2 771 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
360v till 230v
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det beror på, det KAN vara framdraget nolla och då är allt klart. Bara för att det sitter en 380V (egentligen 400 V) spis där nu så behöver det inte betyda att det skulle saknas nolla. Sitter det ett uttag med 5 hål (som på en tärning) så kan det vara med nolla, men inte helt säkert.
Protte
Protte
Testa sökfunktionen, det finns massor med just ditt problem. (dock inte 360v ???)
Om du menar som så att det står 380 V på din nuvarande spis och du vill installera en som går på 230 V kan det gå utan att dra om kablar om du har tur. Det går troligen 3 ledare till din gamla spis samt jord, kruxet är att du behöver neutralledare och detta måste du kolla efter i uttaget/dosan. Är det nyare installation kan den vara ljusblå annars någon annan färg, detta måste mätas.
Det är väl ganska troligt att den nya spisen drar 25-30A, så bara för att det finns ledningar framdragna behöver det inte fungera. Du måste kontrollerat att säkringarna klarar belastningen. Gör dom inte det är det ett jobb för en elektriker att dra om ledningarna.
de flesta (alla?!?) 230V spisar går att koppla in på alla 3 faser, precis som 400V spisen. Så nya kablar förutom neutralledare om det fattas lär inte behövas.mycke_nu skrev:
Varför skulle man behöva grövre trådar? Har själv inte sett något spis för 230V som inte går att koppla in på 3 faser. Och en 230V spis är ju knappast på högre effekt.Floppman skrev:
Själv var jag "tvungen" att gå från 400V till 230V spis pga den spis i det mått jag har (55cm) endast fanns i 230V utförande, men jag har det fortfarande inkopplat på 3 faser (1 fas till ugn 1 fas per 2 plattor)
Visst det blir jämnare fördelning mellan faserna på en spis med 400V elementspänning och man slipper ha nolla framdragen, fler fördelar lär det väl inte finnas med 400V.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men floppman, nog är väl spisen 2 eller 3 fas men spänningen mellan fas och nolla för samtliga tre faserna är 230 volt. Bara för att TS skrivit 230 är det väl inte bergsäkert att det är en enfas. Kanske en kokplatta bara.
Y eller D koppling kvittar i de flesta fall.
Protte
Y eller D koppling kvittar i de flesta fall.
Protte
Klicka här för att svara