1 342 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ta i skadad skarvsladd
Tjena och god morgon. Låg i går kväll och funderade lite angående olika skarvsladdar ( 240 / 400v ). Man hör ju ibland någon säga : usch, han fick sig en smäll av sin dåliga skarvsladd, det var ju en 400v:are så han hade tur att klara sig så bra....... Men nu till min fundering. det måste väl vara lika farligt (ofarligt) att få sig en smäll oavsett vilken kabel det är. Menar att det är ju fortfarande "bara" 240v per fas i kablarna. Om man nu bara får kontakt med en. Men sedan så undrar jag, om man skulle ta och hålla i alla tre faserna i handen, så får man väl iaf "bara" 240v igenom kroppen, fast 3ggr så ofta. eller tänker jag fel nu. Vore tacksam om någon skulle vilja ha ork att svara på detta mer eller mindre onödiga inlägg
så kanske jag kan få sova lugnt inatt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I fallet med att ta i tre faser samtidigt så går det mindre ström genom kroppen då summan av de tre faserna i varje ögonblick är noll. MEN genom handen bränner det på väldigt bra.
Resonemanget är i övrigt rätt en 400V trefaskabel har "bara" 230 V mot marken.
Protte
Resonemanget är i övrigt rätt en 400V trefaskabel har "bara" 230 V mot marken.
Protte
Du har både rätt och fel ...perra i skogen skrev:
Håller du alla tre faser (eller två) i handen så blir du utsatt för 400V spänning (medelspänning, 560V i toppspänning), mellan de olika faserna.
Samtidigt får du en spänning mellan din hand och t.ex. golvet eller din andra hand om den håller i något jordat. Hur stor denna spänning blir beror på om du har fått tag i i en, två eller tre faser, samt hur bra kontakt du fått. Denna spänning kan teoretiskt variera mellan 0 och 230V.
Den sistnämnda strömmen får nog anses vara den farligare, då den passerar större del av kroppen samt hjärta och andra lättskadade organ.
Får man tag i alla tre fasledarna samtidigt och med exakt lika bra kontakt så blir faktiskt summaspänningen (och strömmen) som löper genom hela kroppen på detta vis 0.
Så på sätt och vis skulle det kunna vara bättre att ta i alla fasledare samtidigt. Men detta får nog anses som en högst teoretiskt konstruktion som aldrig kommer gälla i verkligheten.
Slutligen är det nog otroligt ovanligt att få strömgenomgång fas-fas då man håller på med kablar, utan har någon fått en kyss ifrån en 400V-kabel har han med nästan 100% säkerhet fått sig en "vanlig" 230Voltare.
Strömgenomgång fas-fas får i huvudsak de som jobbar i centraler och liknande prylar som har oiserade fasskenor, där gäller det att hålla tungan rätt i mun men framförallt händerna på rätta ställen om man jobbar under spänning.
En sak att ha i minnet är att lyckas man få tag i två faser samtidigt (eller fas och nolla för delen) och står på något isolerande så löser jordfelsbrytaren inte ut. Stoppa aldrig in båda händerna i en dosa eller trefashandske.
Får man sedan tag i flera ledare med samma hand så blir det precis som protte skriver en dj-kla smäll. Jo, jag har provat..
Får man sedan tag i flera ledare med samma hand så blir det precis som protte skriver en dj-kla smäll. Jo, jag har provat..
en olycksrisk, som många glömmer bort är så kallad "Isolerad miljö" i rum med ojordade uttag.
tänk dig att du har ett 400v element i rummet, och det skall ju inte jordas om man ska följa elsäkerhetsverket.
då är risken stor, att golvlampan som står bredvid, har isolationsfel till en helt annan fas än elementet, fel på golvlampor är väldigt vanligt, element felar inte så ofta, men kan göra det, och enligt mig är det då säkrare att låta elementen vara jordade, då kan man inte utsättas för 400v.
tänk dig att du har ett 400v element i rummet, och det skall ju inte jordas om man ska följa elsäkerhetsverket.
då är risken stor, att golvlampan som står bredvid, har isolationsfel till en helt annan fas än elementet, fel på golvlampor är väldigt vanligt, element felar inte så ofta, men kan göra det, och enligt mig är det då säkrare att låta elementen vara jordade, då kan man inte utsättas för 400v.
Klicka här för att svara