El
snaggletooth: Hängde upp tvätt igår kväll och startade avfuktaren, 22 timmar och 2,6 kWh senare var tvätten helt igenom kruttorr. Ska tilläggas att nu när värmen är på (eldar pellets höst, vinter & vår) använder jag bara avfuktaren ibland för snabbare torkprocess.
Dudeish: Jordfelsbrytaren möter ju bara inkommande på l1, l2 samt l3, ifall N har +-30ma skillnad mot l1,l2 och l3 så bryter den. Inget mäts mot PE. så ifall du hade stömmar så skulle de gå in i PE utan att jb bryter. Dock så kan väl dessa strömmar ta hål i elpatronen så att PE kommer i kontakt med antingen N eller fas, då bryter den ju. I så fall måste det ju vara kass kvalité ifall
hempularen: Jag har flyttat et antal inlägg från den här tråden till en ny tråd om LED lampor. Och stänger den här tråden.
master_mimer: I en lampaffär får man nog titta om man vill ha lite "udda" lampor. Bor du i stockholm kan jag rekommendera elvisning i korsningen esplanaden/järnvägsgatan i sundbyberg, eller lampaffären i stinsen köpcentrum i häggvik.
Bjurran: Problemet är när man kommit över några nästan helt nya LVI som ska monteras och bara har stickpropparna men inte uttagen.
calle336: Halloj Tog och införskaffade mig 9 st sådana här: www.elbutik.se/product.html?product_id=219493&search_page= (hur infogar man den som länk ??) De skall användas som allmänbelysning till ett litet vindsloft. De lyser starkt och bra men har lite för kallt sken. Går det att sätta dit ett färgat filter för att få ett gulare ljus? Eller är detta bara en vanesak. Har bara minterat 4 st
elmont: Skillnaden kanske blir lite klarare när det blir svårigheter med att sätta in apparater eller när dosskruvarna inte drar för det är gängpaj i hålen. Men det är klart att dom billigare idealplast dosorna drar väl iväg bortåt 20-25:-
snaggletooth: [citat] EKK är godkänd för att lägga under puts.
mape17: Tack för hjälpen. Letade fullt igår kväll men tänkte aldrig på att söka på krondimmer. Trots att den borde hetat så!! /m
GoForIt: [citat] Ja, det är just detta jag funderar över också, när det gäller kapslingen av elcentralen som kommer att sitta cirka 1,70 över golvet. Det låter ju orimligt att det skulle kunna bli kondensutfällning i taket t.ex.
chamme: [quote="Eyeball, post: 714546"]låter som en dålig firma! hade dom bytt kabel eller va det en befintlig och ny armatur? hade dom varit i centralen å grejat vid första tillfället?[/QUO Måste ha varit ny kabel en bit, Eklk till lysrörsamaturen som går ner i ett rör och ner i marken och Svart jordkabel (vet inte vad den heter)upp i stolpbelysningen I stolpbelysningen är det bara svarta
BobbyEwing: Finns ju massor med lösningar som är mer eller mindre smidiga, min bil har bensindriven värmare som kan timerstyras, temperaturstyras, styras med fjärrkontroll eller till och med via mobilen. Nu var ju dock frågan om någon visste var det fanns ett likadant uttag. ;)
Bjurran: Har själv en i mitt garage. Egen liten kapsling med egen jfb och timer.
snaggletooth: Med 10mm², 100m (+ något tiotal meter extra) och 25A proppsäkring får din matande central ha max förimpedans på c:a 1,3Ω vilket iofs är ganska högt (dåligt) värde, så har du inga problem med spänningsfall vid användning av strömslukande apparater så ser det bra ut. Men "att mäta är att veta" som någon har sagt tidigare här på forumet är ju det bästa förstås.
electrocuted: ja jag monterade en LM Ericsson enfasmätare (troligtvis från 60 tal) och det var bara att ta av ett mikroskopiskt litet kugghjul som drev räkneverket, och sedan snurra på axeln till räkneverket i dess normala rotationsriktning med borrmaskin tills den hamnade på 9990, det sista tog jag för hand. det tog väl en kvart att stå där med borrmaskinen på fulla varv.. och min luft-luft pump
LinaoMarkus: Saker och ting börjar klarna. Tänkte först att de två räkneverken var för att mäta två strömmar, men nu får jag fixa en mätare till. [citat] Rätt! Ska ha en mätare till elpanna o en till vvb var det tänkt.
Mikael_L: [citat] Det kan vara helt korrekt så, ja. Men i rum där det är jordat ska det vara jordat överallt, dvs alla vägguttag + takuttag. Men sen är det inte så enkelt heller.... :o Förr så fick man, och gjorde ofta så, sätta ojordade uttag "tillräckligt" långt från diskbänken och spis, men var tvungen att ha jordat i dess närhet. Men idag måste det givetvis sitta jordat överallt i
electrocuted: klart du kan öka längden, men då får du öka arean också.. och ja om CE märkningen ska gälla så är det du som tar på dig ansvaret, men vi vet ju alla hur CE-märkningen flitigt (miss) brukas... så det är nog ingen större fara, vill du ha en lång sladd, ja sätt dit en lång sladd då.. men helst grövre än den som satt där..
Mats: Hadde just en sån som matade hela huset :) 120 kvadrat på 16A trefas, hyffsat belastad på 2.5 mm. Den är dock bytt i samband med förrådet så nu sitter det 10mm här
snickarboden: Och så undrar en del varför elektriker skall kosta så mycket för? *S* Det är fullkomligt omöjligt att bedöma i förväg hur mycket sådant man skall råka ut för. Hur ser resten ut dvs ytorna? Är de original sen den tiden? Annars så försök lokalisera ljudet och kör med något annat än en motorsåg, en multimaster är t ex rätt bra för att ta upp hyfsat diskreta hål i väggar. Som
snaggletooth: [citat] Finns inget som säger att man inte får göra så, det viktiga är att man skyltar/märker alla dosor & uttag att de tillhör samma grupp och att det står i centralens gruppförteckning att den gruppen är en 3-fasgrupp med 1-fasigt anslutna förbrukare d.v.s. alla 3 säkringar ska brytas/skruvas ur vid arbete.
Hyttmyra: Ja precis! tack! att de ska vara så lätt när de är så svårt... hehe
Danne031: Det är absolut fullt tillräckligt, golvvärme lägger man ofta direkt på platta som spacklas. 1 golvyta = 1 termostat! Något annat är helt galet, speciellt när det instalelras för komfort i första hand och inte rumsuppvärming.
bertilbertilsson: Jodå lite kom in iaf. Tack så mycket för ni tog er tid! :)
Rikard Ågren: Jag har sett på Mekonomen, men den kostade 800:- tror jag, en lite mer avancerad modell.
platon1980: Nej, knappast en elektriker som gjort den kopplingen. Hoppas jag. Idag är alla tre faser säkrade med 16A, inte så bra. Jag antar att där spisuttaget sitter idag kan jag sätta en dosa och sen koppla vidare till uttag för ugn, uttag för häll och uttag för diskmaskin med en säkring i mellan.