ändå inte fattar va de menar. Typ sovrum 2 eller nått. Hur ska jag kunna veta vilket rum som va sovrum när huset byggdes och då det som de kallade för 2an. :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.