S
Slugge: Jaha, nu förstår jag vad du snackar om.. :) Många klipper bara av den platta, för den kan skära en som fan, men den SKA vara med för att du ska få ut dina 1,5 mm2. Du kan tvinna den runt de andra som danne sa, själv tar jag en av de tunna skärmtrådarna och tvinnar runt den platta plus övriga, sen lite tejp eller slang utanpå detta. Glöm inte att du måste klippa den rakt efter du
59 svar · 20,3k läst
·
S
stranden72: Hoj! Håller på o bygger nytt kök, nu är det så att det är centralventilation i huset, alltså en takfläkt uppe på vinden som styrs av spisfläkten (havlfart som den ska gå på jämt eller helfart när man slår på fläkten.)Har köpt en ny spisfläkt utan styrning till takfläkten pga att det inte fanns speciellt stort utbud på sånna.Tänker ist köra med en enkel varvtalsregulator
0 svar · 2,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Varför inte LED spottar?
6 svar · 1,2k läst
L
lt1cobra: Hej på er! el_richard : Nej det är ju som Rrrrr säger :-). Man letar ju efter den ultimata världen, men ännu har jag inte hittat den... Kanske är det så att det inte finns några bra alternativ till halogen utan man får lov att ta värmen som de alstrar... Rrrrr: Ja precis, men var köper man fozz/megaman armaturerna till rätt kurs? Mer reflektioner tack! :)
3 svar · 1,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Nu var mitt förslag ovan att stjärnkoppla anslutningarna, och då blir det i stort sett samma spänning till samtliga lampor om strömmen är måttlig med avseende på ledningsarean. Remote sense är väl ändå lite overkill när det gäller belysning, lasten varierar ju inte alls. Behöver man remote sense för att hålla upp spänningen till en konstant last skulle jag vilja hävda att
10 svar · 4,0k läst
R
Ruul: tack för hjälpen alla!
12 svar · 1,1k läst
electrocuted
electrocuted: ok så de kan ha TT i norge också?? ja jag säger då det, norge är ett rörigt land.. där de inför TN så Y-kopplar de transformatorerna jag vet iaf att de kör med TT i tyskland och frankrike. jag tror att det är så att Alus-kabeln inte finns som 5-ledare för att den tillverkas i tyskland där nollan inte är PEN. jag vet inte om det är så, men det är vad jag har fått för mig av
51 svar · 6,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] När det gäller växelström & motorer finns en hel del andra variabler att räkna med också.
9 svar · 3,3k läst
·
F
Fourier: Skulle det inte kunna vara så att jordfelsbrytaren är felkopplad, dvs. att uppdelningen mellan nolla och skyddsjord görs efter JFB? Det skulle betyda att jordfelsbrytaren inte kan lösa ut för ett vanligt jordfel men den skulle lösa ut om skyddsjorden kom i kontakt med en annan skyddsjord med annan potential så att det börjar gå ström i den. Den dåliga bilden beror mest troligt på
40 svar · 7,3k läst
Bjurran
Bjurran: Ok, tack för era svar. Ska ändå förbi hans lägenhet inatt och koppla lite vattenrör (stänger av vattnet vid midnatt när pensionärerna ändå sover) så jag ska kika lite närmare då så får vi se hur det går att lösa praktiskt.
12 svar · 3,1k läst
·
Bjurran
Bjurran: [citat] Kom på att jag oartigt nog inte svarat på din fråga, men med tanke på vad du skriver så verkar du ha ganska bra koll ändå. En Wiki är, för att göra en lång historia kort, en sida som alla dess besökare kan gå in och redigera. Wikipedia är troligtvis en av de mest kända av dessa. Dock bör man beakta att en wiki aldrig bör ses som en fullt korrekt informationskälla, utan
7 svar · 1,3k läst
·
S
Smile.75: Bra dimmrar är som sagt inte gratis tyvär. Den du hänvisade till är ju för väldigt stora laster då den går ända upp till 600W. Jula säljer ju en lite mindre som klarar 315W (e-nr 1901512) för 479kr det är en bra dimmer som du säkert kan hitta billigare (elbutik 418 bla). Det är ju iaf betydligt billigare än den andra men fortfarande kostar den ju en slant.
2 svar · 7,7k läst
P
Peedyweedy: Tack så mycket! Det förklarar en hel del!
6 svar · 13,6k läst
J
johank: överhettning var nog problemet ja, bytte lampor till spottar där värmen strålar åt samma håll som ljuset, och inte bakåt som verkar vara det vanliga.. fungerar kanon. dock 42 till att byta :(
9 svar · 17,7k läst
H
hempularen: Magda78 arbetar för ett företag som hon länkat till här i tråden. Har tagit bort det inlägget. Skall senare idag granska resten av hennes inlägg. Men som sagt tillsvidare, läs Magdas inlägg med en nypa salt.
25 svar · 4,1k läst
L
LinaoMarkus: till armaturerna under skåpen
1 svar · 1,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Eftersom det är två års garanti på burken och det inte står något om säkringar i manualen så skulle jag nog inte bekymmra mej så mycket.
10 svar · 1,8k läst
pefo
pefo: Ungefär som med medicinen som de säljer på apoteket Röda Näsan? Sällan som det räcker med en dos för att det ska kännas riktigt bra! :D Oj vad tråden slirade! ;)
7 svar · 3,1k läst
P
petersk: Tack "Mnor "! Jag ska bara beställa material och en nära släktig drar åt mig (med min hjälp och plannering). Han har har dock inte varit jätte verksam de senaste åren och är framförallt inte när det gäller spottar.
5 svar · 1,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: mape17: Jag kan komma och byta central åt dig om du betalar 7000kr + flygresan/hotellrum :)
16 svar · 4,6k läst
E
Elgripo: Glömde säga att inbyggnadsdjupet får vara max 50mm.
5 svar · 2,6k läst
G
Genvägen: Nästa fråga. jag har en dimmer som är för 70-150watt Det borde väl funka att ha den för 8x20w. Det blir ju 160, men att det blir en aning mindre än full effekt?
9 svar · 1,3k läst
electrocuted
electrocuted: ja som bjurran sagt tidigare i annan tråd, så är det rätt konstigt att det inte krävs behörighet för att kopla bil-el, när jag byggde billjud som bäst så var det 50mm2 kabel från batteriet och bakåt, säkrad med 300A vid batteriet och bak satt det 3st parallelkopplade 1F kondingar, totalt 3Farad! skulle jag tappa skruvmejseln över polerna så skulle det nog bli en sjuhelsikes blixt..
16 svar · 37,5k läst
E
el_richard: http://www.electronicaembajadores.com/reles/otros_html/PT570.html
21 svar · 5,8k läst
jon
jon: Nu har jag fått min! 730:- med frakt blev det. Kan bara rekomenderas.
14 svar · 2,3k läst
S
Styrman_jansson: Max 10 lysrör per vanlig strömställare brukar vara en bra tumregel. Skulle detta vara ett problem kan man ju alltid sätta en kronströmställare och dela upp lysrören på två tändningar. Jag skulle rekommendera att du använder glödljus (eller kanske LED) som ledbelysning då lysrör inte mår bra av många korta tändningar. T5-rör och HF-don är alltid trevligt, men kanske inte behövs
12 svar · 3,9k läst
J
jakim: Mitt petskyddsfobi kommer från Ikeas billiga skarvsladdar.... Ni har ju rätt i att kvalitets grejjer fungerar.
11 svar · 1,5k läst
DjAlbert
DjAlbert: electrocuted: Släcksand, Så hette det ja! Nej dom var inte utbrännda, hade bara legat på hyllan bra länge i garaget. Testa dock inte för att snika åt mig ström, utan för att se hur lätt det var, o uppenbarligen var det nått som de flesta som har tummen på rätt ställe skulle kunna åstakomma, med en del otrevligheter som följd.
23 svar · 19,8k läst
J
jakim: Om du inte behöver så mycket ljus (arbetsljus) utan klarar dig med lite mindre så köp en billig utearmatur som du sätter en lysrörslampa i. Kring 20W är lämpligt. Då kommer du att hitta till bilen och hitta till ytterdörren även dom mörkaste nätterna och du får en billig och strömsnål belysning.
3 svar · 2,5k läst
E
Eyeball: det där är bara biapparater, det vill säga att det behövs själva dimmern oxå, detta är ingen dimmer, utan en extra knapp som man kan dimmra med om man vill dimmra på fler än ett ställe. dock som synes e dessa väldigt dyra, så vad som e billigare att göra är att ta en vanlig brytare med fjädrande knapp, så har du samma funktion men mycket billigare!! men du behöver ändå själva
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.