Jag har stött på ett litet problem. Glespanelen i taket är bara 17mm och det är alltså precis att det går att dra förbi 16mm VP rör vid bjälkarna. Till hällen ska 4st 2.5kvmm (2 faster, noll och jord). Får man och klarar man att dra det i en 16mm rör? Annars blir det att borra i bjälkarna vilket blir lite bökigt.

Jag skulle absolut försökt att få fram ett 20 rör å dessutom dragit fram alla 3 faserna man vet aldrig vad nästa häll behöver.

Hur bökigt e det? Går det på några timmar eller fodras det massa arbete?

Att karva ur bjälken 3 mm är väl bara fyra slag med stämjärn och hammare, vad var problemet?

Protte

Försök få frma alla 3 faserna, annars kan du ju inte använda en standard periflex kontakt. Ett sådant uttag måste alltid vara fullbestyckat.

Det var 2 göteborgare som diskuterade..
-Jag kan få in en 75:a i en "kvarting"!
-Nä det går väl inte!
-Jo det kan jag!
-Nääh det går väl inte!
-Jo om jag knör in den.
-Jaja, om du knöör ja...

Kanske går att applicera på ditt problem :D

Ursäkta, men det är ju fredag...

Svensk standard anger att 4 st 2,5 mm2 ledare är fullt tillåtet i ett 16 mm rör.
Sen så håller jag med om att 3 faser är bättre för framtiden och även 20 rör.

Dra ett 20 rör och banka till det lite försiktigt med hammaren efter att du dragit i 5 trådar (som absolut rekommenderas), problem solved ;)

Slugge skrev:
Svensk standard anger att 4 st 2,5 mm2 ledare är fullt tillåtet i ett 16 mm rör.
Tillåtet och tillåtet. Det finns inget elsäkerhetsmässigt skäl till begränsningen 4x2,5mm² utan skälet är mest av praktisk betydelse. Går det hyggligt lätt att dra i alla fem kablarna så är det inget problem med 5x2,5mm² i 16-rör. Men dra 20-rör om det går och använd 16 mest som en nödlösning.

Ja, tillåtet enligt standarden, att man följer den. Avviker man från denna ska man ha en skriftlig förklaring till detta vill jag minnas, inte för jag nånsin testat. Kabel i rör ska ha en viss del av röret reserverat till luft, antar att detsamma gäller för FK?

Slugge skrev:
Ja, tillåtet enligt standarden, att man följer den. Avviker man från denna ska man ha en skriftlig förklaring till detta vill jag minnas, inte för jag nånsin testat. Kabel i rör ska ha en viss del av röret reserverat till luft, antar att detsamma gäller för FK?
Luft som tar vägen vartdå? Luft leder värme väldigt dåligt så om kabeln ligger an mot röret så anser jag att det kommer att få bättre kylning.

Ska man ändå platta till ett 20-rör alternativ dra 4 x 2.5 mm2 ledare i ett 16-rör kan man lika gärna lägga EKLK 5G2.5 direkt i taket längs glespanelen. Det är ändå inte möjligt att byta ledarna.

Med 5G2.5 får man dessutom fram en extra "bra-att-ha" fas till nästa spis.

Vart ska den ta vägen menar du?
EBR standard anger att rör ska vara minst 1,2 ggr kabelns storlek om jag inte har fel, kan ju finnas undantag som vanligt men du kan ju inte dra den om den är bara snäppet mindre än innerdiametern.
Du vill dra 5 st 2,5 mm2 i ett 16 rör, helt ok om det är en kort sträcka tycker jag, men svensk standard anger max 4 så det vore ju konstigt om folk ska följa din standard att dra 5 st utan några som helst belägg för det.

Varför går det inte att karva ur bjälken????

Till spisen SKA du dra 5x2,5 och till ugnen en egen enfasgrupp när du ändå har tak och väggar öppet.

Protte

Varför ska jag dra 3 faser till hällen när jag bara behöver 2 faser. De flesta hällar om jag känner till kräver 2 faser ,16A, 230V. Inbyggnadsugn 1fas 16A. Jag vill dessutom inte gå i centralen och inte heller lyfta taket i tvättstugen. Jag kommer dela det som idag går till spisen i en kopplingsdosa i taket. Nollan och jorden delas till ugn och häll och 1 fas till och 2 faser till hällen.

Jag la upp lite ritningar tidigare men fick inte så mycket kommentarer. http://www.byggahus.se/forum/el/104053-koek-granskning.html

Klart jag kan jacka lite i bjälken men som statiker bär det lite emot att göra det,..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.