Hur är dagens elektroniska trafos, t.ex jag ahr 2 st 35W 12V halogenlampor, klarar jag mig med en 70W trafo då, eller bör jag överdimensionera och ta en 105Ware?

/L

Jag vet att på vissa prylar (kommer inte ihåg om det var trafo eller dimmer) så anger man att om lasten är halogenlampor så skall man belasta lite mindre än märkeffekten. Jag tror att det har med lampans startström att göra.

Jag skulle nog inte våga köra en 70w traf till 70w lampor, men det är mycket möjligt att det är en onödig oro.

Precis, är dom redan "överdimensionerade" så en 70W är till för 70W Halogenlampa..?
Nu kostar det inte många kronor att gå från 70 too 105VA, men alla kronor man kan "spara" är ju bra.

/L

Jag skulle ta en 105, har egentligen inte något annat argument för detta än att erfarenheten säger att saker som går konstant på max tenderar att få kortare livslängd.

Jag har valt exakt rätt styrka till de jag installerar på övervåningen, dvs 70w till 2x35 och 105w till 3x35. Mitt resonemang var att de ändå ytterst sällan kommer gå på max eftersom samtliga kommer vara dimmade.

Nu kommer mina 70W gå på max då det är on/off på dem, så jag tog en 105W mouse till dem.

Till 4x35=140W köpte jag en 150W mouse, och dessa kommer att gå via dimmer dessutom.

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.