F
Floppman: Dra 2,5 slutdiskuterat. Du har inget att förlora på det.
7 svar · 5,1k läst
S
Smile.75: [citat] En mycket bra poäng. Jag skrev det också igår i en annan tråd att det skiljer mycket i kvalite och en slang som iaf jag gillar är watts e-nr 1402580. Men framför allt se upp med "billig" slang
14 svar · 2,7k läst
CHEMAS
CHEMAS: Antog det men man vill ju gärna höra andra tolkningar. Tack för svaret.
2 svar · 1,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: På gott och ont - tänk om man klipper av den med gräsklipparen... ;) Hah
24 svar · 13,1k läst
Swetrot
Swetrot: Har ni mätt spänningen så att det är 230V som kommer och inte något lägre? Lysrören hoppar ju säkert igång om det skulle komma 150-160V istället, men det tar längre tid för dem att tända upp eftersom det behöver värmas lite.
4 svar · 1,1k läst
electrocuted
electrocuted: finns på metervara hos expressel.se
3 svar · 5,0k läst
A
anis16: En fundering jag har angående LED spottar och inbyggnadsdjup: Är det något fabrikat som har gjort en riktig ackrediterad CE testning av en inbyggnadsspott för tak? Har köpt, testat, skruvat isär många olika GU5.3 LED lampor de senaste åren men fortfarnade inte sett någon amatur eller lampa som specifiserar minsta avstånd till brännbart material. Har även läst tillverkarnas CE
0 svar · 868 läst
H
hempularen: [citat] Och om betongen blir blöt pga en vattenskada, när det ligger ingjutet eller nedfräst. Borde väl inte vara ngn skillnad? Vi har ett golv där man lagt 50mm sand på betongen, 70mm frigolit på det (källare under), gjutit 50 mm och sedan lagt marmor på det gjutna. Detta golv är gjort 1976, där går VP rör i sanden. Iofs. inget bevis för att det var OK på den tiden, jag vet med
6 svar · 2,6k läst
W
wretan: Tack för svaret snaggletooth! Roligt att man inte har fel för en gång skull :) /wretan
2 svar · 5,8k läst
·
F
FamDahlvik: Hade nästan samma problem som du! Jag ville styra min och frugans motorvärmare radiostyrt och hittade en produkt som är riktigt bra. Har ca 50 m till bilen och dessutom sitter mottagaren inne i garaget. Detta system är dessutom utbyggbart, sen kan du även dimra belysningen genom att hålla inne On-knappen osv kolla FS20. http://www.conrad.se/?article=620337 //Kristoffer
4 svar · 1,8k läst
bax
bax: Jo, det har man ju stött på nån gång....dessa händiga grävmaskinsförare.
38 svar · 36,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Very OT: http://www.youtube.com/watch?v=FSPXIMCAYW0
14 svar · 12,4k läst
Linus_E
Linus_E: [citat] Faller dock ändå på egenkontrollen som alla installatörer egentligen ska ha. men men så rörigt.. den dagen de händer en olycka eller brand blir de ändå utrdning och rättegång om ansvar o straff...
29 svar · 2,8k läst
siv
siv: Tack Vilken fin trappa du har gjort ! Skulle behöva fler råd om belysning i trappa Siv
2 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det jag var ute efter är om glidmedel, avsett för elinstallationer kan ge problem med viss FK. Jag vet att det finns de som förespråkar att man skall smörja med diskmedel och diverse annat. Har alltid varit misstänksam mot att använda kemikalier som inte är avsedda för det, som ev. ligger på isoleringen i kanske 50 år. Men visar det sig att även smörja som säljs som avsedd för
16 svar · 6,4k läst
E
Elinstallatören: jag stötte på ett liknande stök hos en fam skarvat då med press skarvar där det måste suttit nått innan -uttag kanske nu rev vi upp å han VÄGRADE ha kulo å passa på att tilläggsisolera inåt samtidit å jag drog nytt kan bara konstatera att det är `bra´ med hemmapulare med som gör lite som de tycker är lätt å smidit..........*L'
13 svar · 5,0k läst
·
S
Styrman_jansson: [citat] Kostar 84:-/st här; http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133867&search_page= Brukar köra med Osrams Halotronic trafos. Funkar fint; http://www.elbutik.se/product.html?product_id=76197&search_page=
12 svar · 1,5k läst
P
Pedroman: Rätt det där med C10
3 svar · 1,8k läst
gadu^
gadu^: Såg dem nu... ser ju helt ok ut... http://www.byggahus.se/attachments/forum/el/22418d1225134783t-bra-led-armatur-01010037.jpg http://www.byggahus.se/attachments/forum/el/22419d1225134814-bra-led-armatur-01010038.jpg
15 svar · 9,5k läst
B
bi4ns: Hej ! Funderar att bygga en kanal som ska vara ca 240cm lång 60 bred och ca 15 cm djup i köket och där montera 230 V spotlights. Min fråga är ska jag använda trä eller stål reglar. Jag skulle hellre använda stål men har lite svårt att bestämma hur ska jag bygga den och orkar den bära gipskiver utan någong förstärkning. Om jag använder träreglar ska jag då använda 45x45 mot
0 svar · 1,1k läst
M
mape17: Hej Undrar om någon har ett tips på ersättare till en halogenlampa R7s på 300w. Denna står och lyser istort sett hela kvällarna i vardagsrummet, visserligen neddämpad till ca 60w. Dessutom har den 2 st 12v GY6.35 som drar runt 25w/st. Runt 40w om man läser. Det borde finnas nått som drar lite mindre el, med bibehållen armatur/ljusmängd. De ska helst vara dimmerbara. /m
0 svar · 1,7k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] :D:D:D en fas till dörrmattan, en till handtaget och en till nyckelhålet, glöm inte fasföljden, grannen ska ju rotera åt rätt håll, och koppla jorden till dörrposten så blir det inte lika farligt;)
11 svar · 3,2k läst
·
S
Svanteson: Här kommer en uppdaterad skiss. Vad tror ni om detta? Har satt kopplingsdosorna inne i skåpen istället så att de är lätt åtkomliga. Drar sedan utanpåliggande kabel till uttag och belysning under skåp. Grupper: * Kylskåp * Spis/häll * Diskmaskin * Uttag/belysning under skåp till vänster + Micro * Uttag/belysning under skåp till höger + fläkt * Uttag utmed motstående vägg
10 svar · 15,6k läst
·
A
Alexej: Inte så enkelt med hyresvärden. Vi plockade ut en inbyggnadsskåp för att få plats med diskmaskinen. Tyvärr blev skåpet spillved....Bäst att inte visa upp det, fast skåpet var jättegammalt och vi hoppas att nästa hyresgäst vill ha diskmaskinen. Men tack för alla svar, ska skicka dit brosan då får han kolla vad det är:)
14 svar · 14,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Har ungefär samma med ca 15 m FK 1.5 mm2 matning. Har funkat felfritt i fyra år nu. Pumpen drar inte speciellt mycket, så det är bara startströmmen som blir kritisk.
2 svar · 2,9k läst
M
Mats: Dra inte åt skruvarna så hårt så blir den lite halvlös :) Gillar de där 3 vägs uttagen där det sitter en kontakt på varje sida. En sådan och en spik (inte igenom dock) så har man en smidig lösning
5 svar · 2,0k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] jaja 6A duger väl då...:rolleyes: eller 4A om du är ännu petigare..
23 svar · 17,7k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Vi glömmer LED, som du sade. Var bara för att visa hur mycket själva ljuskällan påverkade. Naturligtvis påverkar ljusutbytet som du nämner. Men det gör även förluster i kablage och trafo. Grovt räknat så har man förluster kring 0.5w/m i ledningarna vid en 12v's installation. Har du då 10 spottar (35w med 2m kabel till varje spot) så förvinner alltså 10w i bara värme
7 svar · 1,6k läst
M
Mäster: Hade jag läst mer ,hade jag sett att det handlade om att stänga av avfuktaren en dag eller så,det är ju inga problem. Jag uppfattade det som att du fick rådet att skicka ut avfuktaren för gott,, därav min tveksamhet, Tur i oturen med vattenpumpen iaf...
40 svar · 8,9k läst
S
Slugge: Tur jag läste här annars hade jag kommit en timme för tidigt till jobbet imorrn! :eek: Detta hade helt gått mig förbi.:p På tal om ämnet, har inga bilder tyvärr, ingen belysning heller för den delen..
15 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.