Hej,

Håller på och bygger till huset med nätta 80m2 och har en liten fundering...

I väggarna sätter jag liggande 45x45 på insidan av regelstommen för att ha möjlighet att dra elrör etc innanför diffusionsspärren. Inga problem...

I taket är jag bara tänkt att slå 28x70 under takstolarna. Räcker detta (28mm) för att man skall kunna få in takdosor utan att göra hål på diffusionsspärren? Om inte, hur tätar jag runt dosorna?

Mvh Tobbe G
 
Hejsan

På elbutik.se så finns det takdosor för 26 mm djup men så försvinner ju lite av dessan mm när du sätter upp taket
 
Ja det räcker, men jag har för mig att det inte ryms en dosa direkt under takstolarna.
(Vi har dosor fästa i 22mm glespanel i garaget utan problem).

EDIT: Nu var jag lite sen, jag tänkte dessutom på vanliga dosor.
 
Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men har någon möjligtvis en länk till dessa dosor på elbutik?
 
Dom låga takdosorna är det ej godkänt att montera infällda lamputtag i blir helt enkelt för trångt för det. Men om du bara undviker att sätta dom precis vid takstolarna går det ju fint med 53mms dosan det gör ju inget om man trycker upp plasten lite.
 
Jag håller med Smile.75. Är det möjligt att fästa dosan så att den trycker upp plasten så gör det ju inget, och man får således mycket mer plats att koppla i.
 
som sagt spänn inte plasten så hårt när du sätter den bara så är det inga som helst problem med vanliga dosor
 
Dosan på en plankbit och sedan mellanlägg mellan plankbiten och glesen så att man får rätt höjd, däremot blir det problem om man vill ha lamputtag mitt för en takstol.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.